Valikko

Palvelukseen halutaan tittelinkipeä uskalikko

Kolumni
Oletteko huomanneet, että mainostoimiston johdosta kukaan ei saa reilusti kenkää? He vain "ottavat aikalisän", "huilaavat ennen seuraavaa haastetta", "saivat rakennemuutoksen vietyä loppuun" tai "kahdesta vuodesta sovittiin ja se tuli nyt täyteen".
Erorahat alalla mahtavat olla kovaa luokkaa, sillä aika moni todellakin ottaa sen aikalisän eikä hyppää suoraan uuteen työpaikkaan, vaan vasta puolen vuoden odottelun jälkeen "ottavat uuden haasteen vastaan kun sellaista tarjottiin", yleensä huonommasta toimistosta tai kokonaan joltakin muulta alalta.

En muista koskaan kuulleeni että mainostoimistoon olisi palkattu toimitusjohtajaksi toisen toimiston tj. Niinhän meillä asiakaspuolella yleensä tehdään, palkataan kokemusta ja osaamista.

Rakennemuutos
ennätysajassa


Viimeksi aikalisää lähti pari viikkoa sitten ottamaan puoli vuotta Publiciksen virassa ollut Timo Suokko, ilmeisesti hän sai rakennemuutoksen vietyä loppuun ennätysajassa. Vai tietääkö joku jonkun vielä nopeamman? Suokko muuten tuli Publicikseen kotoaan, ja sinne taisi myös palata.

Maan suurimmassa toimistossa SEK:ssä on toimitusjohtaja vaihtunut tällä vuosituhannella viisi kertaa. Nyt toimistoa on jo toista vuotta johtanut Marco Mäkinen, joka onnistui järjestämään toimiston historian ensimmäiset yt-neuvottelut. Miehekäs teko. Edeltäjät saivat rakennemuutoksen läpivietyä kuka pikkaisen yli ja kuka pikkaisen alle vuodessa. Välillä ehdittiin kokeilla johtokvartettia ja välillä troikkaa, viisivuotissuunnitelmaa ei kai sentään otettu käyttöön.

Taivaassa ja PHSssä erinimisiä yhtiöitä on siinä määrin paljon että on vaikea pitää lukua kuka johtaa mitäkin, joten moni erehtyy luulemaan että pääpomot Jussi Nurmio ja Petteri Kilpinen ovat mainostoimistojohtajia.
Hasan & Partners 3.0:aa yritti aikansa johtaa Tampereen ihmelapsi Markku Aleksi Nieminen, mutta melko pian hätiin huudettiin Timo Everi Kuwaitin hiekasta. Edeltäjä Kai Seikku kai olikin aikansa pitkäikäisin toimitusjohtaja, taisi viipyä yli kuusi vuotta ennenkuin vietiin makkaratehtaalle.

Charmikkaan harmaa Matti Oksanen on johtanut Skandaalia vuodesta 2001 asti, kun aika monen toimiston toimitusjohtaja on pelkästään harmaa. Näkymätön ja tuntematon, usein myös hajuton ja mauton. Vai muistatko itse kuka johtaa EuroRSCGt:ä, McCannia, JWT:tä tai edes Dynamoa? Monesta muusta puhumattakaan. Kyselin muutama viikko sitten kolumnissani maan ainoan pörssilistatun mainostoimiston toimitusjohtajaa, oikeita vastauksia tuli tasan yksi.
 
Excel-niilot
nurkkaan

Isukki kertoo että hänen aikanaan mainostoimistojohtajat olivat kauppa- tai kamarineuvoksia, yritysjohdon arvostettuja neuvonantajia ja lehdistön laajasti haastattelemia. Useat olivat tehneet itsekin palkittuja mainoksia ja kirjoittivat myöhemmin kirjan tai pari. Ihan kaikilla ei laskutikku pysynyt oikein päin kädessä, mutta monta mehukasta tarinaa jäi niistä ajoista elämään.

Jospa nykyäänkin mainostoimistoon kannattaisi palkata ennemmin uskottava ideanikkari kuin haalea excel-niilo tai kuivakka teoreetikko. Luulen, että mainosväkeä on helpompi johtaa ja inspiroida edestäpäin karismalla kuin kulmahuoneesta pelolla. Samalla saattaisi hurmata pari potentiaalista asiakastakin.

Naisjohtajista kirjoitan ihan erikseen sitten kun Mömmön viimeinen kansijuttu on unohdettu.

Johtoa syvästi kunnioittaen,
Syvä Kurkku
PS.
Cannesin mainosfestivaalit lähestyvät ja monessa toimistossa pakkaillaan jo toiveikkaana Louis Vuittonin kapsäkkeja. Viime vuonna Suomeen saatiin yksi Hopealeijona Fortumin ja SEK:n toimesta. Tiimi oli jo palkintoa jaettaessa ehtinyt häipyä toisiin toimistoihin ja viime viikon uutisen mukaan Fortum siirsi mainostilinsä Dynamoon. Sellaisia palkintoja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Japanilaisjätti haukkasi banaanikauppias Fyffesin

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää