Valikko

Ruotsi tekee Cannesin ennätystä

Ruotsalaiset ovat keränneet Cannesin mainosfestivaaleilla ennätyksellisen paljon palkintoja.


– Olen todella iloinen, tämä on kaikkien aikojen paras vuosi meille, sanoo Ruotsin Relamförbundetin toimitusjohtaja Pia Grahn Brikell.

Ruotsi on voittanut Cannesin mainosfestivaaleilla jo 19 leijonaa ja yhden pääpalkinnon, Grand Prix'n ja lisää on huhujen mukaan tulossa. Palkintojen määrä on suurempi kuin Suomeen on tullut koko kisojen 55-vuotisessa historiassa.

– Voittoja tulee kaikissa kategorioissa ja hyvin monille eri toimistoille, joten menestys on nyt todella laajapohjaista, Grahn Brikell iloitsee.

Grahn Brikell luettelee menestyksen syiksi muun muassa sen, että luovat toimistot Ruotsissa rakastavat kilpailemista eivätkä kilpaile vain keskenään. Ne asettavat aina vertailukohteen maailman huipputoimistojen tasolle.

Grahn Brikell muistuttaa, että Suomella ja Ruotsilla on samanlainen kulttuuri ja hyvin samanlaiset ongelmat ja lähtökohdat.

– Meilläkin on pieniä yrityksiä, pienet mainosbudjetit, kuten Suomessa, mutta jotenkin ruotsalaisilla on parempi itseluottamus. Se näkyy niin asiakkaiden kuin toimistojen rohkeutena tehdä hienoja luovia ratkaisuja.

Ruotsissa mainosalalla työskentelee noin 7000 henkilöä. Reklamförbundet on yksi Euroopan suurimpia toimialajärjestöjä. Sillä on yli 300 jäsenyritystä. Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitolla MTL:llä on 117 jäsenyritystä.

Monet suomalaiset Cannesin festivaalin osanottajat ovat hämmästelleet ruotsalaistoimistojen menestystä tänä vuonna. TBWAHelsinki -ryhmän toimitusjohtaja Petteri Kilpinen toteaa, että se on ennenkaikkea hyvä merkki ja osoittaa että meilläkin on mahdollisuuksia.

Myös Kilpinen on sitä mieltä, että Suomessa lähtökohdat tehdä hyvää mainontaa ovat yhtä hyvät kuin Ruotsissa ja ehkä jopa paremmat kuin monissa suuremmissa maissa.

– Pohjoismaissa toimistot työskentelevät hyvin lähellä asiakasta ja yhteistyömalli on hyvin vapaamuotoinen.

– Siksi meidän ei pidä mennä sen taakse, että isommissa maissa on parempia asiakkaita. Asia on usemmiten päinvastoin, meidän pitää vain ymmärtää tämä niin, että meilläkin on hyvät mahdollisuudet edessämme, Kilpinen rohkaisee.

Mainostoimisto Taivaan toimitusjohtaja Timo Julkunen on sitä mieltä, että Suomessa on otettava opiksi ruotsalaisten menestyksestä ja ryhdyttävä tekemään parempaa mainontaa.




- Lisäksi on opeteltava dokumentoimaan ja presentoimaan työt paremmin ja suhtautumaan koko kilpailutoimintaan ammattimaisemmin.

- Sekin auttaisi jos ala Suomessa puhaltaisi vähän enemmän yhteen hiileen, Julkunen toivoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää