Elle pitää hintansa

Torstaina myyntiin tulevan Elle-lehden irtonumeroita ei aiota kaupata ensimmäisen numeron jälkeen lainkaan alennuksella. Naistenlehtien markkinoinnissa alehinnoittelu on yleistä.
Lehtihyllyillä ovat käynnissä ainaiset "hullut päivät". Tälläkin viikolla vain harvaa naistenlehteä myydään normaalihintaan. Viikkolehtiä saa jopa alle kahdella eurolla, monet kuukausilehdetkin ovat pudottaneet liki 8 euron normaalihinnastaan vähintään pari euroa.

Torstaina ensimmäisen numeronsa julkistava muotilehti Elle tuodaan markkinoille tutustumishintaan, mutta kustantajan mukaan vain tämän kerran. Toisesta numerosta lähtien lehden irtonumero maksaa 6,9 euroa.

Elle on niin arvokas brändi, ettei sitä ole mitään syytä alehintaan myydä, lehteä kustantavan Aller Julkaisujen julkaisujohtaja Eeva-Helena Jokitaipale sanoo.

Hän huomauttaa, että Allerin tapana on muutenkin myydä lehdet pääosin normaalihintaan. Esimerkiksi 7 päivää -lehteä myydään vain kerran vuodessa alennuksella.

– Eihän siinä ole mitään järkeä, että jos ostaa irtonumeron, maksaa vähemmän kuin tilaaja, Jokitaipale tokaisee.

Ellen myyntiin
värvättiin uutta verta


Elle
on Allerin lehtien joukossa silmiinpistävä poikkeus, kuuluuhan lehtitalon valikoimiin Seiskan lisäksi muun muassa Oho ja Katso. Toki joukossa on myös kiiltävälle paperille painetut Fitness sekä Koti ja keittiö.

Elleä varten on palkattu omaa väkeä esimerkiksi puhelinmyyntiin. Markkinointijohtaja Arto Kämppi kertoo, että yhtiö on saanut apua Ellen kansainväliseltä ja Allerin Ruotsin-organisaatiolta. Ellen brändin omistaa ranskalainen Lagardère Group.

Mahdollisten tulevien lukijoiden ja ilmoittajien kiinnostus on Jokitaipaleen mukaan ollut odotuksia suurempaa. Hänen mukaansa ilmoitustenkaan alemyyntiin ei ole lähdetty.

Erikoislehden pitää
lunastaa lupaukset


Mediatoimisto Dagmarin suunnittelujohtaja Mari Riipinen sanoo, ettei mikään uusista naistenlehdistä ole tullut markkinoille myymällä ilmoituksia hinnalla millä hyvänsä.

– Enemmän myydään kohderyhmän mieliin ja sydämeen pääsyä, sitä lehti–lukijasuhdetta kuin sivun edullista hintaa. Aikakauslehdillä kaiken kaikkiaan on tämä linja.

Aiempaa pienemmille kohderyhmille tehdyt lehdet miellyttävät usein mainostajia.

– On kiinnostavaa nähdä, millainen uuden lehden ensimmäinen numero on ja mitkä ovat ensimmäiset viralliset KMT-luvut. Markkinointialalla uusi saa helposti huomiota, myös uudistukset.

Riipinen kuitenkin muistuttaa, että lupaukset täytyy pystyä melko nopeasti lunastamaan. Lehden pitää olla sitä, mitä on luvattu. Erikoislehden lukijaprofiilin on oltava oikea, koska suuria massoja ei tavoitellakaan. Riipinen nostaa hyväksi esimerkiksi sisustuslehti Dekon.

– Se ei ole onnistunut kasvamaan kauhean suureksi, mutta lukijaprofiili on sitä, mitä on haettu.

Yhä useampi
jakaa kakkua


Riipinen myöntää, että mainosbudjetit eivät välttämättä kasva samaa tahtia uusien lehtilanseerausten kanssa.

– Investoinnit jakaantuvat useamman lehtitalon tai lehtinimikkeen kesken.

Hän ei kuitenkaan ole huomannut, että jonkin lehden kiinnostavuus olisi dramaattisesti vähentynyt mainostajien silmissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    6. 6

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    7. 7

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    8. 8

      Kreikan keskuspankki povaa 2,5 %:n kasvua tälle vuodelle

    9. 9

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    10. 10

      Noropotilaatkin jonottavat terveyskeskuksessa – kipeän työntekijän oma ilmoitus säästänyt aikaa ja rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    6. 6

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    7. 7

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    10. 10

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää