Valikko

Helsinkihän sen asuntolaivan tarvitsee

Kolumni
Espoolaispoliitikot olisivat mieluummin voineet ehdottaa, että Helsingin kaupunki ostaa Finnjetin. Helsingillä voisi olla jopa tarvetta kelluvalle asuntolalle.
Joukko espoolaispoliitikkoja on esittänyt ennakkoluulottoman ja ilmiselvästi pyyteettömän valtuustoaloitteen, jonka mukaan Espoon kaupunki ostaisi entisen autolautta Finnjetin asuntolaivaksi Espoon rannoille.

Laivakauppoja esittäneiden mukaan investointi pelastaisi merkittävän osan kauppamerenkulun historiaa takaisin Suomeen, helpottaisi osaltaan pääkaupunkiseutua kiusaavaa asuntopulaa ja alkaisi kaiken lisäksi pian tuottaa voittoa Espoon kassaan.

Helsingin Sanomat kertoi perjantaina, että kohti Intian romurannikkoa seilannut lauttavanhus olisi keskeyttänyt matkansa ja makaisi yhä ankkurissa Persianlahdella odottamassa viime hetken ostotarjouksia. Ellei riittävää rahoitusta ja päättäväisyyttä löydy, jatkanee jo parikin purkutuomiota saanut alus matkaansa kohti viimeistä rantaa.

Jaettu ilo
paras ilo


Uskomattominta espoolaisessa Finnjet-aloitteessa ei suinkaan ole idean ennakkoluulottomuus, vaan aloitteentekijöiden pyyteettömyys. Ahneemmat olisivat pitäneet hankkeen omana tietonaan ja ryhtyneet vähin äänin itse tekemään tuottoisia laivakauppoja.

Espoon kaupunkia ja samalla kaikkia espoolaisia veronmaksajia onkin ilmeisesti kohdannut harvinainen onnenpotku, kun oivan liiketoimen keksivät tällä kertaa pyyteettömät poliitikot eivätkä oman edun tavoitteluun helpommin sortuvat liikemiehet.

Rahaa Finnjetin ostamiseen tarvittaisiin tuskin kymmentä miljoonaa euroa ja muutostöihin korkeintaan toinen mokoma. Tarvittavien satamarakennelmien ja -töiden kustannuksia ei kannattane erikseen laskea, sillä pitäähän ranta-alueita joka tapauksessa aika ajoin rakennella ja muuten kunnostaa.

Voittoa asuntolaivasta alkaisi tulla melko lyhyen ajan kuluessa, joten kaupunki ei oikeastaan ottaisi hankkeessa juuri minkäänlaista riskiä.

Jäävätkö
muut ilman?


Espoolaisten Finnjet-idea vaikuttaa kaikin puolin tasapainoiselta ja ennen kaikkea tasapuoliselta, sillä kaupungin toteuttamana hankkeen edut jakautuisivat tasaisesti kaikkien kaupunkilaisten eduiksi.

Mutta mitä sanovat muut kuin espoolaiset? Jos Espoo nappaa Finnjetin pelkästään omaan käyttöönsä, jäävät kaikki muut suomalaiset nuolemaan näppejään. Hankkeen suurin riski on naapurikateuden leviäminen ja suoranaisten eripuraisuuksien puhkeaminen pääkaupunkiseudun kaupunkien välillä.

Varsinkin Helsingissä voisi hyvällä syyllä herätä kysymys, tarvitseeko Espoo todella Finnjetin.

Ehkä helsinkiläiset alkaisivat jopa epäillä, että Espoo yrittää jonkinlaista välistävetoa. Onko Kauniaisten jälkeen pääkaupunkiseudun toiseksi hyväosaisimpien asukkaiden Espoolla esimerkiksi asunnottomia edes yhden Finnjetin vertaa?

Kelluva
asuntola


Helsingillä on sekä asunnottomia että vaikeuksia löytää naapurustonkin mielestä sopivaa rakennuspaikkaa uudelle asunnottomien asuntolalle. Jos Helsinki olisi keksinyt Finnjetin oston ennen Espoota, ei asuntolasuunnitelmista säikkyjen helsinkiläisten olisi tarvinnut ryhtyä ennaltaehkäiseviin kiinteistökauppoihinsa.

Asunnottomien majoittaminen kelluvaan asuntohotelliin tarjoaisi mahdollisuuden liikkuvuuteen ja samalla naapurustohäiriöiden yhtä kiinteää osoitetta tasaisempaan jakamiseen. Koko asuntolaiva siirrettäisiin uuteen laituriin aina, kun naapureiden valittaminen alkaisi liikaa häiritä laivan asukkaita.

Espoo osoittaisi samanlaista ellei vielä suurempaa epäitsekkyyttä kuin Finnjet-aloitteen tekijät, jos Espoo luopuisi laivakaupoista ja antaisi vapaaehtoisesti Helsingin osta Finnjet omakseen. Ehkä alus sittenkin kuuluu mieluummin Helsingin kuin Espoon rannoille, olihan laivan alkuperäinenkin kotisatama Helsinki eikä Espoo.

Tunnustus

Tämän kolumnin tarkoitus on irvailla poliitikoille, ei asunnottomille. Kirjoittaja maksaa kunnallisveronsa Espooseen ja nukkuisi yönsä levollisemmin, jos poliitikoilla olisi suurempi hinku veronmaksajien kuin romulaivojen suojeluun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    6. 6

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    9. 9

      Venäjä yksityistää liki viidenneksen Rosneftista

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää