Mieluummin Korea kuin Ranska

Merenkulkutalouden professorin Jorma Tainan mielestä Suomen telakoilla on turvallisempi olla nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa kuin ranskalaisten ehdottamassa telakkayhtiössä.
Turun kauppakorkeakoulun professorin Jorma Tainan mielestä Ranskan presidentti Nicolas Sarkozyn ehdotus merkitsee telakkamonopolin syntymistä Eurooppaan.

Risteilylaivoja valmistava telakkayhtiö olisi kokonaan tai puoliksi valtio-omisteinen yhtiö. Yhtiön omistajia olisivat Italian, Ranskan ja Suomen valtiot. Yhtiö toimisi italialaisen Fincantierin alaisuudessa.

– Uusi risteilylaivayhtiö kävisi kilpailua sellaisia vastaan, joita ei ole olemassa, Taina sanoo risteilijämarkkinoista.

Laivanrakennuksen mersuluokka eli huippuristeilijöiden valmistus on keskittynyt Eurooppaan. Aasialaisilla ja amerikkalaisilla ei ole vastaavanlaista osaamista.

Eurooppalanen osaaminen on saanut korealaiset tulemaan norjalaisen Aker-yhtiön omistajaksi. Korealaiset haluavat oppia eurooppalaisilta käsityötaitoja.

Nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa suomalaiset ovat Tainan mielestä turvassa.

Suomalaisilla osaajilla riittää töitä. Yhtiön heikoin lenkki on Ranska, jonka vanhanaikaiset telakat ovat ensimmäisinä liipasimella mahdollisessa saneerauksessa.

Presidentti Sarkozyn ehdotus yhdestä eurooppalaisesta telakkayhtiöstä onkin Tainan mielestä lähinnä isänmaallinen veto tulevalta EU:n puheenjohtajamaalta. Sakozy yrittää pelastaa maan telakat ja teolliset työpaikat.

Taina ei lähtisi ranskalaisten ehdottamaan hankkeeseen. Eurooppalaisessa telakkamonopolissa pohjoinen haara kärsisi ensimmäisenä.

– Jos valtio-omisteinen yhtiö pitää välttämättä synnyttää, ostakoon Suomen valtio mieluummin Akerilta risteilytoiminnot. Saataisiin Ranskan telakat kaupan päälle.

Taina viittaa telakkayhtiö Akerin vanhoihin yrityskauppoihin. Suomen Aker osti aikoinaan Ranskasta risteilylaivatelakat, kun sai huonokuntoiset telakat edullisesti.

Sarkozyn ehdotuksen taustalla Taina näkee Korea-peikon. Eurooppalaiset pelkäävät risteilyrakentamisen valuvan pikku hiljaa Aasiaan.

Taina ei pidä korealaisia suurena uhkana. Mikä tahansa perustelakka pystyy kyllä rakentamaan laivojen runkoja ja lohkoja. Sen sijaan loistoristeilijän rakentaminen on kuninkuuslaji.

– Loistoristeilijän rakentaminen vaatii ainakin kymmenen vuoden harjoitusta, Taina muistuttaa.

Loistoristeilijöitä ei voi rakentaa sarjatuotantona. Yhden aluksen rakentaminen on vaativaa käsityötä ja projektin hallintaa.

Suomen telakoilla riittää töitä vielä ainakin kolmeksi neljäksi vuodeksi. Eniten Tainaa huolestuttaa Helsingin telakan tulevaisuus.

– Helsinki on vuokramaalla ja umpiperän pohjalla.

Valoisimmat näkyvät ovat Turun ja myös Rauman telakoilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    5. 5

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Bill Gates ehdottaa: Verotetaan robotteja – ”Mitä työtä robotti tuo?”

    10. 10

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää