Valikko

Sinkun kesäbemari

BMW:n ykkössarjan cabriolet kulkee tyylikkäästi jopa Suomen routateillä. Järkeä avoautossa voi olla niukalti, mutta nautintoa sitäkin enemmän.


BMW 120 i Cabrio on auto niille, jotka ovat perhesuunnittelussa vasta vaiheessa, jossa etsitään kumppania. Jopa lapsillakin on nimittäin ahtaasti tilaa takaistuimilla.

Mutta vaikka avobemarilla saakin vähän tilaa, kerää sillä kiinnostusta täynnä olevia katseita sitäkin enemmän.

Urheilullisia avoautoja ei yleensäkään ole tarkoitettu nelihenkisille perheille, jotka lastaavat viikonloppuisin omaisuutensa autoon matkatakseen kesämökille. Siksi on turha marista pienistä tavaratiloista ja ahtaasta takapenkistä. Tällaista autoa pitää arvioida lähinnä kuskin kannalta.

Sopii myös
Suomen teille


Kuljettajalle ykkössarjan avobemari on aito BMW. Ajo-ominaisuudet ovat kerrassaan erinomaiset. Kuskilla on tuntuma tiehen ja auto kulkee juuri sinne, minne pitääkin.

Osittain auton vakautta selittää se, että vahvarunkoinen avomalli painaa pienestä koostaan huolimatta 1505 kiloa. Se jää vain 30 kiloa 5-sarjan sedanin painosta.

Auton alusta renkaita myöten tuntuu istuvan hyvin Suomeenkin, missä ei voi ajella koko aikaa moottoriteitä pitkin. Valitettavan moni urheilullinen auto on lähes järjetön valinta Suomen routaisille teille. Tältä osin BMW erottuu edukseen.

Kaksilitraisessa moottorissa on riittävästi suorituskykyä valtaosalle ihmisistä. Mikään kilpa-auto se ei kuitenkaan ole. Jos 8,4 sekuntia on liian pitkä aika kiihdyttää sataseen eikä 220 kilometrin tuntinopeus riitä, pitää varmasti harkita suurempia vaihtoehtoja.

Vaikka moottori on riittävän tehokas, kannattaa koeajetun bensiinimoottorisen vaihtoehtona pohtia painavasti myös aavistuksen ripeämpää diesel-mallia.

Kaksilitrainen diesel maksaa 500 euroa enemmän, mutta yhdistetty kulutus on 1,5 litraa bensiinimallia pienempi. Samoin dieselin CO2-päästöt ovat 15 prosenttia pienemmät. Tosin bensiinimoottorillakin nuo luvut jäävät asialliselle tasolle.

Katto sulkeutuu
myös liikkeessä


Bemarin sähköisesti toimivan katon voi avata ja sulkea myös ajettaessa, kun auton nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Ominaisuus on oivallinen esimerkiksi sateen yllättäessä kaupunkiajossa. Jos auton nopeus on suurempi kuin tuo 40, kieltäytyy auto liikuttamasta kattoa.




Katto rullautuu asentoonsa 22 sekunnissa. Mekanismi toimii kaiken kaikkiaan hienosti, kunhan muistaa pitää sulkijanappia pohjassa niin kauan, että katto on kunnolla paikallaan.

Jos toiminto jää hivenen kesken, hälyttää auto ongelmasta ja kieltäytyy avaamasta esimerkiksi takaluukkua.Tämä voisi olla teoriassa ongelma esimerkiksi talvella, jos katto ei ole kunnolla paikallaan. Tosin harva varmasti aukaisee Cabrioletin kattoa talvella.

Cabrioletin selkeä miinus on sisämelu, jota autossa on myös katto suljettuna enemmän kuin tämän hintaisessa kovakattoisessa autossa yleensä on.
Järkeä arvostava filosofi kysyy tietenkin, mitä älyä on maksaa 7000 euroa ylimääräistä saadakseen ahtaamman ja meluisamman avomallin kylmässä Suomessa.

Avo-ominaisuus nostaa nimittäin hintaa noin 7000 euroa vastaavankokoiseen kiinteäkattoiseen verrattuna.

Epikurosta kannattava autoilija voi puolustautua mainiosti sillä, että nautinto on elämän päämäärä.

Kuusi vaihdetta ja
automaatti


Ykkössarjan Cabriosta löytyy viisi erilaista moottorivaihtoehtoa. Jokaiseen löytyy sekä kuusiportainen käsivaihteisto että automaatti.

Varustelultaan auto on hyvää perustasoa. Auton erikoisuus on toiminto, joka sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloissa, kun vaihteen vääntää vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. Kun kytkimen polkaisee pohjaan, auto käynnistyy.

Auto käyttää hyödykseen myös jarrutusenergian muuttamalla liike-energian sähköksi. Ajoa jatkettaessa laturi irrotetaan voimansiirtolinjasta, mikä parantaa kiihtyvyyttä ja alentaa polttonesteen kulutusta.

Aivan varaton ei pääse käsiksi avobemariin, sillä sarjan pieninkin 118i maksaa 36 700 euroa.
BMW 120 kilpailee muun muassa Audi A3 Cabrioletin kanssa. Kaksilitrainen Audi maksaa nelisen tuhatta vastaavan kokoista Bemaria enemmän, mutta Audin moottorista löytyy myös tehoa enemmän.

Tehdaslisävarusteet näyttävät BMW:ssä hivenen edullisemmilta. Tältä osin jokaisen kannattaa kuitenkin tehdä vertailu juuri niiden osien osalta, joita itse arvostaa.

Hinnan ja tehon lisäksi kannattaa kiinnittää kuitenkin erityishuomio ajomukavuuteen, joka mahdollisen ostajan kannattaa testata uuden asfaltin lisäksi myös roudan koettelemalla öljysoralla.

BMW 120i Cabrio


Hinta: 41 100 e, vapaa autoetu 790 e
Teho ja vääntö: 125 kW/170hv,  Nm
Kulutus: yhdistetty 6,6 l/100 km
CO2: 158 g/km
Tavaratila: Maksimissaan 305 litraa
Lisävarustehintoja: metalliväri 840 e, irrotettava vetokoukku 1000 e, varashälytin 590 e.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää