Valikko

Ja Suzuki loi citymaasturin

Jos kaikki kaupunkimaasturit olisi tehty yhtä järkevästi kuin Suzukin SX diesel, niitä ei tarvitsisi haukkua juuri lainkaan.
Suzuki on pitkästä aikaa onnistunut luomaan suomalaisiakin ostajia kiinnostavan automallin, kun se sai dieselöityä SX-nelivetonsa.

Kompakti koko ja hinta, riittävä maavara mukulakivien ja pienten aurausvallien ylittämiseen, yhdistettynä kätevyyteen taajama- tai mökkipyörityksessä...

Paljon muuta ei tarvitakaan huonon kelin henkilöautojen (joita useimmat ns. citymaasturit oikeasti ovat) järkikilpailussa kärkisijoille pääsemiseen.

Myönnetään, parissa asiassa SX häviää krominhohtoisille RAV:eille, Nitroille, Sportageille ja muille uskottavuudenjatkeille. Pikku-Suzukilla ei pysty elvistelemään. Eikä sen vetokyky riitä kovin ison venetrailerin kiskomiseen.

Mutta jotain tällaista arkipäiväistä järkevyyttä kaupunkimaasturissa pitäisi olla.

Diesel teki SX-mallista
ihan uuden auton


Bensamallina SX on hieman vaikeakäyttöinen auto. Moottori on alimitoitettu, ja väännön puutteen takia kytkintä joutuu luistattamaan vähänkään vaikeammissa ryömintäpaikoissa. Se ei tee hyvää koneiston kestävyydelle eikä kuskin hermoille.

1,9-litrainen dieselmoottori nostaa Suzukin ajettavuuden aivan eri tasolle. Teho ja vääntö riittävät maantiellä reippaiden matkanopeuksien säilyttämiseen mäkisessäkin maisemassa. Jalkoihin ei tällä autolla turhaan jää.

No, oikeassa maastoajossa tärkeää alakierrosvääntöä saisi olla enemmänkin, sillä alle 1500 r/min kierroslukemissa veto tuntuu vähän nuhaiselta. Tyypilliseen citymaasturitapaan SX:stä on turha hakea alennusvaihteistoa, joten maastokelpoisuuden sijaan kannattaa puhua "vain" tavallista henkilöautoa paremmasta etenemiskyvystä.

Kulutus nousi maantiepainotteisessa, rauhallisessa ajossa täydellä kuormalla runsaaseen kuuteen litraan sadalla kilometrillä. Se on yli puoli litraa enemmän kuin mitä valmistaja toiveikkaasti ilmoittaa.

Kallistelua ja jyrinää




Nelivetoisuus tuntuu arkikäytössä lievänä kytkimen ja vaihteiston kankeutena. Kytkin ottaa tahmeahkosti, ja 6-portaisen vaihteiston käsittelyssä saa käyttää määrätietoisia otteita.

Sivutuuli tarttuu ja huojuttaa koria tuntuvasti. Muuten suuntavakavuus on hyvä, ottaen huomioon että auto on lyhyt ja korkea. Jousitus on sopivan jämäkkä, mutta kyllä jyrkissä kaarteissa SX:n saa kallistelemaan maasturimaisesti.

Portaittain säädettävästä istuimesta on joidenkin kuljettajien hankala löytää täydellisesti sopivaa ajoasentoa.

Rengasmelu nousee karkeilla tienpinnoilla häiritseväksi.

Kohtuulliset tilat ja ilmaa

Tavaratila on pienehkö, eikä sitä kannata ilman kunnon koiraverkkoa kuormata katonrajaan asti. Matkustamossa istutaan ryhdikkäästi vaikka hattu päässä, pääntilaa riittää kunnolla.

Lasten turvaistuimet saa taakse kiinni yllättävän hyvin, ja auton korkeus helpottaa tenavien sisäänpakkausta. Turvaistuimia ei tarvitse operoida selkä kyyryssä, tästä SX saa kehuja lapsiperheellisiltä.

Vaikka SX on pikkuautoksi kallis, nelivetoisuuden tuomaa etenemiskykyä arvostavat pitänevät runsaan 25 tuhannen euron hintaa kohtuullisena. Tosin monen ostajan suosimat lisävarusteet kuten ESP-järjestelmä ja moottorilämmitin ovat Suzukissakin kalliita.

Hiukkassuodatin sentään on vakiovarusteena, joten ostajalle ei tule kiusausta säästää väärässä paikassa ja jättää luonnonsuojelufiltteriä hankkimatta.

Suzuki SX4 1,9 DDiS DPF

Hinta: 25400 e, vapaa autoetu 570 e
Teho ja vääntö: 88 kW, 280 Nm
Kulutus: mitattu 6,5 l/100 km
CO2: 174 g/km
Tavaratila: 270 l
Lisävarustehintoja: metalliväri 400 e, ESP 1000 e, moottorilämmitin 308 e, vakionopeussäädin 784 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    6. 6

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää