Lapset kiinnostavat markkinatutkijoita

Internet tarjoaa markkinatutkijoille mahdollisuuden sunnata mainoksia yhä enemmän lapsille ja nuorille.
Internet on avannut markkinoijille lähes rajattomasti uusia työkaluja, joiden avulla he voivat suunnata mainosviestejään lapsille ja nuorille, arvioi Suomessa vieraillut American Universityn professori Kathryn Montgomery.

Hänen mukaansa merkittävintä ei ole suora ja tunnistettava mainonta, vaan tietojenkeruu, jonka internet mahdollistaa. Tietojen avulla markkinoijat voivat luoda jokaiselle verkonkäyttäjälle yksilöllisen profiilin, joka auttaa kohdistamaan heille räätälöityjä mainosviestejä.

Tietoja kerätään muun muassa siitä, miten lapset ja nuoret käyttävät sosiaalisia verkkosivustoja ja pikaviestimiä. Niitä ovat esimerkiksi MySpace, Facebook ja MSN Messenger.

– MySpacen arvo ei ole kävijämäärässä, vaan siinä tiedossa, jota kävijät antavat markkinoijille, Montgomery tiivistää.

Joskus markkinointi on hänen mukaansa upotettu niin syvälle sosiaalisiin verkostoihin, että se saa käyttäjät asioimaan brändin kanssa aivan kuin he viestittelisivät ystäviensä kanssa.

Nuoret tarkimmin
tutkittu ryhmä


Markkinoijien kiinnostuksen kohteena ovat Montgomeryn mukaan erityisesti lapsuuden kriittiset kehitysvaiheet, joihin merkittävä osa markkinointitutkimuksesta keskittyy.

Internetin käytössä käännekohta on siirtyminen lapsuudesta murrosikäiseksi, koska silloin nuoret osaavat jo muokata mieltymyksiään, mutta eivät osaa epäillä mainoksia samalla tavalla kuin vanhemmat teinit.

– Nykynuoret ovat tarkimmin analysoitu väestöryhmä mainonnan historiassa, Montgomery väittää.

Markkinointikoneisto on valjastanut alati laajenevan joukon sosiologeja, psykologeja, antropologeja ja muita asiantuntijoita palvelukseensa. Tutkimusten kohteena ovat muun muassa nuorison alakulttuurit, identiteetin kehittyminen ja tavat käyttää digitaalista tekniikkaa.

Lasten houkutteluun käytetään tuotemerkkien omia viihdesivustoja. Niissä on mainosten ohella pelejä ja muuta "ilmaista" sisältöä, jotka tutustuttavat lapset brändeihin leikkisällä tavalla.

Tunnettuja ovat myös YouTuben videot, joissa markkinoijat ovat saaneet nuoret itse levittämään mainoksiaan. Peleissä yhdistyy puolestaan tuotesijoittelu, pelaajien käyttäminen markkinoijina ja tietojen keruu heidän käyttäytymisestään.

– Nykypäivän markkinoijat ovat onnistuneet täysin yhdistämään sisällön, mainonnan, tiedonkeruun ja myynnin, Montgomery murehtii.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    5. 5

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    6. 6

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    7. 7

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    8. 8

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    9. 9

      ”Suomessa eletään nyt kovinta nousukautta” – palvelualat kasvoivat reippaasti

    10. 10

      114 kaupan lista – katso, mitkä Siwat ja Valintatalot ovat vaarassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    4. 4

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    5. 5

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    8. 8

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    9. 9

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    10. 10

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää