Älä tallaa Mazdan ovea

Uusi automaattivaihteisto tekee Mazda5:stä erittäin kätevän perheauton. Silti auton liukuovien toteutuksessa on pieniä ärsyttävyyksiä.


Pieni tila-auto Mazda5 näyttää kasvojenkohotuksensakin jälkeen kätevältä, ja sitä se yhä on. Varsinkin uudella automaattivaihteistolla Mazdan kokonaisuus tuntuu toimivammalta kuin esimerkiksi Fordin C-Maxissa, vaikka autoissa on paljon toisiaan muistuttavia piirteitä.

Hyvät liukuovet tekevät matkustamoon menosta ja poistumisesta suorastaan huvittavan helppoa. Jopa lasten turvaistuinten operoiminen sujuu tässä ilman selkävaivoja: lapsiperheelliset testaajat kiittelivät fiksuja insinöörejä vuolaasti.

Näyttää astinlaudalta,
mutta ei saa astua


Liukuovien alempi ohjauspalkki toimisi hienosti astinlautana takapenkeille kiivettäessä. Varsinkin perheen pienimmät ottavat siitä luontevasti vauhtia istuimelle ponnahtaessaan. Mutta ikävä kyllä valmistaja varoittaa, ettei palkille saa missään nimessä astua.

Tuskin ovi nyt kiskoiltaan putoaa. Todennäköisesti valmistaja vain pelkää, että palkki vääntyisi, jos paksut aikuiset tallaisivat sitä alvariinsa. Vähitellen oven liike tietysti kankeutuisi tästä.

Palkin sijainti ja oletettu heikkous tuntuu vähän suunnittelukömmähdykseltä. Oli hyvin vaikea estää tenavia pomppimasta kielletyn palkin päältä, kun se kerran on niin hyvin tarjolla varsinkin kolmannelle istuinriville mentäessä. Eikö sitä nyt samantien voinut tehdä kestävämmäksi, kysyi moni testaajista.

Hyvätapainen mutta
janoinen automaatti


Lastenkuskaukseen ja muuhun keskittymistä vaativaan arkirahtiajoon automaattivaihteisto on ainoa oikea valinta. Mazdan 5-portainen laatikko vaihtaa pehmeästi, mutta kiihdytyksissä se mietti välillä turhan pitkään ennen kuin tehoa alkoi löytyä.

146-hevosvoimainen bensamoottori on silti riittävän vahva tähän autoon. Tosin kulutus nousee kuorman lisääntyessä aika jyrkästi.

Koeajolenkki painottui taajama-ajoon, ja ilman kovia kaasuttelujakin bensaa kului yli 9 litraa sadalla kilometrillä.

Asvaltille levinnyt irtohiekka sai eturenkaat kuopaisemaan yllättävän herkästi tyhjää, ennenkuin luistonesto puuttui peliin.

Jousitus pysyy maantieajossa hyvin miellyttävänä. Taajamassa tunnelma muuttuu hieman. Hitaissa nopeuksissa esimerkiksi ratikkakiskojen tai katukuoppien ylittäminen saa takajousituksen kolahtelemaan kovaäänisesti. Ei se epämukavaksi muutu, mutta äänekkäämmäksi.

Maantiellä sivutuuli tarttuu Mazdan korkeahkoon koriin välillä liikaa. Samoin urat vievät autoa mukanaan, mutta ohjaus on riittävän tunnokas tilanteiden korjaamiseen.

Muuten korista ei kuulunut turhia nitinöitä. Näkyvyys on joka suuntaan kohtuullisen hyvä.

Kaupanpäälle pari
lisäpenkkiä


Tavaratilasta löytyvät kaksi lisäistuinta ovat tietysti hyvät olemassa, mutta kovin pitkäksi matkaksi niille ei kehtaa täysi-ikäisiä ihmisiä patistaa. Seitsenpaikkaisuus pienentää tavaratilan olemattomaksi.

Takapenkin, tai siis keskimmäisen istuinrivin keskipaikkakin on aika epämukava. Parhaiten auto sopinee nelihenkiselle lapsiperheelle, joka joutuu satunnaisesti kuskaamaan mukana esimerkiksi isovanhempia. Sellaiseen käyttöön ei kannata isoa, painavaa ja kallista "oikeaa" tila-autoa ostaa.

Diesel-muodista huolimatta Mazda5 on bensa-automaattinakin ihan kokeilemisen arvoinen perheauto. Jos hyväksyy muutamaa litraa korkeammat kulutuslukemat, vastineeksi saa helppoa ajettavuutta ja yllin kyllin käytännöllisyyttä.

Mazda5 2,0 Activematic Elegance

Hinta: 31290 e, vapaa autoetu 660 e/kk
Teho ja vääntö: 107 kW/185 Nm
Kulutus: mitattu 9,4 l/100 km
CO2: 198 g/km
Tavaratila: 426 l
Lisävarustehintoja: Sähkötoimiset liukuovet 900 e,  nahkaverhoilu 1600 e


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      SSH:n yt-neuvottelut päättyivät – vähentää 17 työntekijää Suomessa

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää