Valikko

Finnair ei hyödynnä lentoreittien vapautumista

Lentoyhtiö Finnair ei aio käyttää hyväkseen Euroopan ja Yhdysvaltojen välisten lentoreittien vapautumista sunnuntaina. Lentoyhtiö ei pelkää kilpailijoiden avaavan uusia lentoyhteyksiä Suomesta Pohjois-Amerikkaan, vaikka se on nyt mahdollista.
– Meillä ei ole mitään suunnitelmia aloittaa lentämistä USA:han mistään muualta kuin Suomesta, sanoo Finnairin kansainvälistä suhteista vastaava johtaja Kari Koli uutistoimisto Startelille.

Lentoreitit vapautuvat tämän viikon sunnuntaina kilpailulle, kun niin sanottu Open Skies -sopimus astuu voimaan.

Sopimuksen mukaan eurooppalaiset lentoyhtiöt voivat lentää mille tahansa lentokentälle Yhdysvalloissa miltä tahansa lentokentältä Euroopasta, eikä vain kotimaansa lentokentiltä. Sama koskee amerikkalaisyhtiöiden lentoja Eurooppaan.

Monet lentoyhtiöt aikovat lisätä lentojensa määrää ja kohteita sunnuntaina.

Esimerkiksi Lontoon Heathrown ja Yhdysvaltojen väliset lennot kasvavat noin kahdellakymmenellä prosentilla verrattuna huhtikuuhun 2007, kertoo EU:n komission tiedote.

Lentoyhtiöistä British Airways on kertonut perustaneensa tytäryhtiön operoimaan reittilentoja New Yorkista Brysseliin ja Pariisiin.

– Emme pidä kovin todennäköisenä, että kukaan eurooppalainen lentoyhtiö aloittaisi lentämisen Suomesta Yhdysvaltoihin, vaikka se onkin nyt mahdollista. Suomen markkinat ovat niin pienet, että tuskin kukaan tänne tulee, Koli sanoo.

Kolin mukaan lentoyhtiöt näyttävät ensimmäisten ilmoitustensa mukaan aloittavan lentoja Yhdysvaltoihin Euroopan suurimmilta kentiltä.

EU:n komission mukaan EU-maiden ja Yhdysvaltain välillä matkustaa vuosittain noin 50 miljoonaa matkustajaa. Komissio uskoo, että rajoituksien poistaminen piristää kilpailua ja alentaa transatlanttisten lentojen hintoja.

– Tämä tarkoittaa uutta aikakautta transatlanttisessa lentomatkustamisessa. Sopimus tuo lisää kilpailua ja halvempia lentoja Yhdysvaltoihin, sanoo Euroopan komission varapuheenjohtaja ja liikennekomissaari Jacques Barrot tiedotteessa.

Komission mukaan hyödyt kuluttajille voivat olla jopa 12 miljardia euroa ensimmäisen viiden vuoden aikana. Sopimus voi johtaa 80 000 työpaikan syntymiseen molemmilla puolilla Atlanttia.

Kolin mukaan Finnair ei ole myöskään lyhyellä tähtäimellä lisäämässä lentovuorojaan tai -reittejään Suomesta Yhdysvaltoihin. Yhtiöllä on nykyisin päivittäinen lentovuoro Helsingistä New Yorkiin.

– Aasia vetää paremmin, Koli sanoo.

Finnairin osuus Suomen ja Yhdysvaltain välisestä lentoliikenteestä on alle kolmasosa. Pääosa Suomen ja Yhdysvaltojen välisestä lentomatkustamisesta tapahtuukin eri Euroopan kohteiden kautta.

Koli myöntää, että Finnairin osuus saattaa pienentyä, mikäli muut lentoyhtiöt lisäävät Yhdysvaltain lentojaan.

– Se riski on olemassa, varsinkin jos emme itse ole lisäämässä lentämistä. Tosin talvikautena emme ole lentäneet joka päivä. Se saattaa muuttua niin, että päivittäinen lentäminen Helsingistä New Yorkiin tulisi lähes ympärivuotiseksi, hän kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää