Valikko

Hammashoidon jonoihin uusi purkuapu

Tuoreen selvityksen mukaan uudet käytännöt ja tekniikat, kuten sähköinen asiointi ja puhelinpalvelu, vapauttavat suun terveydenhuollon resursseja varsinaiseen hoitotoimintaan.
Sitra käynnisti yhteistyössä Vaasan kaupungin kanssa hammashuollon puhelinpalvelun kehittämishankkeen vuonna 2005.

Selvityksen tulokset osoittavat, että muutokset puhelinliikenteen hoitamisessa ovat muuttaneet hammashuollon yksiköiden toimintatapoja ja puhelinliikenteen painopisteitä.

Hanke toi mukanaan
toiminnallisia vaikutuksia


Hanke toi selvityksen mukaan myös toiminnallisia vaikutuksia. Potilaskäyntien määrät ovat kasvaneet keskimäärin seitsemän prosenttia vuodesta 2005 vuoteen 2007 ja hoitotoimenpiteiden määrä on kasvanut noin 17 prosenttia. Toimenpidemäärien kasvu on osaltaan parantanut suun terveydenhuollon palveluiden saatavuutta. Myös henkilökunta on kokenut työn muuttuneen mielekkäämmäksi.

– Hanke antoi tärkeää tietoa menetelmän toteutettavuudesta ja ensimmäisen kerran tietoa sähköisten yhteydenottojen määrällisestä kehityksestä suun terveydenhuollossa. Asiakkailta saatu palaute kannustaa sähköisen asioinnin edelleen kehittämiseen. Asiakaskyselyyn vastanneista noin 90 prosenttia totesi, että puhelinneuvonnan tavoitettavuus on nyt erittäin helppoa tai helppoa, johtava ylihammaslääkäri Jukka Kentala Vaasan kaupungista kertoo.

Asiakkaat hyötyvät mahdollisuudesta käyttää verkkopalveluita kaikkiin vuorokauden aikoihin. Tästä huolimatta suurin osa sähköisestä asioinnista tapahtuu vielä aamulla ja päiväsaikaan. Nyt tehtävänämme on edelleen lisätä verkkopalveluiden kehittämistä ja niistä edelleen tiedottamista käytön laajentamiseksi, jatkaa Kentala.

Julkisen hammashuollon
kysyntä kasvaa


Hammashoidon kokonaistarve kasvaa Suomessa, kun ikääntyvien määrä kasvaa ja hampaattomien määrä vähenee. Julkisen hammashuollon kysyntää lisää myös hintaerot omavastuuosuuksissa julkisen ja yksityisen hammashuollon välillä. Hammaslääkäreistä on myös pulaa. Jonojen purkuun etsitään keinoja niin tilojen tehostamisen, ulkoistamisen, ostopalveluiden kuin palveluseteleidenkin kautta.

– Hammashuollon kysyntä ja tarjonta tulee saada kestävään tasapainoon ja lain edellyttämälle tasolle. Sähköisen asioinnin kehittäminen vaikuttaa yksiköiden toimintaa nopeuttavalla ja helpottavalla tavalla. Toiminta tehostuu, kun hammaslääkäri saa enemmän aikaa omaan asiakastyöhönsä, aikaperuutuksia tulee vähemmän ja ne voidaan nopeasti täyttää. Tarvitsemme myös tulevaisuudessa sähköisten tietojärjestelmien täydellistä integraatiota, Matti Pöyry Suomen Hammaslääkäriliitosta sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää