Valikko

Tallinnan-matkat eivät tule ale-myyntiin

Tallinkin ja Viking Linen uudet isot laivat lisäävät kilpailua matkustajista Helsinki–Tallinna-reitillä. Laivamatkojen hinnat eivät kuitenkaan laske, sillä polttoainekustannukset ovat kasvaneet kohisten.
Helsinki–Tallinna-reitti on tällä ja ensi viikolla saamassa upouusia laivoja.

Tallink toi tällä viikolla liikenteeseen 2 080 matkustajaa kuljettavan Superstarin ja ensi viikolla Viking Line aloittaa liikennöinnin uudella Viking XPRS:llä, johon mahtuu 2 500 matkustajaa.

Matkustajien lisäksi laivat imevät suuret määrät rahtia, joten kapasiteetti on lisääntymässä niin Helsingin ja Tallinnan välisessä matkustaja- kuin rahtiliikenteessäkin.

– On selvä, että kilpailu kiristyy entisestään, siitä ei pääse yli eikä ympäri, sanoo Nordic Jetlinen toimitusjohtaja Mikael Granrot.

Hinta-alea
ei luvassa


Kiristyvä kilpailu ei kuitenkaan ole tuomassa suurta hinta-alea Tallinnan matkoihin.

– Hinnat tulevat olemaan hivenen korkeammat. Polttoaineen hinnat ovat nousseet ja se nousu pitää kattaa, sanoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen.

Mehtosen ja Granrotin mukaan polttoainekulut ovat nousseet noin 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kireä kilpailu näkyy siinä, että ihan kaikkia kustannuksia ei ole saatu siirrettyä hintoihin.

– Kun on näitä uusia laivoja, niin kaikilla on aika hyviä tarjouksia pelissä. Reaalihintataso on kuitenkin noussut, vaikka tarjousten perusteella voisi näyttää, että se olisi jopa laskenut. Reittihinnat ovat kallistuneet, sanoo Granrot.

Kuusi miljoonaa
rikki?


Molemmat miehet odottavat, että Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen saataisiin tänä vuonna roimaa kasvua. Parin viime vuoden aikana kaivattua kasvua kun ei olla nähty.

– Näillä polttoaineen hinnoilla jokainen ymmärtää, että se on tuloksesta pois, jos matkustajamäärät eivät kasva, Granrot toteaa.

– Ehkä uudella tarjonnalla pystytään kääntämään Tallinnan liikenne pienoiseen kasvuun. Näyttäisi siltä, että tänä vuonna päästäisiin kuuteen miljoonaan matkustajaan eli kasvua olisi 3–5 prosenttia viime vuotisesta, Mehtonen sanoo.

Samaa mieltä on Granrot, hieman alle 5,8 miljoonasta voitaisiin päästä kuuteen miljoonaan.

– On ollut hyvä talvi, tammi–maaliskuu näyttää plussaa.

Riittääkö kaikille
matkustajia?


Granrot arvelee, että jos matkustajamäärien nousu ei jatku rivakkana, niin kaikille ei riitä matkustajia. Nordic Jetlinen hän arvioi selviävän oman nichessään.

Apuna on myös yhteistyö Viking Linen kanssa. Yhtiöillä on yhteinen tuote: Helsingistä Tallinnaan Nordic Jetlinellä ja takaisin Viking Linen uudella XPRS-laivalla. Hinta on jopa halvempi kuin Nordic Jetlinen omilla päiväristeilyillä.

– Tästä tulee yksi meidän tämän vuoden huipputuotteista. Me tarvitsemme Viking Linen brändiä ja he tarvitsevat meidän frekvenssiämme. Tuote on tärkeä myös Vikingille isossa pelissä Tallinkia vastaan, arvioi Granrot.

Kilpailijoita reitillä riittää. Viking Linen, Tallinkin, Nordic Jetlinen lisäksi kisassa ovat myös Eckerö Line Nordlandiallaan, Sea Containers Finlandin Super Sea Catit ja virolainen Linda Line.

– En minä usko mihinkään pudotuspeliin, turhia vouhotuksia. Me emme ainakaan ole pudottamassa ketään, sanoo Tallinkin Mehtonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Venäjän-viennin pudotus tasaantumassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää