Valikko

Epävarmuus vauhdittaa verkkomainontaa

Mainosala pelkää epävarmojen aikojen siirtävän panostuksia entistä enemmän verkkomedioihin. Hasan&partnersin toimitusjohtajan Timo Everin mukaan se ei tarkoita työn loppumista.


Online-media kasvaa, mutta kuinka nopeasti? Mainosalan olympialaisissa, Cannesin mainosfestivaaleilla, verkkomainonta on edellisten vuosien tapaan alan ykköspuheenaihe.

Enää ei puhuta sen merkityksen mahdollisesta kasvamisesta, vaan siitä, kuinka nopeasti se tapahtuu. Epävarmoina aikoina haetaan kustannustehokkaita ratkaisuja, ja verkkomediaa pidetään yleisesti tehokkaampana tai ainakin helpommin mitattavana, kuin mainontaa perinteisissä medioissa.

Finanssimarkkinoiden turbulenssin aiheuttaman epävarmuuden pelätään johtavan mainosbudjettien leikkaamiseen. Cannesissa esitettiin lukuja, jotka ennakoivat perinteisen mediamainonnan kasvun pysähtyvän kokonaan kuluvalla neljänneksellä Yhdysvalloissa, mutta vastaavasti kasvu jatkuisi lähes 20 prosentin tahdilla verkkomediassa.

Mainostoimisto Hasan & partnersin toimitusjohtajan Timo Everin mukaan harva mainostaja siirtää koko panostuksensa verkkoon, mutta yhä useampi lisää verkkomedioiden osuutta kampanjoissaan.

Everi muistuttaa myös, että verkkomainonta ei ole enää mikään uusi juttu, sitä on tehty jo toistakymmentä vuotta.

– Toisaalta myös niin sanottua "perinteistä mediaa" voi mitata. Lisäksi monimediaa tehtiin jo ennen internet-aikaa.

Netti ei synny
oheistuotteena


Monikanavamarkkinointi vaatii Everin mukaan kunkin median omien ominaispiirteiden osaamista. Osaamisella on hintansa, ja se saisi näkyä myös alan luvuissa.

– On esimerkiksi aika vaikea tehdä hyvä filmi, joka näyttää hyvältä niin tv-ruudulla kuin kännykässä, Everi sanoo.

– Tv-mainosta ei voi tuosta vaan siirtää verkkoon, vaan sen toisen median on oltava alusta asti mukana työn suunnittelussa. Sellainen ajattelu, mitä medioissa paljon harrastetaan, että nettiin syntyy sisältöä perinteisen toiminnan ohessa, on aikansa elänyt.

Nettikampanja – tai -media – ei Everin mukaan synny ilmaiseksi, vaan netin suhteellisen osuuden kasvamisen pitäisi näkyä myös kampanjasuunnittelun hinnan nousemisena.

– Tuotantokustannukset tulevat kasvamaan suhteessa mediaan käytettyyn panostukseen eikä päinvastoin, Everi sanoo.

Äkkipysäystä
ei näkyvissä


Everin mukaan Suomessa ei ole näkyvissä vastaavaa äkkipysähdystä, kuin Yhdysvalloille povataan.

– Ihmeen vähän sellaisesta on merkkejä. Olen itse pelännyt pahempaakin, mutta pikemminkin näen ongelman siinä, että koko mainosalalla myydään Suomessa työtä edelleen kustannustasoon nähden liian halvalla.

Everin mukaan suunnittelutyön hinta ei ole Suomessa noussut kustannusrakenteen mukaisesti.

– Alan liikevaihto pysyy samana vaikka mediapanostus on kasvanut.

– Tästä me mainostoimistot saamme tietenkin syytää vain itseämme, Everi sanoo, mutta muistuttaa myös alan erikoisesta tavasta tehdä työtä joskus jopa ilmaiseksi.


Ilmaisia töitä tehdään etenkin juuri mainoskilpailut mielessä.
Asiakkaalle, joka ei maksa mitään, uskalletaan tehdä poikkeuksellisen luovia tai kokeellisia ratkaisuja, joilta odotetaan rahan sijaan menestystä alan kilpailuista.

Timo Everin johtama Hasan & partners on Suomen viidenneksi suurin ja kansainvälisesti tunnetuin mainostoimisto.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää