Tallinnan-matkat eivät tule ale-myyntiin

Tallinkin ja Viking Linen uudet isot laivat lisäävät kilpailua matkustajista Helsinki–Tallinna-reitillä. Laivamatkojen hinnat eivät kuitenkaan laske, sillä polttoainekustannukset ovat kasvaneet kohisten.
Helsinki–Tallinna-reitti on tällä ja ensi viikolla saamassa upouusia laivoja.

Tallink toi tällä viikolla liikenteeseen 2 080 matkustajaa kuljettavan Superstarin ja ensi viikolla Viking Line aloittaa liikennöinnin uudella Viking XPRS:llä, johon mahtuu 2 500 matkustajaa.

Matkustajien lisäksi laivat imevät suuret määrät rahtia, joten kapasiteetti on lisääntymässä niin Helsingin ja Tallinnan välisessä matkustaja- kuin rahtiliikenteessäkin.

– On selvä, että kilpailu kiristyy entisestään, siitä ei pääse yli eikä ympäri, sanoo Nordic Jetlinen toimitusjohtaja Mikael Granrot.

Hinta-alea
ei luvassa


Kiristyvä kilpailu ei kuitenkaan ole tuomassa suurta hinta-alea Tallinnan matkoihin.

– Hinnat tulevat olemaan hivenen korkeammat. Polttoaineen hinnat ovat nousseet ja se nousu pitää kattaa, sanoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen.

Mehtosen ja Granrotin mukaan polttoainekulut ovat nousseet noin 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kireä kilpailu näkyy siinä, että ihan kaikkia kustannuksia ei ole saatu siirrettyä hintoihin.

– Kun on näitä uusia laivoja, niin kaikilla on aika hyviä tarjouksia pelissä. Reaalihintataso on kuitenkin noussut, vaikka tarjousten perusteella voisi näyttää, että se olisi jopa laskenut. Reittihinnat ovat kallistuneet, sanoo Granrot.

Kuusi miljoonaa
rikki?


Molemmat miehet odottavat, että Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen saataisiin tänä vuonna roimaa kasvua. Parin viime vuoden aikana kaivattua kasvua kun ei olla nähty.

– Näillä polttoaineen hinnoilla jokainen ymmärtää, että se on tuloksesta pois, jos matkustajamäärät eivät kasva, Granrot toteaa.

– Ehkä uudella tarjonnalla pystytään kääntämään Tallinnan liikenne pienoiseen kasvuun. Näyttäisi siltä, että tänä vuonna päästäisiin kuuteen miljoonaan matkustajaan eli kasvua olisi 3–5 prosenttia viime vuotisesta, Mehtonen sanoo.

Samaa mieltä on Granrot, hieman alle 5,8 miljoonasta voitaisiin päästä kuuteen miljoonaan.

– On ollut hyvä talvi, tammi–maaliskuu näyttää plussaa.

Riittääkö kaikille
matkustajia?


Granrot arvelee, että jos matkustajamäärien nousu ei jatku rivakkana, niin kaikille ei riitä matkustajia. Nordic Jetlinen hän arvioi selviävän oman nichessään.

Apuna on myös yhteistyö Viking Linen kanssa. Yhtiöillä on yhteinen tuote: Helsingistä Tallinnaan Nordic Jetlinellä ja takaisin Viking Linen uudella XPRS-laivalla. Hinta on jopa halvempi kuin Nordic Jetlinen omilla päiväristeilyillä.

– Tästä tulee yksi meidän tämän vuoden huipputuotteista. Me tarvitsemme Viking Linen brändiä ja he tarvitsevat meidän frekvenssiämme. Tuote on tärkeä myös Vikingille isossa pelissä Tallinkia vastaan, arvioi Granrot.

Kilpailijoita reitillä riittää. Viking Linen, Tallinkin, Nordic Jetlinen lisäksi kisassa ovat myös Eckerö Line Nordlandiallaan, Sea Containers Finlandin Super Sea Catit ja virolainen Linda Line.

– En minä usko mihinkään pudotuspeliin, turhia vouhotuksia. Me emme ainakaan ole pudottamassa ketään, sanoo Tallinkin Mehtonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    3. 3

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    4. 4

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    5. 5

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    6. 6

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    7. 7

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    8. 8

      Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön tai tuen tarpeessa

    9. 9

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    10. 10

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää