Valikko

Finnair ei uskalla nostaa hintoja

Pudotuspeliä käyvät lentoyhtiöt eivät pysty lisäämään polttoaineen rajua kallistumista lentolippujen hintoihin.


Lentoyhtiö Finnair on hankalan yhtälön edessä. Polttoaine on kallistunut kevään aikana yli puolella ja matkustajamäärät ovat lähteneet yllättävään laskuun. Kustannusten siirto lentolippujen hintoihin ei kuitenkaan tule kysymykseen.

– Ei olisi hyvä idea nostaa lippujen hintoja nyt, kun kysyntä on laskussa, Finnairin reittiliikenteestä vastaava johtaja Henrik Arle taktikoi.

Monet Finnairin kilpailijoista ovat pahoissa vaikeuksissa. Ruotsalainen lentoyhtiö SAS myy kalustoaan ja irtisanoo henkilökuntaansa. Tappiollinen italialaisyhtiö Alitalia on ollut pitkään myynnissä.

Näissä pudotuspelitunnelmissa Finnairin kannattaa keskittyä markkinaosuuksien kasvattamiseen.

Reppureissaajat
jättivät lentämisen


Huhtikuun lopulla alkanut matkustajakato tuli Finnairille yllätyksenä. Arlelle ihmetyksen aihe on se, että lentomatkustamista ovat vähentäneet tarjouslentojen metsästäjät. Lentoyhtiön kannalta on huolestuttavaa, etteivät lentoliput käy kaupaksi edes tarjoushintaan.

Finnair ei kuitenkaan aio vähentää tarjouslippujen myymistä.

– Lentolippuja pitää tarjota myös halvemmissa hintaluokissa, laaja lentotarjonta stimuloi kysyntää, Arle näkee.

Kustannuspaineet Finnair aikoo ratkaista karsimalla lentotarjontaa. Suurennuslasin alla ovat huonosti kannattavat lennot Euroopan reiteillä. Yhtiön perusajatus eli solmukohtana toimiminen Aasian ja Euroopan välillä pysyy ennallaan. Aasian lennoista Finnair ei aio tinkiä.

Arle ei kerro tarkempia Euroopan karsimiskohteita. Lentoyhtiö käy ensin läpi eri vuorojen kannattavuuden.

Blue1 korottaa
polttoainemaksua


Finnairin kilpailija Blue1 ratkoo polttoaineiden kallistumisen nostamalla polttoainelisää. SAS:n tytäryhtiö on perinyt matkustajalta 15 euroa polttoainelisänä, kun taas Finnair on veloittanut polttoaineesta 26 euroa.

– Jos polttoaine on kallistunut 50 prosenttia, sitä on varaa korottaa, Blue1:n toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi suunnittelee.

Finnair ei sen sijaan aio korottaa polttoainelisämaksua.

Lentolippujen hintoja Blue1 ei aio nostaa. Wentjärvi näkee Finnairin tavoin, ettei nykyisessä markkinatilanteessa ole viisasta korottaa tuotteiden hintoja.

Blue1 hakee säästöjä vähentämällä kannattamattomia lentoja. Blue1 lopettaa syksyllä lennot Helsingin ja Hampurin välillä.

Muita reittejä lentoyhtiö ei aio sulkea tänä vuonna. Sen sijaan Blue 1 aikoo vähentää huonosti kannattavia lentovuoroja. Wentjärvi puhuu täsmävähennyksistä.

– Joillakin reiteillä ei kannata lentää perjantaiaamun vuoroja.

Yhdysvalloissa lentoyhtiöt ovat kustannuspaineiden takia ottaneet käyttöönsä uusia rahastustapoja. Finnairin yhteistyökumppani American Airlines ryhtyy perimään matkatavaroista erillistä laukkumaksua.

Finnair ja Blue1 eivät suunnittele laukkumaksuja.

Polttoaine kurittaa
halpalentoyhtiöitä


Toimitusjohtaja Wentjärvi uskoo polttoaineen kallistumisen koettelevan eniten halpalentoyhtiöitä. Halpalentoyhtiöille suurin kuluerä on polttoaine. Muut kulunsa ne ovat painaneet alas.

SAS:n ja Blue1:n kaltaiset lentoyhtiöt ovat suojautuneet polttoaineen hintaheilahtelujen varalta sopimalla polttoaineen hankinnoista useita kuukausia etukäteen. Halpalentoyhtiöt taas elävät kädestä suuhun -tilanteessa.

Wentjärvi veikkaa, että loppuvuoteen mennessä Euroopassa nähdään pienten halpalentoyhtiöiden lopettavan toimintansa. Suomea nämä muutokset eivät koske.

Suomeen lentää halpalentoyhtiöistä lähinnä irlantilainen Ryanair. Wentjärvi uskoo Ryanairin pitävän Suomen lentonsa.

– Ryanairilla on niin laaja tarjonta, että se pystyy kattamaan polttoaineen kallistumisen kannattamattomilla reiteillä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    6. 6

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää