Valikko

Sitä saa mitä tilaa

Kolumni
Syy poukkoilevaan mainonnan linjaan ei ihan aina olekaan mainostoimistossa.
Kollegoiden kanssa tulee aina harmiteltua, kun omasta mainostoimistotiimistä joku tärkeä suunnittelija lähtee toiseen toimistoon.

Sehän tietää meille asiakkaille lisää vaivaa, ja pahimmillaan koko mainonnan linjan uusimista, kun suunnittelija vaihtuu ja uusi esittää vakuuttavat perustelut näkemyksilleen.

Itse olen huomannut että meillä täällä asiakaspuolella vaihtuvuus ja urakierto ovat vähintään yhtä vilkkaita kuin mainostoimistoissa.

Omastakin organisaatiosta on tänä vuonna jo kaksi markkinointivastaavaa siirtynyt toisiin hommiin, ja heidät on korvattu uusilla innokkailla. Sekin usein johtaa siihen, että mainonnan linja vaihtuu.

Kun itse aikoinaan sain ensimmäistä kertaa kunnon markkinointivastuun, niin ihan ekaksi käytin minulle annettua rajatonta valtaa, vaihdoin mainostoimiston ja teetin siellä uuden strategian markkinointiviestinnälle sekä uuden, entistä ehomman asemoinnin ja mainonnan linjan.

Hyvä tuli tietysti, mutta eihän siitä enää nykyisen markkinointivastaavan aikana ole mitään jäljellä.
Meistä markkinoijista kun uuden tekeminen on aina kivempaa kuin vanhan jatkaminen.

Saa sillä enemmän mainettakin, ja urakierto nopeutuu.

Tällaisia uutta hakevia markkinoijia tuntuu olevan lähes kaksitoista tusinassa, vaikkapa päivittäistavarakaupan nimettömät ja isojen teleoperaattorien tiuhaan vaihtuvat markkinointipomot. Niinpä näiden brändeistä on kuluttajille tullut EVVK – ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vahvimmat markkinointimiehet
ovatkin naisia


Päinvastaisista pitkän ja kestävän linjan puurtajista voisin mainita Valion Annikka Hurmeen ja Hesarin Caroline Liliuksen, eikä muuten varmaan ole sattumaa sekään, että molemmat ovat naisia.

Ihmisellä pitää toki olla oikeus nousujohteiseen urakehitykseen ja etenemiseen, mutta uuden markkinointivastaavan omat halut ja mieltymykset ovat heikkoja syitä brändin, asemoinnin ja markkinointistrategian vaihtamiseen.

Markkinoilla vallitseva kilpailutilanne ja kohderyhmän arvostukset olisivat paljon parempia syitä.

Minulle tämä huoli on ajankohtainen. Olen alkanut katsella uutta työpaikkaa ja kannan kasvavaa huolta siitä, että joku tollo pilaa täällä huolella rakentamani brändin.

Olin aiemmin kansainvälisessä merkkitavarayrityksessä. Siellä brändin asemointi ja arvot oli kirjattu manuaaliin, eikä niiden muuttamiseen riittänyt mainostoimiston plannerin tai edes firman maajohtajan natsat. Luovia ratkaisuja annetun kokoisessa hiekkalaatikossa sai sitten kyllä heitellä ihan vapaasti.

Tarkka tavoite
vie nörtinkin perille


Yksi kesäheilani oli sen verran nörtti, että harrasti muun muassa suunnistusta. No, eihän sellainen suhde kauaa kestänyt, mutta sen verran ehdin suunnistuksesta oppia ,että jos määrittää tavoitteen kunnolla ja etenee sitten määrätietoisesti kohti valittua rastia, niin saa parempia tuloksia aikaan ja pääsee joskus perillekin.

Matka voi kyllä olla hauska, jos koko ajan vaihtaa suuntaa ja tavoitetta, mutta tulosta sillä ei saa syntymään. Ihan hyviä oppeja brändinrakentajallekin - vaikka kivempi tietysti olisi tehdä itsensä näköistä brändiä.

Siksi kai Cokis yhä edelleen virkistää, ja iPod on synonyymi omalle musiikille ja minäkin olen yhä L'Orealin arvoinen.

Näiden brändien mainoksista voidaan olla mitä mieltä tahansa ja varmaan ollaankin, mutta määrätietoisella työllä näyttää syntyvän tulosta, vaikka mainos olisi välillä kökömpikin.
Jos tällaisen kestävän ajatukseen onnistuu brändilleen luomaan, niin ei tarvitse huolissaan olla vaikka joskus vaihtuisi markkinointijohtaja, copywriter tai koko mainostoimisto.
Niin käy aika ajoin kuitenkin.

Kollegiaalisin terveisin markkinointisiskoille ja -veljille,

Syvä Kurkku

PS.
Viimeviikkoisen kolumnini jälkeen aika moni entinen ja nykyinen PHS/TBWA:lainen lähestyi ja epäili, että sormien lukumäärästä päätellen olen joutunut sirkkelionnettomuuteen. Väitin nimittäin että luovia johtajia on PHS:llä vaivaiset neljä, kun oikea lukumäärä juuri tällä hetkellä on viisi. Eipä luulisi talenttipulan vaivaavan.
Ja se viimeviikkoinen lentopusu meni muuten Tero Kekille, joka ainokaisena osasi oikein sen torvelaisen työpaikan ja tittelin.

XXX

Syvän Kurkun edelliset kolumnit:

Mikä mättää mainonnassa

Totuus Suomen talousmedioista


Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää