Valikko

Vihreän porhon sininen Mersu

Mercedes-Benzin näkemys luontoa säästävästä autosta on 65000 euroa maksava E-sarjan Bluetec. Tämä ekotankki kulkee kevyesti kuin kettutytön ajatus.


Yli 1700 kiloa painava panzerwagen, joka kuluttaa naftaa alle 9 litraa satasella, ja silti kiihtyy nollasta sataan vajaassa 8 sekunnissa?

Mercedeksen mielestä ekoauton voi tehdä tälläkin tavalla. Niille ostajille, joille hinta ei ole kynnyskysymys, 300 E Bluetec on varmasti hyvä vaihtoehto esimerkiksi perheen viherhenkisen teininuorison lepyttelemiseen.

Tosin se taitaa jäädä aika turhaksi yritykseksi. Kannattaa nimittäin muistaa sellainenkin filosofinen seikka, että nuo ekomersuun menevät 65000 euroa voisi panna johonkin aidosti ympäristöä hyödyttävään asiaan, ja liikkua vaikka julkisilla ja polkupyörällä.




Pakokaasutkin kierrätykseen

Bluetec-E:ssä on kymmenen kilowattia vähemmän tehoa kuin vastaavassa E320 CDI:ssä. Vääntö on kuitenkin yhtä hirmuinen 540 Nm. Näillä ekomersu liikkuu vakuuttavan voimallisesti.

Automaattilaatikko vaihtaa äänettömästi, ja tehoa tuntuu riittävän suomalaisiin moottoritienopeuksiin joka tilanteessa.

Joku autolehti ehti jo julistaa, että moni mersunostaja arvostaa tuota 10 kW tehoeroa niin paljon, että valitsee mieluummin saastuttavamman E320-mallin. Onhan se peräti 500 euroa halvempikin.

Se on kyllä harvinaisen pöljä porho, joka niin tekee. Jos on pakko liikkua kolmilitraisella E-sarjan mersulla, Bluetec nyt kuitenkin on siihen touhuun vähiten ympäristöä kuormittava malli.

Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä puhdistaa käryjä niin hyvin, että Bluetecin typenoksidipäästöt ovat 50 prosenttia pienemmät kuin E320-dieselissä.

Typpiloukkukatalysaattorin ja jälkiruiskutuksen avulla auto muuttaa osan käryistään typeksi ja vedeksi. Nokihiukkasistakin valtaosa saadaan jäämään ja palamaan ekomersun suodatinkoneistossa.

Pieniä kauneusvirheitä
tai ominaisuuksia


Koska auton tekniikka ja ajotunnelma hipovat muuten täydellistä, ajajan huomio kiinnittyy epäolennaisiin asioihin.

Ilmastoinnin puhallin pitää joissain säätöasennoissa astmaattiselta kuulostavaa vikinää. Ääni ei tyyliltään sovi autoon lainkaan: vaikutelma on sama kuin ensi kertaa David Beckhamin puhetta kuullessa.

Ohjauspyörän monitoimiviiksi on monipuolisen huono. Käyttömukavuus on olematonta, kun samasta hanikasta pitää vääntää päälle muun muassa pyyhkimet ja vilkut. Mutta tämän säätimen muoto ja sijainti lienee muodostunut valmistajalle jo kunnia- tai itsepäisyyskysymykseksi. Mitä enemmän viikseä haukutaan, sitä varmemmin Mersu pitää siitä kiinni.

Takamatkustajien jalkatilaa pienentää iso kardaanitunneli. Sen takia keskipaikka on E-mersussa ihan yhtä epämukava kuin monessa edullisemmassakin autossa.

Matalaprofiilirenkaat vetelevät maantien urissa.

Viherpesua isolla rahalla

Ekomersun ostaja kuuluu autoverouudistuksen voittajiin. Vähäpäästöisyyden ansiosta mallin hinta putosi vuodenvaihteessa yli kymppitonnilla.

Kunhan ohjaamon isoa nappirivistöä oppii käyttämään, Bluetec-mallin ajaminen on äärettömän helppoa. Juuri tällainen ison edustusauton pitää ollakin.

Ekologinen ajattelu on tähän asti ollut loistoautojen valmistajille vieras käsite. On positiivista, että Mercedes-Benz ainakin yrittää, vaikkei Bluetec-tekniikka kalleutensa takia ikinä ratkaisekaan maailman autoilun saasteongelmia.

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Hinta: 64900 e, vapaa autoetu 965 e/kk
Teho ja vääntö: 155 kW, 550 Nm
Kulutus: mitattu 8,7 l/100 km
CO2: 189 g/km
Tavaratila: 540 l
Lisävarustehintoja: metalliväri 1440 e, pysäköintitutka 1180 e, integroidut lastenistuimet 450 e


 

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    10. 10

      Ekonomisti: EKP:n kaksijakoinen päätös viestii suunnan kääntymisestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää