Venekauppa kiihtyi ylikierroksille

Suomalaisella veneteollisuudella on menossa yksi kaikkien aikojen parhaista vuosista. USA:n kriisi, halpa dollari ja kallis öljy luovat kuitenkin varjon ensi vuodelle.


Suomen suurin venevalmistaja Bella-veneet kasvatti toukokuussa päättyneellä tilikaudella liikevaihtoaan 18 prosenttia. Myös maailman suurimmalla venevalmistajalla Brunswickilla on menossa kaikkien aikojen paras vuosi Suomessa.

Vuosi 2008 onkin erinomainen lähes koko Suomen venealalle. Ensi vuonna tilanne voi kuitenkin olla karumpi.

– Kilpailu kiristyy syksyn ja ensi kevään aikana, se on selvä, sanoo venealan keskusjärjestön Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Huju.

Uutta kilpailua läntisen Euroopan markkinoille on luvassa sekä Yhdysvalloista että itäisestä Euroopasta. Yhdysvalloista veneitä voi tulla Eurooppaan poikkeuksellisen paljon siksi, että maan oma kauppa on suorastaan romahtanut.

USA:ssa ovat maailman suurimmat venemarkkinat, joilla myydään yleensä veneitä yhtä paljon kuin muualla yhteensä. Siksi kysynnän raju pudotus lisää tuontia Eurooppaan etenkin, kun halpa dollari tukee vientiponnisteluita.

– Eiköhän sieltä ala tavaraa tulla. Jos kauppa ei käy kotimaassa, on yritys täällä varmasti kova, ennakoi Huju.

Amerikkalaisveneiden virtaa Eurooppaan rauhoittaa tosin osittain se, että joka viikko joku valmistaja ilmoittaa sulkevansa tehtaan tai lomauttavansa henkilöstön vähäksi aikaa. Siitä huolimatta Eurooppaankin riittää uusia tulijoita. Myös tänne aiemminkin veneitä tuoneet amerikkalaisyhtiöt lisäävät panoksiaan vanhalla mantereella.

– Yhtiö kansainvälistyy nyt aiempaa vahvemmin. Se on terveesti kiinnostunut kaikista markkinoista ja on valmis investoimaan tuotekehitykseen, sanoo Brunswickin Pohjoismaiden ja Baltian toimintoja vetävä Jussi Sepponen.

Ensi syksy
kertoo suunnan


Useiden venevalmistajien kannalta tämä vuosi on käytännössä hoidettu, sillä suuri osa kaupasta on tehty jo viime syksyn ja tämän kevään aikana. Sen sijaan vähittäiskaupassa veneitä on varastossa.
Monille valmistajille ensi syksy onkin ratkaisevaa aikaa.

– Syksy näyttää, miten kauppiaiden tavara on purkautunut kentälle. Jokaisen pitää varmaan säätää toimintojaan, mutta mitään paniikkia ei ole näkyvissä, sanoo Bella-veneiden toimitusjohtaja Raimo Sonninen.

Suomen mahdollista kehitystä voi ennakoida katsomalla, mitä Norjassa on tapahtunut. Norjan viime vuosien hurja kysyntä on hiipunut jonkin verran. Samaan aikaan maahan on tullut jo uusia amerikkalaistuojia, joilla ei ole vielä nimeä markkinoilla.

– Kun veneet eivät mene kaupaksi, yrittävät tuojat myydä niitä ensin omakustannushintaan ja sitten tappiolla. Siitä seuraa ongelmia, kuvaillee Bellan Sonninen.

Tulokkaille luvassa
kovimmat haasteet


Venevalmistajat eivät ole kuitenkaan huolissaan tulevasta, vaikka kysyntä hieman rauhoittuisikin. Ala odottaa pikemminkin, että ylikuuma tilanne tervehtyy.

Etenkin suuret valmistajat ovat luottavaisia, sillä niillä on myös parhaat jälleenmyyjät. Kun jälleenmyyjä on hyvässä kunnossa, voi myös valmistaja hyvin. Sen sijaan uusilla tulokkailla voi olla vaikeampia vuosia edessä.

– Tilanne tulee tiukentumaan jälleenmyyjäkentässä. Vaikeimmat ajat ovat varmasti valmistajilla, jotka elävät viiden metrin kokoluokassa olevista tuotteista, ennakoi Sonninen.

Suuret valmistajat pystyvät myös muokkaamaan tuotevalikoimaansa segmentteihin ja maihin, joissa kysyntää riittää.

Esimerkiksi Bella vahvistaa kanaviaan nopeasti kasvavilla Venäjän markkinoilla, joita öljyn kallistuminen kasvattaa eikä suinkaan hiljennä. Venäjällä Bella sai hyvää vetoapua myös siitä, että sekä entinen että nykyinen presidentti omistavat yhtiön valmistaman Aquadorin.

Jos suhdanteet heikkenevät odotettua kovemmin, loppuvat taitavimmankin valmistajan keinot väistellä menoa. Yhteensä 24 maahan veneitä vievällä Bellallakin näkyy, että Englannin talous on huonossa kunnossa mutta Saksan talous porskuttaa vahvasti.

Miljonäärit hyvä
asiakasjoukko


Hyvässä asemassa ovat ainakin toistaiseksi valmistajat, joiden tuotteet menevät superrikkaille, joita pienet taantumat eivät koske. Tällainen valmistaja on muun muassa Baltic Yachts, jonka tuotteet ovat 50 - 200 jalkaa pitkiä.

Edullisimmillaankin räätälöityjen tuotteiden hinnatliikkuvat 1,5 miljoonan euron tuntumassa.

– Tietenkin suhdanteet vaikuttavat meihinkin, mutta nyt tilauskanta on hyvä. Vuonna 2013 voi olla ehkä pieni rako, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Lisbeth Staffans.

Syvä suhdannekuoppa näkyisi kuitenkin myöhemmin yhtiön toiminnassa, sillä veneiden toimitusajat ovat yli viisi vuotta.

Varakkaiden asiakkaiden vahvuus näkyy myös Baltiassa, missä syvenevät talousongelmat eivät ole iskeneet venekauppaan.

– Keskiluokan venemarkkinat eivät ole kehittyneet vielä Baltiassa. Veneitä ostavat rikkaat ihmiset, joita taloushuolet eivät paina, sanoo Brunswickin Sepponen.

Itäisestä Euroopasta
lisää tulijoita


Jonkin verran uutta kilpailua on tullut myös itäisestä Euroopasta. Puolasta, Kroatiasta ja Tšekistä tulee yhä enemmän sekä moottori- että purjeveneitä.

Toistaiseksi niiden osuus Suomen markkinoista on pieni. Maassa myydään vuosittain noin 17 000 venettä, joista suunnilleen 500 tulee entisestä Itä-Euroopasta.

Suomalaiset valmistajat eivät ole halvemman työvoiman maihin menneet.

– Alihankintaverkoston luominen vaatisi valtavan työn eikä laadunhallinta olisi silti omissa käsissä, selittää Finnboatin Huju suomalaisten kotipaikkauskollisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    7. 7

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    8. 8

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    9. 9

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    10. 10

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    5. 5

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää