Valikko

Tosielämän koeajossa

Kolumni
Olin ajanut Renaultillani alle 300 kilometriä, kun se kieltäytyi käynnistymästä. Puolen vuoden kuluttua se alkoi haista bensalle. Brittiläisen kuluttajaliiton tutkimus ryttääkin nyt ranskalaisauton myydyimpien merkkien epäluottavimmaksi.
Meillä on ollut viimeisten kymmenen vuoden aikana aina kaksi autoa ja kaikkiaan kahdeksan eri menopeliä. Korjauskokemuksia on kertynyt.

Kun Renault ei kolmesti viikon sisällä käynnistynyt, veimme sen diilerille tutkittavaksi. Upouuden auton pikakorjauksen sijasta tämä riiteli siitä, kuuluuko homma leasing-yhtiölle, tiepalveluvakuuttajalle, mieheni työnantajalle vai kelle.

Kun bensan haju alkoi tunkeutua sisään, diileri ihan ensimmäiseksi kyseenalaisti aistini. Kyllähän tankkaustaitoinenkin blondi voi sekoittaa hajuveden ja menoveden tuoksut toisiinsa.

Tuo Rellu oli meillä alle vuoden. Sitä edeltänyt Bemari oli joutunut murron kohteeksi. Auton elektroniikka meni niin pahasti sekaisin, ettei sitä sen seitsemälläkään korjauksella saatu kuntoon.

Kun tuulilasinpyyhkimet toimivat, valot lähtivät. Kun ne saatiin kuntoon, lukkojen kauko-ohjaus sekosi. Kun se korjattiin, mittarit pimenivät. Jätimme sovinnolla kokeilematta, mitä mittarivalojen korjaus olisi rikkonut.

Nykyinen A-sarjan Mersuni on kolme vuotta vanha. Huhtikuussa matka keskeytyi laturin hajoamiseen, äskettäin takaluukku jumittui ja pienet muovinippelit irtoilevat tämän tästä. Komea korjaamopomo saa täyden kympin kohteliaisuudesta, mutta mielestäni suhteemme kehittyy liian ripeästi.

Japanilainen
vie perille


Vain kaksi autoa on viihtynyt meillä pitkään. Saabista emme päässeet eroon, koska siinä oli väärällä puolella ratti. Sen kuluvat osat menivät vaihtoon turhan tiuhasti.

Hondalla ajoimme 150 000 kilometriä. Huolsimme sitä huolettomasti ainoastaan katsastusten yhteydessä, emmekä ikinä tarvinneet edes uusia tuulilasinpyyhkimiä tai lamppujen polttimoita.

Ei ole mikään yllätys, että kuluttajaliitto Whichin tekemä vuosittainen tutkimus asettaa jälleen kerran Hondan automerkkien luotettavuuskärkeen. Kakkoseksi nousee Toyota.

Sitten listalla tulevat kaikki muut japanilaiset automerkit, joiden rintaman rikkovat ainoastaan korealainen Hyundai (8:s), saksalainen Porsche (10:s) ja englantilais-saksalainen Mini (11:s).

Whichin tutkimukseen vastasi yli 89 000 autonomistajaa, jotka kertoivat arkisista kokemuksistaan. Luotettavuus on kaikkein tärkeintä, mutta autoilijoilta kysytään myös mielipiteitä ajettavuudesta ja auton muista ominaisuuksista.

Tänä vuonna ykköseksi nousee Mazda, kakkoseksi Toyota ja kolmoseksi Bemari, jonka innovatiivisuus ja ajo-ominaisuudet innostavat omistajia. Luotettavuudeltaan se on vain keskitasoa.

Korealaiset jo
ohituskaistalla


Eurooppalaisille ja amerikkalaisille autonvalmistajille tutkimus on karua luettavaa. Luotettavuudessa keskitason alapuolelle jäävät mm. Opel, Citroen, Volvo, Volkswagen, Peugeot, Saab, Seat, Fiat ja Renault.

Korealaisista Hyundai pesee kaikki eurooppalaisautot. Kia nousee keskikastiin Fordin, Bemarin, Mersun, Skodan ja Audin seuraksi. Kun se tarjoaa ainakin Britanniassa seitsemän vuoden tai 160 000 kilometrin tehdastakuun, niin senkin voi eurooppalaisautoja huolettomammin ostaa.

Eurovalmistajia tuskin lohduttaa tieto, että amerikkalaisautoilla menee yhtä huonosti. Niitä myydään sen verran vähän, että kilpailu käydään lähinnä japanilaisten ja korealaisten kanssa.

Tutkimus löytyy netistä: www.which.co.uk. Sivut ovat maksulliset, mutta 14 päivän koetilauksen saa punnalla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää