Valikko

Lapset kiinnostavat markkinatutkijoita

Internet tarjoaa markkinatutkijoille mahdollisuuden sunnata mainoksia yhä enemmän lapsille ja nuorille.
Internet on avannut markkinoijille lähes rajattomasti uusia työkaluja, joiden avulla he voivat suunnata mainosviestejään lapsille ja nuorille, arvioi Suomessa vieraillut American Universityn professori Kathryn Montgomery.

Hänen mukaansa merkittävintä ei ole suora ja tunnistettava mainonta, vaan tietojenkeruu, jonka internet mahdollistaa. Tietojen avulla markkinoijat voivat luoda jokaiselle verkonkäyttäjälle yksilöllisen profiilin, joka auttaa kohdistamaan heille räätälöityjä mainosviestejä.

Tietoja kerätään muun muassa siitä, miten lapset ja nuoret käyttävät sosiaalisia verkkosivustoja ja pikaviestimiä. Niitä ovat esimerkiksi MySpace, Facebook ja MSN Messenger.

– MySpacen arvo ei ole kävijämäärässä, vaan siinä tiedossa, jota kävijät antavat markkinoijille, Montgomery tiivistää.

Joskus markkinointi on hänen mukaansa upotettu niin syvälle sosiaalisiin verkostoihin, että se saa käyttäjät asioimaan brändin kanssa aivan kuin he viestittelisivät ystäviensä kanssa.

Nuoret tarkimmin
tutkittu ryhmä


Markkinoijien kiinnostuksen kohteena ovat Montgomeryn mukaan erityisesti lapsuuden kriittiset kehitysvaiheet, joihin merkittävä osa markkinointitutkimuksesta keskittyy.

Internetin käytössä käännekohta on siirtyminen lapsuudesta murrosikäiseksi, koska silloin nuoret osaavat jo muokata mieltymyksiään, mutta eivät osaa epäillä mainoksia samalla tavalla kuin vanhemmat teinit.

– Nykynuoret ovat tarkimmin analysoitu väestöryhmä mainonnan historiassa, Montgomery väittää.

Markkinointikoneisto on valjastanut alati laajenevan joukon sosiologeja, psykologeja, antropologeja ja muita asiantuntijoita palvelukseensa. Tutkimusten kohteena ovat muun muassa nuorison alakulttuurit, identiteetin kehittyminen ja tavat käyttää digitaalista tekniikkaa.

Lasten houkutteluun käytetään tuotemerkkien omia viihdesivustoja. Niissä on mainosten ohella pelejä ja muuta "ilmaista" sisältöä, jotka tutustuttavat lapset brändeihin leikkisällä tavalla.

Tunnettuja ovat myös YouTuben videot, joissa markkinoijat ovat saaneet nuoret itse levittämään mainoksiaan. Peleissä yhdistyy puolestaan tuotesijoittelu, pelaajien käyttäminen markkinoijina ja tietojen keruu heidän käyttäytymisestään.

– Nykypäivän markkinoijat ovat onnistuneet täysin yhdistämään sisällön, mainonnan, tiedonkeruun ja myynnin, Montgomery murehtii.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    9. 9

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    10. 10

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää