Valikko

Neljän hyvän vaihteen Mazda6

Mazda6 olisi paljon miellyttävämpi auto, jos sen vaihteisto päättyisi neljään ensimmäiseen pykälään.
Uusi Mazda6 Sport Wagon on muita tämänkokoisia farmareita kokeilleille tutuntuntuinen auto. Mitään ihan räikeästi kilpailijoilta kopioituja yksityiskohtia ei pysty osoittamaan, mutta samanlaiseen reseptiin luottavat monet valmistajat.

Monelta ominaisuudeltaan ja olemukseltaankin Mazda6 muistuttaa Fordin hyvää Mondeota.

Jousitus on napakka, jopa lähellä kovuutta. Sisätilat ovat kiitettävän väljät ja auto on hyvällä asvalttitiellä miellyttävän hiljainen. Tavaratila on mahtavan kokoinen ja varmasti isonkin perheen tarpeisiin riittävä.

Hallintalaitteet ovat kiitettävän selkeät. Hyvien säätöjen ansiosta ajoasennosta saa mukavan. Kunhan vauhtiin pääsee, kuljettajalla ei ole valittamista. Leveä taustapeili peittää yllättävän ison palasen etunäkyvyydestä.




Mazda6 on kohtuullisen suuntavakaa, ja kori tuntuu laadukkaan jämäkältä myös kuoppaisella tiellä.

Laatikko pilaa
ajotunnelmaa


Kuutosessa on silti muutamia keskeneräisiä piirteitä, jotka ärsyttävät kuljettajaa lähes joka mutkassa. Tai jopa tasaisella...

Ikävintä on auton vaihteiston luonne. 6-pykäläinen manuaalilaatikko toimii neljään ensimmäiseen vaihteeseen asti lähes siedettävästi. Pitkäliikkeinen kytkin ottaa hieman karkeasti ja aika ylhäältä, joten nykiviltä lähdöiltä on vaikea välttyä. Tämä on kuitenkin oppimis- tai tottumiskysymys.

Sen sijaan vaihteiston outoja välityksiä on vaikeampi ymmärtää. Kaksi ylintä pykälää on joko mitoitettu Keski-Euroopan vapaita ajonopeuksia varten, tai muuten vain kehnosti. Kuutosta ei kannata yrittää tarjota alle 80 kilometrin tuntinopeuksissa, ja silloinkin se jyristää ponnettomasti. Muutenkin Mazdan diesel protestoi herkästi äänekkäällä jyrinällä isojen vaihteiden käyttöä.

Kun viitos- ja kuutosvaihteet vielä menevät päälle hiukan takellellen, laatikko ei kokonaisuutena vakuuta. Automaattivaihteistolla Mazda6 antaisi itsestään varmasti paljon paremman kuvan, mutta valmistaja ei ole vielä sellaista osannut dieselmoottorin yhteyteen rakentaa.

Ripeä liikkuminen vaatii yllättävän tiuhaa vaihdekepin hämmentämistä. Kulutus nousi maantieajossa 6 litran yläpuolelle.

Hyvä muttei täydellinen

Mazda6 ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan ihan niin hiottu iso farmari kuin mitä sukulaisensa Mondeo. Jotain tästä kokonaisuudesta jää puuttumaan, vaikkei autossa vaihteistoa lukuunottamatta ole oikeastaan mitään moittimisen aihetta.

Hintatasokin on maltillinen. Elegance-mallista löytyvät vakiona niin DSC-ajonvakautus, vakionopeudensäädin kuin automaatti-ilmastointikin, joten kovin paljon ei lisävarusteisiin tarvitse käyttää rahaa.

Mazda6 Sport Wagon 2,0 TD Elegance

Hinta: 32490 e, vapaa autoetu 670 e/kk
Teho ja vääntö: 103 kW, 330 Nm
Kulutus: mitattu 6,6 l / 100 km
CO2: 151 g/km
Tavaratila: 519 l
Lisävarustehintoja: peruutustutka 605 e, kiinteä vetokoukku 792 e, teräksinen koiraverkko 307 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SUORA LÄHETYS JUURI NYT: Bengt Holmström puhuu Nobel-tilaisuudessa

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    6. 6

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    7. 7

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    8. 8

      ”En voi uskoa sellaiseen elämään, jossa ihmiset ovat syrjäytettyjä” – nobelisti Holmström haluaa ihmiset töihin

    9. 9

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    10. 10

      EKP: Korko pysyy nollassa, osto-ohjelma jatkuu ensi vuoden loppuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää