Yritys sotkee, sinä vastaat

Kuluttajille sysätään liian iso vastuu yritysten tietojärjestelmien ongelmista. Vian sattuessa asiakkaan pitäisi päin vastoin saada hyvitys automaattisesti ilman erillistä reklamaatiota, sanoo Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Päivi Seppälä.


Yritysten jatkuvasti lisääntyvät tietojärjestelmien ongelmat kaatuvat usein kuluttajien niskaan, vaikka kuluttajaviranomaisen mukaan asian pitäisi olla juuri päinvastainen. Jo laki sanoo, että vastuu tietojärjestelmän toimivuudesta on yksin yrityksellä.

– Kyllä ihmisten pitäisi pystyä luottamaan, että vaikkapa palkka tulee tilille oikeana päivänä. Ja jos näin ei käy, pitäisi automaattisen korvauksen olla vähimmäisvaatimus. Eikä siis niin, että jokainen asiakas joutuu erikseen reklamoimaan, sanoo apulaisjohtaja Päivi Seppälä Kuluttajavirastosta.

Varasuunnitelma jää
usein tekemättä



Sampo Pankin jo farssin piirteitä saaneet tietojärjestelmäongelmat ovat Seppälän mielestä vain yksi esimerkki siitä, mihin huono valmistautuminen voi johtaa. Asiakkaat äänestivät jaloillaan, kun palvelujen korjaamisesta oli tarjolla vain epämääräisiä lupauksia.

– Yrityksellä voi olla alihankkijoita; on emoyhtiöitä ja sitä sun tätä. Kuluttajalla pitäisi kuitenkin olla selkeästi tiedossa se yksi ja ainoa paikka, johon ottaa yhteytä, Seppälä sanoo.

Hänen mukaansa keskeinen ongelma on ajattelutavassa: edetään järjestelmän, ei kuluttajan ehdoilla.

– Teknisiä järjestelmiä kehitettäessä pitäisi kuitenkin yhtä lailla miettiä suunnitelma B:tä, eli mitä tehdään siinä tapauksessa, jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan, Seppälä sanoo.

Pankkien korvaukset
myös lakiin?


Viime kesänä voimaan tullut viestintämarkkinalain uudistus määritteli vakiokorvauksen, johon kuluttaja on automaattisesti oikeutettu esimerkiksi laajakaistayhteyden toimituksen viivästyessä. Vakiokorvaus on 15 euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta.

Kuluttajavirastossa on nyt pohdittu, pitäisikö sama korvausjärjestelmä nyt kirjata myös pankkitoimintaa säätelevään lakiin.

Seppälän mukaan tämä ainakin yksinkertaistaisi korvauskäytäntöjä. Esimerkiksi Sampo Pankin tapa kertoa korvauksista ihmetyttää kuluttajaviranomaista.

– Asia tuotiin esille niin, että hyvittäessään palvelumaksuja asiakkaille pankki teki ikään kuin ylimääräistä hyvää, vaikka eihän siitä ollut kysymys, Seppälä toteaa.

Kuluttajilla syytä
valppauteen


Alkuviikosta uutisoitiin yhteishaun monista kirjausvirheistä, joista muun muassa yksi oli katkaista espoolaispojan tien lukioon. Väärin laskettu keskiarvo korjaantui vasta pojan äidin yhteydenottojen jälkeen. 

Seppälä huomauttaa, että vastaava virhe olisi toki voinut sattua myös aikana ennen tietotekniikkaa. Kuluttajien on kuitenkin syytä olla aiempaa valppaampia.

– Keskiarvo voidaan laskea väärin, oli siinä taustalla tietojärjestelmä tai ihminen. Sähköisten järjestelmien ongelma on kuitenkin se, että virheet kertautuvat nopeasti ja koskevat siten laajempaa joukkoa. Vahinko on helposti isompi.

  • Kuluttajavirasto

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    2. 2

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    5. 5

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    10. 10

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    7. 7

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    8. 8

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    9. 9

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää