Valikko

Yritys sotkee, sinä vastaat

Kuluttajille sysätään liian iso vastuu yritysten tietojärjestelmien ongelmista. Vian sattuessa asiakkaan pitäisi päin vastoin saada hyvitys automaattisesti ilman erillistä reklamaatiota, sanoo Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Päivi Seppälä.


Yritysten jatkuvasti lisääntyvät tietojärjestelmien ongelmat kaatuvat usein kuluttajien niskaan, vaikka kuluttajaviranomaisen mukaan asian pitäisi olla juuri päinvastainen. Jo laki sanoo, että vastuu tietojärjestelmän toimivuudesta on yksin yrityksellä.

– Kyllä ihmisten pitäisi pystyä luottamaan, että vaikkapa palkka tulee tilille oikeana päivänä. Ja jos näin ei käy, pitäisi automaattisen korvauksen olla vähimmäisvaatimus. Eikä siis niin, että jokainen asiakas joutuu erikseen reklamoimaan, sanoo apulaisjohtaja Päivi Seppälä Kuluttajavirastosta.

Varasuunnitelma jää
usein tekemättä



Sampo Pankin jo farssin piirteitä saaneet tietojärjestelmäongelmat ovat Seppälän mielestä vain yksi esimerkki siitä, mihin huono valmistautuminen voi johtaa. Asiakkaat äänestivät jaloillaan, kun palvelujen korjaamisesta oli tarjolla vain epämääräisiä lupauksia.

– Yrityksellä voi olla alihankkijoita; on emoyhtiöitä ja sitä sun tätä. Kuluttajalla pitäisi kuitenkin olla selkeästi tiedossa se yksi ja ainoa paikka, johon ottaa yhteytä, Seppälä sanoo.

Hänen mukaansa keskeinen ongelma on ajattelutavassa: edetään järjestelmän, ei kuluttajan ehdoilla.

– Teknisiä järjestelmiä kehitettäessä pitäisi kuitenkin yhtä lailla miettiä suunnitelma B:tä, eli mitä tehdään siinä tapauksessa, jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan, Seppälä sanoo.

Pankkien korvaukset
myös lakiin?


Viime kesänä voimaan tullut viestintämarkkinalain uudistus määritteli vakiokorvauksen, johon kuluttaja on automaattisesti oikeutettu esimerkiksi laajakaistayhteyden toimituksen viivästyessä. Vakiokorvaus on 15 euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta.

Kuluttajavirastossa on nyt pohdittu, pitäisikö sama korvausjärjestelmä nyt kirjata myös pankkitoimintaa säätelevään lakiin.

Seppälän mukaan tämä ainakin yksinkertaistaisi korvauskäytäntöjä. Esimerkiksi Sampo Pankin tapa kertoa korvauksista ihmetyttää kuluttajaviranomaista.

– Asia tuotiin esille niin, että hyvittäessään palvelumaksuja asiakkaille pankki teki ikään kuin ylimääräistä hyvää, vaikka eihän siitä ollut kysymys, Seppälä toteaa.

Kuluttajilla syytä
valppauteen


Alkuviikosta uutisoitiin yhteishaun monista kirjausvirheistä, joista muun muassa yksi oli katkaista espoolaispojan tien lukioon. Väärin laskettu keskiarvo korjaantui vasta pojan äidin yhteydenottojen jälkeen. 

Seppälä huomauttaa, että vastaava virhe olisi toki voinut sattua myös aikana ennen tietotekniikkaa. Kuluttajien on kuitenkin syytä olla aiempaa valppaampia.

– Keskiarvo voidaan laskea väärin, oli siinä taustalla tietojärjestelmä tai ihminen. Sähköisten järjestelmien ongelma on kuitenkin se, että virheet kertautuvat nopeasti ja koskevat siten laajempaa joukkoa. Vahinko on helposti isompi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    8. 8

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Euroopan pörssit lähtivät nousuun Italian vaalituloksen jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää