Valikko

Ruuhkabussissa oma auto alkaa houkuttaa

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen pahenevat ongelmat uhkaavat tehdä yksityisautoilusta yhä houkuttelevampaa.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne näyttää olevan ajautumassa huolestuttavaan kierteeseen: kulut nousevat, palvelutaso huononee ja asiakkaat valittavat.

Kestämättömin tilanne on bussiyhtiöillä, sillä dieselin hinnan kallistuminen 35 prosentilla on kasvattanut jo aiemmin tappiota tehneiden yhtiöiden kuluja. 1990-luvun puolivälissä alkanut bussiyhtiöiden kilpailutus alalla on niin tiukkaa, että hintatason arvioidaan olevan jo nyt peräti 10–15 prosenttia kannattavuusrajan alapuolella.

Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) toteaa torstain Helsingin Sanomissa, että Helsingin Bussiliikenteellä on enää kaksi vuotta armonaikaa.

Matkustaja huomaa kiristyneen kilpailun myöhästyneinä tai jopa ajamatta jääneinä vuoroina sekä bussien huonokuntoisuutena.

Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Jessica Karhu (vihr) näkee tilanteen todella huolestuttavana, mutta ratkaisumahdollisuudet ovat vähissä.

– Minkäänlaista yksittäistä patenttiratkaisua en osaa nimetä. Missään nimessä en kuitenkaan toivo, että joku bussiyhtiöistä häviää kartalta, sillä kansainvälisten toimijoiden saaminen Helsinkiin on mielestäni hyvä asia.

SDP:n kaupunginvaltuutetun Osku Pajamäen mielestä bussiyhtiöiden ”järjetön” kilpailuttaminen luo ongelmia tarjottavan joukkoliikenteen laatuun.

– Kyseessä on kestämätön tilanne, sillä laadun tulisi olla yksi joukkoliikenteen tärkeimmistä kilpailutekijöistä. Jos huono laatu ajaa ihmiset yksityisautoilemaan, käyttöön on otettava ruuhkamaksut.

Raideliikenne
ongelmana


Helsingin kaupunginvaltuutettu, kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Laura Räty puolestaan arvioi, että bussiliikenteen kilpailuttaminen on sujunut hyvin. Hän näkee kuitenkin alhaisilla hinnoilla toimivien isojen ulkomaisten toimijoiden voivan vääristää kilpailua.

Itse asiassa Räty haluaisi eroon koko bussiliikenteestä ja matkustajat raiteille. Nyt bussiliikenteen osuus Helsingin sisäisestä joukkoliikenteestä on 44 prosenttia.

Joukkoliikenteen suurimpana ongelmana Räty näkeekin raideliikenteen kehittämättömyyden.

– Raideliikenteen kehittäminen on selkeästi myöhässä. Raitio- ja metroliikenteen suunnittelu ja toteutus olisi pitänyt aloittaa jo aikaa sitten.

Kysyttäessä korkeista lipunhinnoista Euroopan maihin verrattuna Räty muistuttaa Helsingin joukkoliikenteen poikkeavista ja ongelmallisista talviolosuhteista, jotka syövät kustannuksia. Hän myös huomauttaa mediassa vertailtujen kertalippujen hintojen olevan huomattavasti kausilippuja kalliimpia.

Joukkoliikenne
kunnallisvaaliteemaksi


Suomen joukkoliikenteestä yli 40 prosenttia ajetaan Helsingissä. Helsingin kaupunki tukee joukkoliikennettä vuosittain yli 100 miljoonalla eurolla, jolla katetaan vajaa 50 prosenttia joukkoliikenteen kustannuksista.

Matkalippujen hintoja on 2000-luvulla jouduttu kuitenkin merkittävästi korottamaan. Viimeisin korotus lippujen hintoihin tehtiin vuodenvaihteessa, jolloin ne nousivat keskimäärin 1,6 prosenttia.

Syksyn kunnallisvaaleissa joukkoliikenteen nykytilan, kustannusten ja parannusehdotusten odotetaankin nousevan yhdeksi pääteemoista. Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaan Osmo Soininvaaran mukaan joukkoliikenne Helsingissä toimii hyvin.

– Helsingin kaupunki on ollut valmis panostamaan joukkoliikenteeseen rahallisesti, mikä näkyy toimivuutena.

Bussiyhtiöiden raju markkinaosuuskilpailu on sen sijaan Soininvaaran mielestä yritysten murhe.

– Bussiyhtiöiden keskinäisellä kilpailulla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi joukkoliikenteen lippujen hintojen kanssa.

Ilmainen joukkoliikenne
parantaisi palvelua


Joukkoliikenteen ratkaisemiseksi on ehdotettu monia vaihtoehtoja, muun muassa ruuhkamaksuja, puolitettuja lipun hintoja ja ilmaista joukkoliikennettä.

Helsingin liikennelaitoksen julkaisemasta Selvitys maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksista Helsingissä -julkaisusta selviää, että jos joukkoliikenne muutettaisiin Helsingissä ilmaiseksi, julkisilla liikennevälineillä tehtäisiin vuorokaudessa 150 000 matkaa nykyistä 400 000:tta enemmän. Myös joukkoliikenteen palvelutaso paranisi, sillä vuorovälejä olisi pakko tihentää ja kalustoa lisätä.

Maksuton joukkoliikenne lisäisi kuitenkin vuotuista rahoitustarvetta yli 140 miljoonalla eurolla pääasiassa menetettyjen lipputulojen ja kasvavien liikennöintikustannusten seurauksena. Ilmainen joukkoliikenne kustannettaisiin verovaroin.

Helsingin kaupungin joukkoliikenteeseen suuntaamia rahoja tarvitaan tulevaisuudessa myös länsimetron, uusien raitio- ja metrovaunujen ja automaattimetron kustannuksiin, metroasemien kunnostuksiin ja poikittaisliikenteen lisäämiseen.

Lisäksi vuosina 2009–2014 pääkaupunkiseudulla toteutuu mittava, kymmenien miljoonien eurojen investoinnit vaativa lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistus.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Sipilä: Suomella on mahdollisuus saada Saksa kiinni

    7. 7

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    8. 8

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      ”En voi uskoa sellaiseen elämään, jossa ihmiset ovat syrjäytettyjä” – nobelisti Holmström haluaa ihmiset töihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    7. 7

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää