Valikko

Elle pitää hintansa

Torstaina myyntiin tulevan Elle-lehden irtonumeroita ei aiota kaupata ensimmäisen numeron jälkeen lainkaan alennuksella. Naistenlehtien markkinoinnissa alehinnoittelu on yleistä.
Lehtihyllyillä ovat käynnissä ainaiset "hullut päivät". Tälläkin viikolla vain harvaa naistenlehteä myydään normaalihintaan. Viikkolehtiä saa jopa alle kahdella eurolla, monet kuukausilehdetkin ovat pudottaneet liki 8 euron normaalihinnastaan vähintään pari euroa.

Torstaina ensimmäisen numeronsa julkistava muotilehti Elle tuodaan markkinoille tutustumishintaan, mutta kustantajan mukaan vain tämän kerran. Toisesta numerosta lähtien lehden irtonumero maksaa 6,9 euroa.

Elle on niin arvokas brändi, ettei sitä ole mitään syytä alehintaan myydä, lehteä kustantavan Aller Julkaisujen julkaisujohtaja Eeva-Helena Jokitaipale sanoo.

Hän huomauttaa, että Allerin tapana on muutenkin myydä lehdet pääosin normaalihintaan. Esimerkiksi 7 päivää -lehteä myydään vain kerran vuodessa alennuksella.

– Eihän siinä ole mitään järkeä, että jos ostaa irtonumeron, maksaa vähemmän kuin tilaaja, Jokitaipale tokaisee.

Ellen myyntiin
värvättiin uutta verta


Elle
on Allerin lehtien joukossa silmiinpistävä poikkeus, kuuluuhan lehtitalon valikoimiin Seiskan lisäksi muun muassa Oho ja Katso. Toki joukossa on myös kiiltävälle paperille painetut Fitness sekä Koti ja keittiö.

Elleä varten on palkattu omaa väkeä esimerkiksi puhelinmyyntiin. Markkinointijohtaja Arto Kämppi kertoo, että yhtiö on saanut apua Ellen kansainväliseltä ja Allerin Ruotsin-organisaatiolta. Ellen brändin omistaa ranskalainen Lagardère Group.

Mahdollisten tulevien lukijoiden ja ilmoittajien kiinnostus on Jokitaipaleen mukaan ollut odotuksia suurempaa. Hänen mukaansa ilmoitustenkaan alemyyntiin ei ole lähdetty.

Erikoislehden pitää
lunastaa lupaukset


Mediatoimisto Dagmarin suunnittelujohtaja Mari Riipinen sanoo, ettei mikään uusista naistenlehdistä ole tullut markkinoille myymällä ilmoituksia hinnalla millä hyvänsä.

– Enemmän myydään kohderyhmän mieliin ja sydämeen pääsyä, sitä lehti–lukijasuhdetta kuin sivun edullista hintaa. Aikakauslehdillä kaiken kaikkiaan on tämä linja.

Aiempaa pienemmille kohderyhmille tehdyt lehdet miellyttävät usein mainostajia.

– On kiinnostavaa nähdä, millainen uuden lehden ensimmäinen numero on ja mitkä ovat ensimmäiset viralliset KMT-luvut. Markkinointialalla uusi saa helposti huomiota, myös uudistukset.

Riipinen kuitenkin muistuttaa, että lupaukset täytyy pystyä melko nopeasti lunastamaan. Lehden pitää olla sitä, mitä on luvattu. Erikoislehden lukijaprofiilin on oltava oikea, koska suuria massoja ei tavoitellakaan. Riipinen nostaa hyväksi esimerkiksi sisustuslehti Dekon.

– Se ei ole onnistunut kasvamaan kauhean suureksi, mutta lukijaprofiili on sitä, mitä on haettu.

Yhä useampi
jakaa kakkua


Riipinen myöntää, että mainosbudjetit eivät välttämättä kasva samaa tahtia uusien lehtilanseerausten kanssa.

– Investoinnit jakaantuvat useamman lehtitalon tai lehtinimikkeen kesken.

Hän ei kuitenkaan ole huomannut, että jonkin lehden kiinnostavuus olisi dramaattisesti vähentynyt mainostajien silmissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    10. 10

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää