Valikko

Vaatekauppojen taistelu kuumenee

Vaatekauppoja sikiää vauhdikkaammin kuin vaatteiden myynti kasvaa. Uusia kauppoja on syntynyt varsinkin kauppakeskuksiin. Alalla uskotaan, että kannattava liiketoiminta alkaa olla monelle haaste.


Vaatekaupan myymäläneliöiden määrän kasvu huolestuttaa Muotikaupan liiton toimitusjohtajaa Yrjö Gorskia.

– On synnytetty aika paljon uusia myymälöitä väkilukuun nähden. Meillä alkaa olla huikeat määrät myyntipinta-alaa ja lisää näyttää syntyvän.

Uusia vaatekauppoja on syntynyt parin viime vuoden aikana erityisesti kauppakeskuksiin, joita on noussut eri puolille Suomea. Gorskin mukaan kauppakeskuksissa vaatekaupoille on varattu suuret tilat, jopa puolet päivittäistavarakaupan ulkopuolelle jäävästä pinta-alasta.

– On kysyttävä, onko neliömäärä tarpeen ja kuinka tarpeen on pitää noin isoja neliöitä tällaiselle myynnille.

Kiinteistösijoitusyhtiö Citycon omistaa Suomessa 22 kauppakeskusta. Yhtiön Suomen-maajohtaja Kaisa Vuorio kertoo, että muotikaupalla on urheilukauppa pois laskien keskimäärin 20 prosenttia Cityconin kauppakeskusten myymäläpinta-alasta ja 15 prosenttia myynnistä. Päivittäistavarakauppa haukkaa reilun kolmasosan.

Hän huomauttaa, että osuudet vaihtelevat selvästi keskuksen profiilista riippuen. Joissakin muotiin keskittyvissä ydinkeskustan keskuksissa osuus voi olla jopa 75 prosenttia.

– Muoti mielellään hakeutuu kauppakeskuksiin, johtuen usein siitä, että kauppakeskuksissa on ollut tarjota kasvaville muodin konsepteille sopivia tiloja, Vuorio kertoo.

Stockmannin omistaman Seppälä-ketjun toimitusjohtaja Terhi Okkonen kertoo, että kauppakeskukset ovat houkutteleva paikka vaatekaupoille.

– Vaatteen ostaminen on harrastusta, uusien virikkeiden ja ideoiden hakemista. Yleisesti ottaen vaatteen ostamiseen tarvitaan 2–3 myymälässä vierailua ennen ostopäätöstä. Oleellista on, että on muuta muodin tarjontaa lähellä.

Okkonen myöntää, että myymälämäärät ovat Suomessa parin vuoden aikana kasvaneet reippaasti. Hän on laskenut, että vaatekaupan myymälämäärä ja -pinta-ala ovat Suomessa kasvaneet 10–15 prosenttia samaan aikaan, kun vaatekaupan myynti on kasvanut 4–5 prosenttia.

– Kannattava kasvu, jota Seppälä on tehnyt, on monelle vaikeata.

Seppälä keskittyykin jatkossakin kannattavaan kasvuun Suomessa.

– Lisäämme jonkin verran myymäläpinta-alaa Suomessa, mutta suurinta kasvua etsitään pääasiassa ulkomailta. Myymälämäärän merkittävä kasvattaminen Suomessa ei ole mahdollista.

Seppälällä on Suomessa 128 vaateliikettä ja Okkosen mukaan lähinnä kasvukeskuksissa myymälämäärää saatetaan kasvattaa.

Toistaiseksi muotikaupan kannattavuudessa ei ole tapahtunut Gorskin mukaan isoja muutoksia. Hän huomauttaa, ettei ala ole koskaan ollut kultakaivos.

– Monet yritykset tekevät nollatulosta ja monet menevät kannattavuuden äärirajoilla. Sitten on oikein kannattavia yksiköitä joukossa.

Gorskin mukaan jää nähtäväksi, ketkä vaatekaupassa häviävät, jos pudotuspeli alkaa.

– Ovatko ne marketit vai erikoiskauppa. Kun marketkanavaa rakennettiin, häviäjiä olivat erikoisliikkeet. Viime vuonna pikkuisen voittivat erikoisliikkeet.

Gorskin muistuttaa kuitenkin, että vaaditaan useamman vuoden tilastot ennen kuin voidaan vetää johtopäätöksiä. Suomalaisten vaatteista myydään edelleen noin viidennes tavarataloissa ja marketeissa. Ketjut myyvät noin 40 prosenttia vaatteista.

Ulkomaisten ketjujen osuus on pysynyt Gorskin mukaan useamman vuoden ajan noin 15 prosentissa. Viime aikoina Suomeen on tullut esimerkiksi ruotsalainen Gina Tricot.

– Ihan saletti on, että uusia on tulossa. Euroopassa on paljon ketjuja, jotka eivät ole vielä Pohjoismaissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Euro romahti hetkellisesti Renzin eroilmoituksen jälkeen

    10. 10

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää