Valikko

Twingo alkaa muistuttaa autoa

Uudistunut Renault Twingo on kuin 1970-luvun Tippa-Rellun perillinen, pieni halpa peltilaatikko pyörillä. Tekniikaltaan se on kuitenkin harpannut iloisesti 2000-luvulle.
Pikkupossun näköinen edellinen Twingo oli viime vuosisadan lopun sympaattisimpia halpisautoja. Nyt uudistunut malli on menettänyt tuulitunnelissa tai suunnittelijan päätteellä osan ilmeikkyydestään: ulkonäöltään se on kuin mikä tahansa pieni Hyundai tai Toyota.

Auto on paisunut muutaman sentin joka suuntaan. Tilaa on etupenkeillä istuville riittävästi, mutta takaistuin sopii parhaiten lapsille. Pitkillä aikuisilla pääntila jää siellä turhan niukaksi. Kulku takapenkille on helpompaa kuin edellismallissa. Auto on rekisteröity vain neljälle. Tavaratila on onnettoman pieni ja hankalasti kuormattavissa.





Aivan parasta mahdollista ajoasentoa Twingo-kuljettaja ei saa, elleivät kropan mittasuhteet osu auton kanssa yksiin. Ratissa on vain korkeussäätö, ja kuskinpenkin selkänojan säätö on hankalasti portaittainen. Istuinosa saisi olla myös reippaasti pitempi.

Hallintalaitteet ovat hyvin esillä, vaikka ratin päällä oleva kierroslukumittari tuntuukin vähän design-kikkailulta. Kojetaulun päällä oleva lokero on hölmö, sillä siihen pantavat esineet heijastuvat tuulilasiin juuri kuskin näkökenttään.




Upea moottori,
venyvä vaihteisto


Twingon 1,2-litrainen moottori saa autoilijan hyvälle tuulelle. Terhakkaasti pörisevä 76-hevosvoimainen kone ottaa herkästi kierroksia, ja pienillä vaihteilla kiihtyvyys tuntuu taajamakäytössä erittäin hyvältä. Valmistajan mukaan nollasta sataan taittuisi noin 12 sekunnissa, mutta arkiajossa Twingo tuntuu paljon pirteämmältä kuin lukemien perusteella uskoisi.

Maantielle mennessä voima ja sitkeys tosin hyytyvät. 80–100 km/h nopeuksissa ei kannata odottaa mitään kovin huimaa ohituskiihtyvyyttä.

5-portaisen vaihteiston toiminnassa on outoa tahmeutta. Välillä vaihteet menevät päälle hyvinkin täsmällisesti, joissain tilanteissa kumimaisesti vastaanhangoitellen.

Jousitus pompottaa lyhyttä autoa herkästi tienpinnan montuissa. Twingo pysyy silti aika hyvin kuljettajan käsissä, eikä sähköisesti tehostettu ohjaus ole täysin tunnoton. Auto on kuin tehty kaupunkipyörittelyyn ja ahtaisiin parkkihalleihin.

Ajovakaudenhallintajärjestelmä on todennäköisesti talvikelillä hyvin tarpeellinen lisävaruste tähän autoon. 1990-luvun Twingot olivat pelottavan kevyitä liukureita lumisilla pinnoilla.

Ei niin halvan
näköinen kuin odottaisi



Twingon perusmallin hinta on pysynyt pitkään kymppitonnin lähellä. Nyt uutuusversiossa hinta-laatusuhde on paremmassa kunnossa kuin edeltäjässä.

Auton osissa ja kokoonpanossa työnjälki on päällisin puolin ihan hyvää, mutta muutamia rumia sauma- ja valupurseita on Slovenian tehtaan laaduntarkkailusta päässyt läpi.

Ranskalaista kauppakassia etsivälle Twingo on hyvä valinta, vaikkei autosta mitään erityistä ranskalaisuutta enää löydykään. Näppäryys ja hauska moottori ovat pikku-Renaultin parhaimpia valtteja.

Renault Twingo 1,2 Dynamique

Hinta: 12 890 e, vapaa autoetu 400 e/kk
Teho ja vääntö: 56 kW, 107 Nm
Kulutus: mitattu 6,1 l/100 km
CO2: 135 g/km
Tavaratila: 165 l
Lisävarustehintoja: man.ilmastointi 590 e, ESP 590 e, vakionopeussäädin 420 e

 

 

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää