Valikko

Vaimea nakubokseri sivisti Subarua

Subaru Legacy muuttui pihillä dieselmoottorilla huomattavasti helpommin perusteltavaksi auto-ostokseksi.


Boxer-moottoriset Subarun nelivedot olivat tähän kevääseen asti painumassa kotimaisilla markkinoilla yhä pienemmän marginaaliryhmän autoiksi. Janoiset bensa-Foresterit, Legacyt ja Imprezat on tiedetty hyviksi ajaa, mutta tolkuttoman kalliiksi tankata.

Jopa ne varakkaat ostajat, joiden ei tarvitsisi miettiä bensan hintoja, ovat alkaneet kulkea merkin ohi. Subaru ei nyt kuitenkaan tarjoa NIIN paljon teknistä edistyneisyyttä, yksilöllisyyttä tai tehoa, että niiden varjolla sietäisi arkiajossa 10-12 litran kulutusta.

Dieseltekniikalla tuon kulutuksen saa Subarussakin puolitettua, joten nyt voi olla merkin uuden nousun aika. 2-litrainen dieselboxer tuntuu hyvin perustellulta voimanlähteeltä Legacyn kaltaiseen sivistyneeseen matka-autoon.




Matala ja siististi
ajettava auto


Nelivetoinen Legacy on varsinkin matalaprofiilirenkailla sananmukaisesti hyvin matala. Kuoppaisimmilla mökkiteillä sillä pitää ajaa yhtä varovasti kuin muillakin henkilöautoilla. Maavaraa tarvitsevat ostanevatkin suosiolla muutamaa senttiä korkeamman Outback-mallin.

Päällystetyillä väylillä Legacy pureutuu tienpintaan esimerkillisen hyvin eikä kallistele turhia. Ohjaustuntuma on kerrassaan onnistunut: taajamassa riittävän kevyt, maantiellä tukeva ja hyvin suuntavakaa.

Hallintalaitteet ovat selkeät, mittaristo tyylikäs ja ohjaamon muovinippelitkin on maltettu tehdä riittävän isoiksi ja laadukkaan tuntuisiksi.

Istuimet ovat keskimittaisille ihmisille erittäin hyvät, ja etumatkustajalle tilaa on suorastaan väljästi. Takapenkki riittää kahdelle aikuiselle tai kolmelle lapselle hyvin.

Tavaratila on miellyttävän selkeämuotoinen, vaikka ilman koiraverkkoa sen käyttökelpoinen tila jää matalahkoksi.




Lisävoima
ei haittaisi


Legacyn 150-hevosvoimaisesta dieselmoottorista tulee hiukan kaksijakoinen kuva. Maantienopeuksissa ohituskiihtyvyys on esimerkiksi nelosvaihteella todella hyvä. Silti loivatkin kadunkulmat on pakko ottaa kakkosella, koska moottori hyytyy pienillä kierroksilla.

Vääntöä bokserissa on numerotietojen mukaan muhkeat 350 Nm, mutta sitä pitää houkutella esiin ahkeralla vaihteiden kepittämisellä.

Tosin tällä vaihteistolla se on riittävän helppoa. Subaru on pannut dieseliinsä erittäin miellyttäväkäyttöisen 5-portaisen manuaalivaihteiston.

Joka tapauksessa tehon ja kulutuksen suhde on hyvä.

Moottorissa on jäljellä vain vähän bokserin hauskaa röpötysääntä. Joissain nopeuksissa kiihdytettäessä kone vinkaisee selvästi erottuvalla suihkumoottorisoundilla, mutta ääni ei ole sävyltään häiritsevä.

Uusi sydän, mutta
vanheneva kroppa


Ulkonäkö on makuasia, mutta varsinkaan hopeanharmaana Legacyä ei näytä kovin helposti erottavan vanhemmista japanilaisfarmareista.

Mallin muotokieli kaipaisi jo reipasta uudistamista. Moottori ainakin on sopivan moderni ja tämän päivän ostajien maun mukainen.

Varustelu on runsas, muttei mitenkään ylenpalttinen. Radion äänentoisto on harmittavan puuromainen, varsinkin kun auto olisi akustiikaltaan sopivan hiljainen ajomusiikin kuunteluun.

Vaikka diesel-Legacy on hyvin mietitty ja laadukkaasti viimeistelty auto, mitään jokamiehenautoa siitä ei suosion kasvaessakaan todennäköisesti tule. Yksi karsiva tekijä on lähes 40000 euroon nouseva hinta.

Subaru Legacy 2,0 D STW ZU

Hinta: 39900 e, vapaa autoetu 780 e/kk
Teho ja vääntö: 110 kW, 350 Nm
Kulutus: mitattu 5,6 l/100 km
CO2:154 g/km
Tavaratila: 459 l
Lisävarustehintoja: metalliväri 800 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää