Valikko

Väijytysmarkkinoijat riipovat olympiaväkeä

Virallisten sponsorien ohella kisanäkyvyydestä yrittää hyötyä tukuittain muitakin yrityksiä. BBC:n mukaan Lontoon olympialaiset ovatkin jo ”väijytysvalmiudessa”.


Suurten urheilu- ja yleisötapahtumien markkinoinnissa kiertävät isot rahat. Olympialaisia katsovien satojen miljoonien yleisöstä haluavat hyötyä muutkin kuin kisojen viralliset sponsorit. Ilmiötä kutsutaan väijytysmarkkinoinniksi (engl. ambush marketing).

Väijytysmarkkinointi tarkoittaa virallisten sopimusten ulkopuolisten tahojen yrityksiä liittää oma nimensä jonkin tapahtuman yhteyteen. Klassinen esimerkki on olutyhtiö Bavaria, joka vuoden 2006 jalkapallon MM-kisoissa jakoi hollantilaisille futisfaneille firman logolla brändättyjä oransseja kannatushousuja. Virallista olutsponsoria Budweiseria ei naurattanut ja fanit joutuivat riisumaan housunsa.

Lontoon olympialaisten markkinoinnista vastaava Dalton Odendaal sanoi BBC:lle, että väijytysmarkkinointi on urheilumarkkinoinnin pimeimpiä puolia.

– Siinä yritetään ratsastaa olympialaisten nimellä maksutta. Me otamme sen hyvin vakavasti, Odendaal sanoi.

Sponsorit vaativat
väijytyssuojan


Kisajärjestäjät ottavat väijytysyritykset niin vakavissaan, että BBC:n mukaan brändinsuojauksen parissa työskentelee kolme henkilöä jo neljä vuotta ennen kisojen alkua.

Isot rahat yksinoikeuksistaan maksaneet viralliset sponsorit haluavat sijoitustaan suojeltavan tarkasti. Jos suojaus on järjestetty huonosti, sponsorisopimusten hinnat putoavat nopeasti.

Odendaal myöntää kuitenkin, että halusivat he tai ei, väijytysmarkkinoijat tulevat yrittämään temppujaan myös 2012 olympialaisissa. BBC kertoo, että jo viime syksynä pieni englantilainen makkarafirma laittoi mainoskylttiinsä olympialaisten viisirenkaisen tunnuksen yhdessä vuosiluvun 2012 kanssa.

Lähes kaikki
mainostila varattu


Helppoja tapauksia ovatkin juuri yritykset painattaa olympialaisten logo firman omaan tuotteeseen. Mutta kun pikajuoksia Linford Christie pisti Atlantan olympialaisten lehdistötilaisuuteen päähänsä lenkkarifirma Puman logolla varustetut piilolinssit, oli virallisen sponsorin Reebokin edustajilla ärtymyksessä pidättelemistä.

Vääränlaisen mainonnan ehkäisyssä järjestäjien keinovalikoimaan kuuluvat sekä pehmeät että kovat taktiikat. Odendaalin mukaan edellisiin lukeutuu kuluttajien kouluttaminen, informaatiokampanjat sekä esimerkiksi väärää virvoitusjuomaa nauttivan stadionvieraan opastaminen.

Järeämpää kalustoa edustaa Britannian uusi sponsoreita suojaava lainsäädäntö, joka joutuu olympialaisissa kovaan testiin. Raju päätös on myös varata jo nyt 99 prosenttia kaikesta kisapaikkojen lähettyvillä olevasta mainostilasta pääsponsoreille. Odendaal uskoo myynnin vetävän.

– Sponsoreilla ei ole varaa päästää kilpailijoitaan hyötymään näkyvyydestä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää