Ruuhkabussissa oma auto alkaa houkuttaa

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen pahenevat ongelmat uhkaavat tehdä yksityisautoilusta yhä houkuttelevampaa.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne näyttää olevan ajautumassa huolestuttavaan kierteeseen: kulut nousevat, palvelutaso huononee ja asiakkaat valittavat.

Kestämättömin tilanne on bussiyhtiöillä, sillä dieselin hinnan kallistuminen 35 prosentilla on kasvattanut jo aiemmin tappiota tehneiden yhtiöiden kuluja. 1990-luvun puolivälissä alkanut bussiyhtiöiden kilpailutus alalla on niin tiukkaa, että hintatason arvioidaan olevan jo nyt peräti 10–15 prosenttia kannattavuusrajan alapuolella.

Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) toteaa torstain Helsingin Sanomissa, että Helsingin Bussiliikenteellä on enää kaksi vuotta armonaikaa.

Matkustaja huomaa kiristyneen kilpailun myöhästyneinä tai jopa ajamatta jääneinä vuoroina sekä bussien huonokuntoisuutena.

Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Jessica Karhu (vihr) näkee tilanteen todella huolestuttavana, mutta ratkaisumahdollisuudet ovat vähissä.

– Minkäänlaista yksittäistä patenttiratkaisua en osaa nimetä. Missään nimessä en kuitenkaan toivo, että joku bussiyhtiöistä häviää kartalta, sillä kansainvälisten toimijoiden saaminen Helsinkiin on mielestäni hyvä asia.

SDP:n kaupunginvaltuutetun Osku Pajamäen mielestä bussiyhtiöiden ”järjetön” kilpailuttaminen luo ongelmia tarjottavan joukkoliikenteen laatuun.

– Kyseessä on kestämätön tilanne, sillä laadun tulisi olla yksi joukkoliikenteen tärkeimmistä kilpailutekijöistä. Jos huono laatu ajaa ihmiset yksityisautoilemaan, käyttöön on otettava ruuhkamaksut.

Raideliikenne
ongelmana


Helsingin kaupunginvaltuutettu, kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Laura Räty puolestaan arvioi, että bussiliikenteen kilpailuttaminen on sujunut hyvin. Hän näkee kuitenkin alhaisilla hinnoilla toimivien isojen ulkomaisten toimijoiden voivan vääristää kilpailua.

Itse asiassa Räty haluaisi eroon koko bussiliikenteestä ja matkustajat raiteille. Nyt bussiliikenteen osuus Helsingin sisäisestä joukkoliikenteestä on 44 prosenttia.

Joukkoliikenteen suurimpana ongelmana Räty näkeekin raideliikenteen kehittämättömyyden.

– Raideliikenteen kehittäminen on selkeästi myöhässä. Raitio- ja metroliikenteen suunnittelu ja toteutus olisi pitänyt aloittaa jo aikaa sitten.

Kysyttäessä korkeista lipunhinnoista Euroopan maihin verrattuna Räty muistuttaa Helsingin joukkoliikenteen poikkeavista ja ongelmallisista talviolosuhteista, jotka syövät kustannuksia. Hän myös huomauttaa mediassa vertailtujen kertalippujen hintojen olevan huomattavasti kausilippuja kalliimpia.

Joukkoliikenne
kunnallisvaaliteemaksi


Suomen joukkoliikenteestä yli 40 prosenttia ajetaan Helsingissä. Helsingin kaupunki tukee joukkoliikennettä vuosittain yli 100 miljoonalla eurolla, jolla katetaan vajaa 50 prosenttia joukkoliikenteen kustannuksista.

Matkalippujen hintoja on 2000-luvulla jouduttu kuitenkin merkittävästi korottamaan. Viimeisin korotus lippujen hintoihin tehtiin vuodenvaihteessa, jolloin ne nousivat keskimäärin 1,6 prosenttia.

Syksyn kunnallisvaaleissa joukkoliikenteen nykytilan, kustannusten ja parannusehdotusten odotetaankin nousevan yhdeksi pääteemoista. Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaan Osmo Soininvaaran mukaan joukkoliikenne Helsingissä toimii hyvin.

– Helsingin kaupunki on ollut valmis panostamaan joukkoliikenteeseen rahallisesti, mikä näkyy toimivuutena.

Bussiyhtiöiden raju markkinaosuuskilpailu on sen sijaan Soininvaaran mielestä yritysten murhe.

– Bussiyhtiöiden keskinäisellä kilpailulla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi joukkoliikenteen lippujen hintojen kanssa.

Ilmainen joukkoliikenne
parantaisi palvelua


Joukkoliikenteen ratkaisemiseksi on ehdotettu monia vaihtoehtoja, muun muassa ruuhkamaksuja, puolitettuja lipun hintoja ja ilmaista joukkoliikennettä.

Helsingin liikennelaitoksen julkaisemasta Selvitys maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksista Helsingissä -julkaisusta selviää, että jos joukkoliikenne muutettaisiin Helsingissä ilmaiseksi, julkisilla liikennevälineillä tehtäisiin vuorokaudessa 150 000 matkaa nykyistä 400 000:tta enemmän. Myös joukkoliikenteen palvelutaso paranisi, sillä vuorovälejä olisi pakko tihentää ja kalustoa lisätä.

Maksuton joukkoliikenne lisäisi kuitenkin vuotuista rahoitustarvetta yli 140 miljoonalla eurolla pääasiassa menetettyjen lipputulojen ja kasvavien liikennöintikustannusten seurauksena. Ilmainen joukkoliikenne kustannettaisiin verovaroin.

Helsingin kaupungin joukkoliikenteeseen suuntaamia rahoja tarvitaan tulevaisuudessa myös länsimetron, uusien raitio- ja metrovaunujen ja automaattimetron kustannuksiin, metroasemien kunnostuksiin ja poikittaisliikenteen lisäämiseen.

Lisäksi vuosina 2009–2014 pääkaupunkiseudulla toteutuu mittava, kymmenien miljoonien eurojen investoinnit vaativa lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistus.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    6. 6

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    7. 7

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää