Valikko

Mainostoimisto vaihtuu Kiinassa herkästi

Kiinan mainosmarkkinat kasvavat yhä reipasta vauhtia, eikä hiljenemistä ole näköpiirissä. Mainostoimistoa vaihdetaan herkästi uuteen kovemman kasvun toivossa.


Finanssimarkkinoiden turbulenssista huolimatta mainonta kasvaa Kiinassa edelleen kaksinumeroisin luvuin.

Cannesin mainosfestivaaleilla Kiinan yli 30 miljardin dollarin (19 miljardin euron) mainosmarkkinoita esitellyt Kiinan mainosalan liitto arvioi, että kasvu jatkuu voimakkaana lähivuosinakin.

– Kiinalaiset ovat erittäin kiinnostuneita kehittämään itseään, liittyi se sitten opiskeluun tai ulkonäköön, sanoi Procter & Gamblen Kiinan maajohtaja Daniela Riccardi.

Riccardi kertoi, että toisin kuin yleisesti ehkä luullaan, kaikki alan uusimmat teknologiat ovat käytössä myös Kiinassa, kuten blogit, chatit ja mobiili markkinointi.

– Mobiili viestintä on varsinkin maaseudulla erittäin keskeisessä asemassa, ja kiinalaiset suhtautuvat myös mobiiliin markkinointiin erittäin positiivisesti, Riccardi kertoo.

Kovat kasvuluvut ovat tosin myös hieman sokeuttaneet kiinalaiset mainostajat. Alan ongelma on se, että mainostoimistoja vaihdetaan usein. Mainostaja käyttää samaa mainostoimistoa keskimäärin vain kaksi ja puoli vuotta. Sen jälkeen toimisto vaihdetaan uuteen kovempien kasvulukujen toivossa.

Markkinatutkimusyhtiö ja markkinointikonsultti R3 kertoo, että kiinalaiset mainostajat hakevat mainostoimistoilta luovia ratkaisuja, mutta ovat liiankin innokkaita vaihtamaan toimistoa jatkuvasti uuteen. R3-yhtiön mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa mainostaja vaihtaa mainostoimistoa keskimäärin viiden vuoden välein.

Miljoona
työntekijää


Viimeisten 30 vuoden ajan mainosala on kasvanut Kiinassa 30 prosentin vuosivauhtia, mikä selvästi enemmän kuin maan sinänsä voimakas talouskasvu.

Kasvuvauhti on jo hiljenemässä ja maassa on siirrytty Kiinan mainosalan keskusliiton mukaan määrällisen kasvun kaudesta laadun kehittämiseen. Samalla mainosala on vapautettu ulkomaiselle kilpailulle WTO-säännösten mukaisesti.

Vuonna 2007 Kiinan mainosalan liikevaihto oli 174 miljardia juania (16 miljardia euroa) ja ala työllisti 1,1 miljoonaa henkilöä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää