Valikko

Sosiaalisten ohjelmistojen yritysmarkkinan vuosikasvu 41 prosenttia

Gartner Researchissa tiimityösovelluksiin perehtyneen Jeffrey Mannin mielestä yrityksissäkin on syytä ottaa tuntumaa web2.0:n myötä kuluttajille tutuksi tulleisiin sosiaalisiin ohjelmistoihin. Sosiaalisten ohjelmistojen yritysmarkkinoiden hän kertoo kasvavan yli 40 prosentin vuosivauhdilla.


Mann neuvoi suomalaisia yritysmaailman it-ammattilaisia tänään Logican Ratkaisu08-tapahtumassa Finlandia-talolla. Hänen keynote-puheenvuoronsa aiheena oli "yksin yhdessä työskentelemisen tulevaisuus".

Massiiviseen suosioon kasvaneiden mitä erilaisimpien blogien, wikien ja yhteisöpalveluiden kuluttajille tarjoama anti ei Mannin mukaan eroa juurikaan siitä, mitä samantyyppiset ratkaisut yrityksissä käytettynä voisivat tarjota yrityskäyttäjille.

- Kun kuluttaja haluaa tietää mitä ystävät tekevät ja ajattelevat, niin yrityskäyttäjä haluaa samaa tietoa kollegoistaan. Kun kuluttaja haluaa ystäviensä mielipiteitä ja neuvoja, yrityskäyttäjä kaipaa työtovereidensa asiantuntemusta ja osaamista. Kuluttaja täggää videoita ja musiikkia ystäviään varten, yrityskäyttäjä puolestaan raportteja ja analyysejä työtovereidensa helposti löydettäviksi, Jeffrey Mann kaventaa kuilua suuren yleisön ja ammattilaisten kuilua web2.0 -teknologian käyttäjinä.

Tiimityön tekniikka myös yrityksissä on Mannin mukaan omiaan muuttamaan muotoaan: erilaisissa vuorovaikutustarpeissa käytetyistä erilaisista ohjelmistoista ollaan siirtymässä mashup-tekniikoilla koottaviin ratkaisuihin ja sosiaalisiin verkostoihin.

- Tässä tarvitaan kuitenkin prosessien uudenlaista suunnittelua, loppukäyttäjien mukanaoloa ja uusia hallintatekniikoita, Jeffrey Mann toteaa.

Lähdettäessä soveltamaan kuluttajarintamalta tuttuja web 2.0 -teknologioiden soveltamisessa yrityskäyttöön on syytä olla tarkkana.

- Osasto- ja muiden organisaatiorajojen ylittäminen saattaa olla liian helppoa. Avoimet järjestelmät ja julkaisemisen helppous ovat omiaan alentamaan laatua ja tiivistämään tyhmyyttä, nimeton julkaiseminen tuottamaan epäluotettavaa informaatiota. Avoimet keskustelut johtavat ajanhukkaan, äänekkäimpien voittoihin, negatiivisuuteen ja henkilökohtaisuuksiin, Mann luettelee mahdollisia sudenkuoppia.

Hänen mukaansa tällaisten haittojen minimoimiseen löytyy kyllä menetelmiä eikä niitä saa pitää tekosyinä etujen etsimisen poisjättämiselle.

Vaikka Gartner ei itsekään yrityksenä Jefffrey Mannin mukaan ole sosiaalisten ohjelmistojen käyttäjien eturintamassa, ovat blogit sentään käytössä. Hän viittaa myös wiki-tekniikalla toteutettuun Gartnerpediaan. Se on kuitenkin tarkoitettu vain omille joukoille ja tiukasti palomuurien sisäpuolella.

Gartnerin tuoreimpia "magic quadrant" -sarjassa tarkasteltavia ohjelmistotyyppejä on "Team Collaboration and Social Software".

Viimesyksyisessä analyysissä Gartner päätyi Mannin mukaan arvioimaan yritysten käyttämien sosiaalisten ohjelmistojen maailmanmarkkinoiden kasvavan keskimäärin 41 prosentin vuosivauhdilla vuoteen 2011 mennessä runsaaseen 700 miljoonaan dollariin.

Gartnerin viimesyksyisessä ensimmäisessä tiimityön ja sosiaalisten ohjelmistojen "magic quadrantissa" johtajaneliö on vielä täysin tyhjä, vaikka kentästöön onkin kerätty nimiä melkoinen joukko.

Jeffrey Mann ei muuten jaikuile vaan twittailee. Ja hänellä on runsaat 150 Facebook-kontaktia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää