Asiakas, valita oikein Sampo Pankille

Kuluttajavirasto vaatii Sampo Pankkia selvittämään järjestelmäuudistuksen sotkut. Nyt hämmentyneiden asiakkaiden tueksi on laadittu valitusmalli.


Kuluttajavirasto pyysi viime viikolla Sampo Pankilta selvitystä, miten yritys aikoo korjata tietojärjestelmänsä muutoksesta aiheutuneet sotkut.

Ongelmistaan hyvitystä haluavien asiakkaiden on tehtävä Sampo Pankille valitus, jossa on eritelty aiheutuneet vahingot ja korvausvaatimukset. Kuluttajavirasto on laatinut valitusmallin pettyneiden asiakkaiden käyttöön.

Johtaja Anja Peltonen kertoo, että Kuluttajavirastoon on tullut valituksia useaa eri kanavaa pitkin.

– Ajattelimme, että on parempi antaa ihmisten tueksi valitusmalli, koska kuluttajien yhteydenottojen perusteella alkoi tuntua siltä, että valituksen tekeminen on hankalaa. Tämä on lisätuki, jotta myös Sampo Pankin on mahdollisimman helppo selvittää näitä asioita.

Ihmisille on ollut ongelmallista miettiä, mihin osoitteeseen reklamaation voi laittaa. Ei myöskään ole kuluttajan asia tietää, onko vika esimerkiksi kauppiaan järjestelmässä vai pankissa.

– Sampo Pankin nettisivuilta ei kovin helposti löydy, mihin osoitteeseen reklamaatio pistetään, Peltonen sanoo.

Asiakkaat eivät ole muun muassa pystyneet käyttämään verkkopankkia eivätkä pankkikorttejaan. Myös maksuliikenteessä on ollut viiveitä, eivätkä asiakkaat ole saaneet palkkojaan ja etuuksiaan eikä laskujen suoraveloitus ole toiminut.

Kuluttajavirasto korostaa, että samoja keskusteluita on käyty useiden isojen firmojen kanssa.

– Yritykset ilmeisesti ajattelevat, että kaikki menee putkeen. Pitäisi oppia muistamaan, että on hyvin suuri riski, että tietojärjestelmäuudistuksissa tulee häiriöitä. Etukäteen pitäisi miettiä, onko asiakaspalvelijoita tarpeeksi ja mihin osoitteeseen reklamaatiot ohjataan, Peltonen sanoo.

Sampo Pankin lisäksi muun muassa Elisa, Hobby Hall ja Vattenfall ovat kompuroineet omien järjestelmämuutostensa kanssa. Yrityksillä ei ole ollut varasuunnitelmaa siltä varalta, että jotain menee pieleen.

Ongelmatilanteissa Kuluttajaviraston vähimmäisvaatimus on, että yrityksellä on riittävästi työvoimaa vastaamaan asiakkaiden yhteydenottoihin, ja kuluttajaneuvojille pitäisi olla oma suora linja.

Lisäksi asiakkaille on selkokielisesti kerrottava, mihin hyvitysvaatimukset lähetetään.

– Ylioptimistia lupauksia tilanteen korjaantumisesta on syytä välttää, tiedotteessa todetaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    2. 2

      Trump käy kalliiksi USA:n matkailualalle – syöksyä jopa 58 %

    3. 3

      Uusi omistaja Venäjältä tai Persianlahdelta? Nesteen työntekijät pelkäävät myyntiä ulkomaille

    4. 4

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    5. 5

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    6. 6

      Lähteet: Terveystalo saattaa listautua pörssiin

    7. 7

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    8. 8

      Neste heikkeni pörssissä ennen Trumpin puhetta

    9. 9

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    10. 10

      Ekonomisti: Nyt uskotaan liikaa yksiöiden vetovoimaan – ”Yleensä paikalliset kuplat puhkeavat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Trump käy kalliiksi USA:n matkailualalle – syöksyä jopa 58 %

    5. 5

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    8. 8

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Uusi omistaja Venäjältä tai Persianlahdelta? Nesteen työntekijät pelkäävät myyntiä ulkomaille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää