Soneran Helpson auttaa kaikkia kahdella eurolla minuutilta

Sonera avasi uuden teknisen neuvontapalvelun, jonne voivat soittaa kaikki suomalaiset riippumatta ongelmalaitteen tai -palvelun valmistajasta. Helpsoniin soittaminen maksaa kaksi euroa minuutilta.
Ottaen huomioon, että teknisten ongelmien puintiin voi vierähtää tovi jos toinenkin, on 1,99 euron minuuttimaksu (+ppm/mpm) kova. TeliaSoneran Helpson-tukipalvelusta vastaava johtaja Ari Hakala vastaa:

- Kysymyksiä on monen tasoisia. Ne voivat olla sellaisia, että minuuttikin on jo paljon. Mutta on myös hyvin pitkiä puheluita, esimerkiksi silloin, jos toisessa päässä ei oikein hyvin tunneta tietotekniikkaa.

Mutta kummassa päässä? Eli toisin sanoen, millaista asiantuntemusta soittaja saa rahojensa vastineeksi?

- Kaikki asiantuntijat ovat tietotekniikan koulutuksen saaneita mikrotukihenkilöitä. He ymmärtävät tekniikkaa laajasti, eivät pelkästään esimerkiksi Windowsia tai jotakin teknistä härpäkettä, Hakala vakuuttaa.

Kotonakin käydään

Helpson toimii numerossa 0200 600 600, ja apua saa esimerkiksi digibokseihin, tietokoneisiin ja matkapuhelimiin liittyvissä ongelmissa. Tarvittaessa asiantuntija luo asiakkaan koneelle etäyhteyden ongelman ratkaisemiseksi.

Palvelu on vaihtoehto laitevalmistajan tai -myyjien omille tukinumeroille. Helpson tekee myös kotikäyntejä, jotka laskutetaan joko palvelukohtaisesti tai viidentoista minuutin jaksoissa. Kotikäynnin voivat tässä vaiheessa tilata Helsingin, Tampereen, Hämeenlinnan, Lahden, Turun, Porin, Rauman, Kuopion, Jyväskylän ja Oulun kaupungeissa tai niiden seutukunnissa asuvat asiakkaat.

Soneralle soitetaan milloin mistäkin

Liikenne- ja viestintävirasto tukisti isoja operaattoreita äskettäin vaatien näitä parantamaan asiakaspalveluaan. Elisan ja TeliaSoneran pitää antaa suunnitelmistaan selvitys toukokuun loppuun mennessä.

Hakalan mukaan kokonaan erillisen teknisen tukipalvelun myötä Soneran asiakaspalvelu voi keskittyä täysimittaisesti Soneran palveluihin liittyviin puheluihin.

- Soneran tekniseen asiakaspalveluun on tullut hyvin paljon sellaisia puheluita, jotka eivät liity Soneran palveluihin, Hakala perustelee Helpsonia.

Mutta Helpson ei silti ole vastaus ministeriön vaatimuksiin, sillä palvelua ryhdyttiin pilotoimaan jo vuonna 2005.

Sonera kertoo ottavansa toukokuussa käyttöön kaksi uutta numeroa: asiakaspalvelu- ja laskutusasioihin sekä Soneran palveluihin liittyviin teknisiin kysymyksiin vastataan numerossa 0200 17000, ja vikapalvelu toimii numerossa 0206 90101. Palvelunumeroihin soittaminen maksaa normaalin paikallisverkko- tai matkapuhelumaksun.

Tähän asti palvelua on saanut ilmaisesta 0800-alkuisesta numerosta, joka siis lakkaa olemasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    3. 3

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    4. 4

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Unilever ei innostunut – Kraft vetäytyi ostotarjouksesta

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    10. 10

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    6. 6

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää