Valikko

200 euron domaineja kauppaava Ripex: Aina joku hermostuu

Domain-nimien kyseenalaisesta markkinoinnista kritisoitu Ripex Oy puolustautuu vetoamalla siihen, etteivät ihmiset ole tottuneet kuulemaan jonkun havittelevan heidän domainiaan.


Kalliita domain-rekisteröintipalveluita arveluttavilla tavoilla kauppaava Ripex Oy puolustautuu kritiikkiä vastaan.

Yhtiö markkinoi esimerkiksi com- ja net-domainien rekisteröintipalveluita suomalaisille yrityksille kertomalla, että salassa pidettävä kolmas osapuoli on kiinnostunut yhtiön nimellä varustetuista domaineista.

Ripexin markkinointisoittoja saaneet tahot kertovat soittojen sävyn olevan uhkaava. Mikäli kauppaan ei suostu, firman nimellä varustettu domain joutuu epäilyttäviin käsiin.

Se käykö näin, on kiistanalaista. Ainakin osa markkinointisoittoja saaneista yrityksistä kertoo, että domain-nimet ovat yhä vapaana.

Ripexin harjoittamasta markkinoinnista on valitettu sekä Kuluttajavirastoon että Viestintävirastoon. Molemmista paikoista kuitenkin kerrotaan, etteivät ne pysty puuttumaan yrityksen harjoittamaan markkinointiin.

Palveluistaan Ripex veloittaa kilpailijoihin verrattuna korkeita summia. Yhtiön edustaja, hallituksen varsinainen jäsen Mikko Hilden, kertoo yhtiön toiminnasta seuraavasti.

Mihin 200 euron vuosimaksu domain-nimestä perustuu?

MH: Tämähän on henkilökohtainen palvelu. Me lähestymme asiakkaita ja teemme sen heille mahdollisimman helpoksi. Elikkä monikaan ei ole ajatellut sitä, minkälainen uhka on, että jos samanlainen domain on käytössä tuolla. Näistä on olemassa esimerkkejä, esimerkiksi Kiinan markkinoilla on varattu nimiä ja jos joku suomalainen yritys menee sinne, niin se ei saa omaa nimeensä sieltä.

Katsoin teidän nettisivuilta, mitä palvelu sisältää. Ymmärsinkö oikein, että uudelleenohjaus tarkoittaa, että teiltä saa nimipalvelimen?

MH: Me ollaan nyt justiin päivittämässä uudelleen noita sivuja. Tuo meidän teknillisen puolen henkilö ei ole tässä juuri nyt paikalla, joten mä en pysty sanomaan tuohon teknilliseen puoleen yhtään mitään.

Miten saatte tiedon siitä, että joku aikoo varata tietyn domain-nimen?

MH: Kyllä se menee tuonne liikesalaisuuksien puolelle. En mä rupea tässä selittämään, miten me hoidetaan ne asiat, koska silloinhan meillä ei olisi enää perusteita sille, että veloitamme enemmän.

Soitin Kuluttajavirastoon, jonne oli tullut valitus teistä. Miksi teidän markkinointitapa herättää ärtymystä?

MH: No totta kai, koska ihmiset eivät ole tulleet ajatelleeksi tällaista asiaa, että kuinka suojaamattomia he ovat näiden hyökkäysten suhteen. Me kerrotaan se heille ihan selkeästi. Ei me kaunistella sitä. Onhan se selvä, että kun meilläkin on näitä pientekijöitä aika moinen määrä, niin joukkoon mahtuu monenlaista strategiaa tehdä sitä kauppaa. Me ollaan aina koulutustilaisuuksissa painotettu sitä, että pitää olla hienotunteinen, mutta pitää sanoa suoraan asiat niin kuin ne on, että ihmiset herää. Tämä on niin kuin sellainen herättäjä.

Viestintävirasto on saanut teistä useita närkästyneitä yhteydenottoja? Mistä arvelet tämän johtuvan?


MH: No varmaan sama syy.

Teidät on mainittu myös Muskrat-palvelun sähköpostilistalla, jonne kerätään markkinoinnissa tapahtuneita harhaanjohtamisia.

MH: No kun mä eilen tutkin sitä Muskratia, niin en löytänyt sieltä minkäänlaista mainintaa meidän yrityksestä.

Teidän nimen esiintyminen siellä on varmistettu tänään Muskratin ylläpitäjältä.

MH: Öö, aa, odotappas mä meen sinne Muskratin sivulle, niin...

Kyse on siis sähköpostilistasta.

MH: Joo, no, ootas nytten... Tässä on Muskrat-palvelun Musta lista, niin täällä ei ainakaan ole meidän yritystä, ei kotimaisissa, ei harhaanjohtavissa tilauslomakkeissa, telemarkkinoinnissa, ei laskua muistuttavissa mainoksissa. Että tuota mihin tää teidän tieto perustuu?

Puhun sähköpostilistasta, kuten äsken sanoinkin. Eli varmistin asian tänään Muskratin ylläpitäjältä.

MH: No missä tällainen sähköpostilista on?

Sähköpostilistan voi tilata sähköpostiin. Sitä ei ole saatavilla www-sivuilta.

MH: No mä en osaa kommentoida tuota, kun en ole tilannut tuollaista listaa.

Muskratin sähköpostilista on siis sellainen, johon ihmiset, jotka ovat kohdanneet huonoa markkinointia, voivat ilmoittaa tällaista harjoittavasta yrityksestä.

MH: No ainahan löytyy... Se on selvää, että jos katsotaan Elisan tai Soneran tai jonkun asiakaspalvelusta, niin kuinka paljon se saa kiitosta... Että tuota ihmisillä voi olla eri syitä valittaa.

Kiitos, että ehditte kommentoida.

MH: Ei mitään. Aina me ollaan mukana uusissa tilanteissa, jos joku kokee meidän markkinointitavan liian aggressiiviseksi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    10. 10

      Hukkunut avain tulee kalliiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää