Valikko

Oletko mäntti, ajatko vanhalla autolla?

Autoalan kampanjassa vanhojen autojen omistajat leimataan surutta mänteiksi. Kampanjan mainokset yllyttävät luopumaan ympäristösyistä vanhoista autoista. Autokauppiaat ajavat omaa etuaan, eikä totuus ole näin yksinkertainen.


Autoala on mukana mainoskampanjassa, joka pyrkii poistamaan vanhoja autoja liikenteestä.

Esimerkiksi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen mainoksessa on vanha ruosteinen auto, jonka ympärillä seisoo ilmeisesti nelihenkinen perhe. He ovat pukeutuneet mauttomasti. Tunnelma on kuin 1970-luvun Neuvostoliitossa.

Mainoksen otsikko sanoo, että vanhoissa autoissa pysyviä ovat vain päästöt. Mainoksessa autokauppiaat ja kierrätysyhtiöt vetoavat viemään vanhat autot romutukseen.

Autoala kieltää
halventamisen


Syyllistääkö mainos vanhojen autojen omistajia tai tekeekö se heistä mänttejä?

– Ei. Tarkoitus on antaa informaatiota. Kevennetään vähän porrasta siirtyä uudempaan käytettyyn autoon. Jos teemme silotellut kuvat, kukaan ei lue mainoksia, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Pekka Puputti.

Autoalalla ketunhäntä
kainalossa?


Autoala hehkuttaa mieluusti ympäristön puolesta. Vanhojen autojen korvaaminen innokkaasti uusilla lisää kuitenkin autokauppaa ja lihottaa alaa.

Onko ala omalla asiallaan?

– Totta kai autoala on omalla asiallaan. Mitä turvallisemmin ja ympäristöystävällisemmin liikenne sujuu, sitä parempi se on bisnekselle, sanoo Puputti.

Eli tässä on ketunhäntä kainalossa?

– Ei, kettu on suoraan näkyvissä.

Autojen nopea vaihto
rasittaa ympäristöä


Mainosten mukaan auton elinkaaren aikana energiasta 15 prosenttia kuluu valmistuksessa ja loput käytössä.

Jos kuitenkin vaihtaa useini auton uuteen, energiaa kuluu valmistuksessa yhä enemmän ja ympäristö voi yhä huonommin.

– Tietysti voi esittää tuollaisen teoreettisen väittämän, kuittaa Puputti.

Liikennealan professorin Harri Kallbergin mielestä ympäristölle voidaan tehdä vahinkoa, jos vähän ajava vaihtaa vanhan auton uuteen.

Kallbergin mukaan mitä vanhempi auto on, sitä vähemmän sillä ajetaan. Vähäinen ajo säästää ympäristöä.

Puputti vetoaa siihen, että 20 vuotta vanhojen autojen haitalliset päästöt ovat luokkaa 40 kertaa suuremmat kuin nykyautojen päästöt.

Korjauskuluja vaikea
arvioida


Teknillisen korkeakoulun diplomityön mukaan auton käyttö tulee sitä halvemmaksi, mitä kauemmin sitä pitää. Taloussyistä kannattaa siis ajaa auto loppuun.

Puputti epäilee, että kustannukset on laskettu diplomityössä teoreettisesti. Hänen mielestään kululaskelmien pitää pohjautua kokemuspohjaiseen materiaaliin.

Kallbergin mukaan asiaa on vaikea tutkia esimerkiksi siksi, että tarkkaa tietoa korjaamotoiminnan liikevaihdosta ei ole.

Asian voi nähdä toisinkin päin: usein vanhat autot korjataan itse, mikä säästää korjausmenoja.

– Korjauskulut eivät tule kirjanpitoon, jos korjaukset tekee itse tai teetetään kaverilla, sanoo Kallberg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää