Valikko

Mieluummin Korea kuin Ranska

Merenkulkutalouden professorin Jorma Tainan mielestä Suomen telakoilla on turvallisempi olla nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa kuin ranskalaisten ehdottamassa telakkayhtiössä.
Turun kauppakorkeakoulun professorin Jorma Tainan mielestä Ranskan presidentti Nicolas Sarkozyn ehdotus merkitsee telakkamonopolin syntymistä Eurooppaan.

Risteilylaivoja valmistava telakkayhtiö olisi kokonaan tai puoliksi valtio-omisteinen yhtiö. Yhtiön omistajia olisivat Italian, Ranskan ja Suomen valtiot. Yhtiö toimisi italialaisen Fincantierin alaisuudessa.

– Uusi risteilylaivayhtiö kävisi kilpailua sellaisia vastaan, joita ei ole olemassa, Taina sanoo risteilijämarkkinoista.

Laivanrakennuksen mersuluokka eli huippuristeilijöiden valmistus on keskittynyt Eurooppaan. Aasialaisilla ja amerikkalaisilla ei ole vastaavanlaista osaamista.

Eurooppalanen osaaminen on saanut korealaiset tulemaan norjalaisen Aker-yhtiön omistajaksi. Korealaiset haluavat oppia eurooppalaisilta käsityötaitoja.

Nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa suomalaiset ovat Tainan mielestä turvassa.

Suomalaisilla osaajilla riittää töitä. Yhtiön heikoin lenkki on Ranska, jonka vanhanaikaiset telakat ovat ensimmäisinä liipasimella mahdollisessa saneerauksessa.

Presidentti Sarkozyn ehdotus yhdestä eurooppalaisesta telakkayhtiöstä onkin Tainan mielestä lähinnä isänmaallinen veto tulevalta EU:n puheenjohtajamaalta. Sakozy yrittää pelastaa maan telakat ja teolliset työpaikat.

Taina ei lähtisi ranskalaisten ehdottamaan hankkeeseen. Eurooppalaisessa telakkamonopolissa pohjoinen haara kärsisi ensimmäisenä.

– Jos valtio-omisteinen yhtiö pitää välttämättä synnyttää, ostakoon Suomen valtio mieluummin Akerilta risteilytoiminnot. Saataisiin Ranskan telakat kaupan päälle.

Taina viittaa telakkayhtiö Akerin vanhoihin yrityskauppoihin. Suomen Aker osti aikoinaan Ranskasta risteilylaivatelakat, kun sai huonokuntoiset telakat edullisesti.

Sarkozyn ehdotuksen taustalla Taina näkee Korea-peikon. Eurooppalaiset pelkäävät risteilyrakentamisen valuvan pikku hiljaa Aasiaan.

Taina ei pidä korealaisia suurena uhkana. Mikä tahansa perustelakka pystyy kyllä rakentamaan laivojen runkoja ja lohkoja. Sen sijaan loistoristeilijän rakentaminen on kuninkuuslaji.

– Loistoristeilijän rakentaminen vaatii ainakin kymmenen vuoden harjoitusta, Taina muistuttaa.

Loistoristeilijöitä ei voi rakentaa sarjatuotantona. Yhden aluksen rakentaminen on vaativaa käsityötä ja projektin hallintaa.

Suomen telakoilla riittää töitä vielä ainakin kolmeksi neljäksi vuodeksi. Eniten Tainaa huolestuttaa Helsingin telakan tulevaisuus.

– Helsinki on vuokramaalla ja umpiperän pohjalla.

Valoisimmat näkyvät ovat Turun ja myös Rauman telakoilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Yllätys Kodin1.com-osoitteessa: Kauppa avataan joulukuussa

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää