Valikko

Asiakas, valita oikein Sampo Pankille

Kuluttajavirasto vaatii Sampo Pankkia selvittämään järjestelmäuudistuksen sotkut. Nyt hämmentyneiden asiakkaiden tueksi on laadittu valitusmalli.


Kuluttajavirasto pyysi viime viikolla Sampo Pankilta selvitystä, miten yritys aikoo korjata tietojärjestelmänsä muutoksesta aiheutuneet sotkut.

Ongelmistaan hyvitystä haluavien asiakkaiden on tehtävä Sampo Pankille valitus, jossa on eritelty aiheutuneet vahingot ja korvausvaatimukset. Kuluttajavirasto on laatinut valitusmallin pettyneiden asiakkaiden käyttöön.

Johtaja Anja Peltonen kertoo, että Kuluttajavirastoon on tullut valituksia useaa eri kanavaa pitkin.

– Ajattelimme, että on parempi antaa ihmisten tueksi valitusmalli, koska kuluttajien yhteydenottojen perusteella alkoi tuntua siltä, että valituksen tekeminen on hankalaa. Tämä on lisätuki, jotta myös Sampo Pankin on mahdollisimman helppo selvittää näitä asioita.

Ihmisille on ollut ongelmallista miettiä, mihin osoitteeseen reklamaation voi laittaa. Ei myöskään ole kuluttajan asia tietää, onko vika esimerkiksi kauppiaan järjestelmässä vai pankissa.

– Sampo Pankin nettisivuilta ei kovin helposti löydy, mihin osoitteeseen reklamaatio pistetään, Peltonen sanoo.

Asiakkaat eivät ole muun muassa pystyneet käyttämään verkkopankkia eivätkä pankkikorttejaan. Myös maksuliikenteessä on ollut viiveitä, eivätkä asiakkaat ole saaneet palkkojaan ja etuuksiaan eikä laskujen suoraveloitus ole toiminut.

Kuluttajavirasto korostaa, että samoja keskusteluita on käyty useiden isojen firmojen kanssa.

– Yritykset ilmeisesti ajattelevat, että kaikki menee putkeen. Pitäisi oppia muistamaan, että on hyvin suuri riski, että tietojärjestelmäuudistuksissa tulee häiriöitä. Etukäteen pitäisi miettiä, onko asiakaspalvelijoita tarpeeksi ja mihin osoitteeseen reklamaatiot ohjataan, Peltonen sanoo.

Sampo Pankin lisäksi muun muassa Elisa, Hobby Hall ja Vattenfall ovat kompuroineet omien järjestelmämuutostensa kanssa. Yrityksillä ei ole ollut varasuunnitelmaa siltä varalta, että jotain menee pieleen.

Ongelmatilanteissa Kuluttajaviraston vähimmäisvaatimus on, että yrityksellä on riittävästi työvoimaa vastaamaan asiakkaiden yhteydenottoihin, ja kuluttajaneuvojille pitäisi olla oma suora linja.

Lisäksi asiakkaille on selkokielisesti kerrottava, mihin hyvitysvaatimukset lähetetään.

– Ylioptimistia lupauksia tilanteen korjaantumisesta on syytä välttää, tiedotteessa todetaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää