Neljän hyvän vaihteen Mazda6

Mazda6 olisi paljon miellyttävämpi auto, jos sen vaihteisto päättyisi neljään ensimmäiseen pykälään.
Uusi Mazda6 Sport Wagon on muita tämänkokoisia farmareita kokeilleille tutuntuntuinen auto. Mitään ihan räikeästi kilpailijoilta kopioituja yksityiskohtia ei pysty osoittamaan, mutta samanlaiseen reseptiin luottavat monet valmistajat.

Monelta ominaisuudeltaan ja olemukseltaankin Mazda6 muistuttaa Fordin hyvää Mondeota.

Jousitus on napakka, jopa lähellä kovuutta. Sisätilat ovat kiitettävän väljät ja auto on hyvällä asvalttitiellä miellyttävän hiljainen. Tavaratila on mahtavan kokoinen ja varmasti isonkin perheen tarpeisiin riittävä.

Hallintalaitteet ovat kiitettävän selkeät. Hyvien säätöjen ansiosta ajoasennosta saa mukavan. Kunhan vauhtiin pääsee, kuljettajalla ei ole valittamista. Leveä taustapeili peittää yllättävän ison palasen etunäkyvyydestä.




Mazda6 on kohtuullisen suuntavakaa, ja kori tuntuu laadukkaan jämäkältä myös kuoppaisella tiellä.

Laatikko pilaa
ajotunnelmaa


Kuutosessa on silti muutamia keskeneräisiä piirteitä, jotka ärsyttävät kuljettajaa lähes joka mutkassa. Tai jopa tasaisella...

Ikävintä on auton vaihteiston luonne. 6-pykäläinen manuaalilaatikko toimii neljään ensimmäiseen vaihteeseen asti lähes siedettävästi. Pitkäliikkeinen kytkin ottaa hieman karkeasti ja aika ylhäältä, joten nykiviltä lähdöiltä on vaikea välttyä. Tämä on kuitenkin oppimis- tai tottumiskysymys.

Sen sijaan vaihteiston outoja välityksiä on vaikeampi ymmärtää. Kaksi ylintä pykälää on joko mitoitettu Keski-Euroopan vapaita ajonopeuksia varten, tai muuten vain kehnosti. Kuutosta ei kannata yrittää tarjota alle 80 kilometrin tuntinopeuksissa, ja silloinkin se jyristää ponnettomasti. Muutenkin Mazdan diesel protestoi herkästi äänekkäällä jyrinällä isojen vaihteiden käyttöä.

Kun viitos- ja kuutosvaihteet vielä menevät päälle hiukan takellellen, laatikko ei kokonaisuutena vakuuta. Automaattivaihteistolla Mazda6 antaisi itsestään varmasti paljon paremman kuvan, mutta valmistaja ei ole vielä sellaista osannut dieselmoottorin yhteyteen rakentaa.

Ripeä liikkuminen vaatii yllättävän tiuhaa vaihdekepin hämmentämistä. Kulutus nousi maantieajossa 6 litran yläpuolelle.

Hyvä muttei täydellinen

Mazda6 ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan ihan niin hiottu iso farmari kuin mitä sukulaisensa Mondeo. Jotain tästä kokonaisuudesta jää puuttumaan, vaikkei autossa vaihteistoa lukuunottamatta ole oikeastaan mitään moittimisen aihetta.

Hintatasokin on maltillinen. Elegance-mallista löytyvät vakiona niin DSC-ajonvakautus, vakionopeudensäädin kuin automaatti-ilmastointikin, joten kovin paljon ei lisävarusteisiin tarvitse käyttää rahaa.

Mazda6 Sport Wagon 2,0 TD Elegance

Hinta: 32490 e, vapaa autoetu 670 e/kk
Teho ja vääntö: 103 kW, 330 Nm
Kulutus: mitattu 6,6 l / 100 km
CO2: 151 g/km
Tavaratila: 519 l
Lisävarustehintoja: peruutustutka 605 e, kiinteä vetokoukku 792 e, teräksinen koiraverkko 307 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    8. 8

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    9. 9

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    10. 10

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    11. Näytä lisää