Valikko

Suomalaiset hinkuvat töitä Pietarin autotehtailta

Pietarin autotehtaat ovat jo poikineet lisätuloja Nesteelle, Finnairille ja suomalaisille auton osien valmistajille. Lisää markkinoita on luvassa, kun maailman autojätit pystyttävät tehtaita Venäjälle.
Suomalaiset alihankkijat ja sopimusvalmistajat tekevät itseään tykö Pietarin uusille autotehtaille. Pietarista on tulossa kovaa kyytiä Venäjän Detroit, jonne suuret automerkit perustavat tehtaansa.

– Pietarin markkinaikkuna on vielä auki. Kun autoklusterin markkinat on jaettu, sinne on suomalaisen alihankkijan enää turha pyrkiä, Teknologiateollisuuden autohanketta vetävä Raimo Karhu hoputtaa suomalaisia.

Teknologiateollisuudella on Muoviteollisuuden kanssa menossa hanke, jossa ne tekevät suomalaisia osaajia tunnetuksi Pietarin autovalmistajille. Seuraava lobbaustilaisuus on Pietarin automessut kesäkuussa.

– Pietarin autotehtaat eivät ole keneltäkään pois. Ne merkitsevät uutta liikevaihtoa, Karhu mainostaa.

Venäjällä henkilöautojen myynti on kasvanut parikymmentä prosenttia vuodessa.

Ford hankkii
alihankkijoita Suomesta


Suomalaisten esiinmarssista on lupaavia kokemuksia parin vuoden takaa, kun amerikkalainen Ford etsi Suomesta alihankkijoita Pietarin autotehtaalleen.

Teknologiateollisuus ja Muoviteollisuus järjestivät Fordin tehtaan edustajien kanssa tapaamisen noin 60 suomalaisen yrittäjän kanssa. Näistä jatkoon selvisi 15 alihankkijakokelasta.

Ford teki heti sopimuksen Jyväskylässä vaikuttavan Alteamsin kanssa, joka valmistaa autoille alumiiniosia. Alteamsilla on painevalutehdas Viipurissa.

Kahden sopimusvalmistajan kanssa Fordilla ovat vielä neuvottelut käynnissä.

Maailman autojätit
huristavat Pietariin


Fordin jälkeen Pietariin tuli henkilöauton valmistajista japanilainen Toyota. Se avasi tehtaansa tänä talvena. Toyotan ensimmäiset Pietarissa valmistetut Camryt tulivat myyntiin tänä keväänä.

Pietarissa avaa syksyllä tehtaansa amerikkalainen General Motors. Se alkaa valmistaa Pietarissa Opeleita ja Chevroleteja. Ensi vuonna aloittaa henkilöautojen valmistuksen japanilaisen Nissan.

Pietarissa vaikuttaa myös ruotsalainen raskaan kaluston valmistaja Scania. Sillä on bussitehdas Pietarissa.

Lisää autotehtaita on tulossa. Pietariin menosta ovat päättäneet japanilaiset Suzuki ja Mitsubishi sekä ranskalainen PSA Peugeot Citroen.

Pietariin nousevat autotehtaat ovat Karhun mielestä sopivankokoisia suomalaisille alihankkijoille. Pietarin yksittäinen autotehdas valmistaa alussa parikymmentä tuhatta autoa vuodessa. Enimmillään tehtaat valmistavat 100 000 autoa vuodessa.

– Tehtaat ovat samankokoisia Uudenkaupungin autotehtaan kanssa. Suomalaiset alihankkijat pystyvät hoitamaan tämänkokoiset valmistuserät.

Suomalaisten rahkeet eivät riittäisi, jos kyseessä olisi miljoonan auton valmistus vuodessa.

Suomalaiset alihankkijat voivat Karhun mukaan ryhtyä autotehtaiden suoriksi alihankkijoiksi. Ne voisivat pyrkiä myös jonkin sopimusvalmistajan alihankkijoiksi.

Toyota synnytti
Finnairin lentoreitin


Pietarin vahvistuva autoklusteri on jo poikinut lisää liikevaihtoa öljy-yhtiö Nesteelle ja lentoyhtiö Finnairille.

Neste toimittaa moottoriöljyt Venäjällä valmistettuihin autoihin.

Pietarin autoklusterista saa kiittää lentoyhtiö Finnairin uusia Japanin reittejä. Finnair avasi kaksi vuotta sitten reitin Helsingistä Nagoyaan, jossa toimivat Toyotan pääkonttori ja autotehtaat.

– Toyota tehtaat ja niihin liittyvät yritysasiakkaat olivat tärkeä tekijä, että avasimme lentoreitin, Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle kertoo.

Finnairin linjana on toimia porttina Euroopan ja Aasian välillä.

Pietarin alueella vaikuttaa myös suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat. Uudet autotehtaat eivät suoraan kasvata Nokian Renkaiden myyntiä. Autotehtaat eivät käytä suomalaisrenkaita ensiasennusrenkaita. Nokian Renkaat valmistaa talvikäyttöisiä hakkapeliittoja. Autotehtaat eivät
poista rekkarallia


Ford on valmistanut Pietarissa autoja kuusi vuotta. Kilpailijoiden tulo Pietariin ei pelota Fordin Venäjän toimitusjohtajaa Theo Streitiä.

– On vain hyvä, että tänne kehittyy vahva autoklusteri. Voimme yhdessä työllistää enemmän alihankkijoita ja komponentinvalmistajia, Streit näkee keskittymän.

Fordin Pietarin autotehdas on toiminut kokoonpanotehtaana. Ford on tuonut ulkomailta suuren osan komponenteista. Venäläistä käsityötä ovat auton yksinkertaiset osat, kuten sisustukset.

Ford haluaa siirtää komponenttituotantoa entistä enemmän Venäjälle. Se nopeuttaa toimituksia ja säästää tullimaksuissa. Lisäksi Venäjällä toimivasta komponenttivalmistuksesta saa veroetua.

Toimitusjohtaja Streit näkee, että oli hyvä olla ensimmäisenä autotehtaana Pietarissa.

– Olemme voineet synnyttää kaikki käytännöt täällä.

Fordin Pietarin autotehdas on valmistanut Pietarissa Focus-malleja. Tänä vuonna tehdaslinjoilta rullaavat ensimmäiset Mondeo-mallit.

Fordin tähtäimessä on, että kaikki Venäjällä tarvittavat Focukset ja Mondeot valmistuvat Pietarin tehtaalla. Muut automallit Ford tuo ulkomailta, joten Pietarin uudet autotehtaat eivät poista rekkarallia Suomen maanteiltä.

Fordin autotehtailla
nähty jo lakko


Yhtenä haasteena Streit näkee työvoiman saannin. Osaajista on pulaa Pietarissa. Autoalan työntekijät Fordin on pitänyt kouluttaa erikseen.

Streitin mielestä venäläisessä lainsäädännössä on paljon parantamisen varaa.

– Työntekijät voivat Venäjällä erota kahden viikon varoitusajalla, he eivät sitoudu tehtäviin.

Fordin autotehtailla on vahva ammattiosasto. Tehtailla on jo nähty lakko, kun työntekijät vaativat palkankorotuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    9. 9

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    10. 10

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    11. Näytä lisää