Valikko

Suomi keksi venäläiskuljetuksille haittamaksun

Ulkoministeriö on tänään saanut muiden ministeriöiden ehdotukset Venäjän puutullikiistaan sopivista vastatoimista. Venäläiselle kauttakulkuliikenteelle on keksitty taas uusi mahdollinen lisämaksu.


Ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen (kesk) esitteli tänään tiistaina eri ministeriöiden mielipiteitä kiistan ratkaisukeinoista. Venäjä aikoo korottaa puunvientitullejaan vuodenvaihteessa, ja tämä uhkaa tuottaa suomalaiselle metsäteollisuudelle suuria tappioita.

Hallitus on pohtinut kotimaisen metsäteollisuuden väliaikaista tukemista valtion varoista, mutta EU-komissio karsastaa kilpailua vääristäviä teollisuustukia.

Ulkomaankauppaministeri uskoo silti, että tukeminen onnistuisi, koska kyseessä on jäsenmaan taloutta vakavasti vaarantava poikkeustilanne.

– Työ- ja elinkeinoministeriö arvelee, että tullituen maksaminen vaatii EU-komission ennakkohyväksyntää. Jos tämä tukivaihtoehto näyttää tarpeelliselta, voimme tehdä komissiolle asiasta poikkeusanomuksen hyvin nopeasti, kertoo Väyrynen.

Hän kertoo keskustelleensa asiasta tänään "rakentavassa hengessä" EU:n kauppakomissaarin Peter Mandelsonin kanssa.

Transitomaksu ei toimi,
eläköön ekohaittamaksu


Ulkoministeriön harmiksi valtiovarain- ja liikenneministeriöt ovat tyrmänneet aikeet venäläiselle kauttakulkuliikenteelle määrättävästä transitomaksusta. Se ei sopisi Suomen ja Venäjän nykyisiin maantieliikennesopimuksiin tai EU-sääntöihin.

Ministeriö ei ole silti lannistunut, vaan kehittänyt tilalle vastaavan uuden maksupelotteen.

– Ratkaisu on hyvin luova. Näyttää siltä, että Suomen kautta Venäjälle menevistä tavarakonttien sekä autojen kuljetuksista voisi periä palvelu- ja haittamaksua. Se ei olisi ajoneuvo- vaan tavarakohtainen, Väyrynen kertoo.

Maksua voidaan perustella ympäristösyillä ja konttiliikenteen aiheuttamalla luonnon kuormittumisella. Ministeriön tulkinnan mukaan tällaiset ekoperusteiset maksut ovat jopa EU:n suosittelemia, eikä Venäjäkään pysty kovin paljon niitä vastaan pullikoimaan.

– Tarvittaessa maksut voidaan ottaa käyttöön jo syksyllä. Korostan, ettemme nyt vielä esitä näitä. Olemme vain selvittäneet mitä vaihtoehtoja meillä on käytössämme, Väyrynen sanoo.

Maksu voisi olla tavarakontilta 150–170 euroa, ja vientiautosta 30–40 euroa. Tämä toisi vuodessa valtiolle ehkä 130–150 miljoonaa euroa, mikä vastaisi kaavaillun tullituen tarpeen määrää.

Maksu koskisi kaikkia Suomen kautta Venäjälle meneviä kontti- ja autonkuljetuksia, riippumatta siitä minkämaalaisten yhtiöiden ja rekkojen kyydissä ne ovat.

Neuvottelupöytään jo
huomenna


Ulkomaankauppaministeri Väyrynen lähtee keskiviikkona Moskovaan jatkamaan puutullikiistan neuvotteluita. Hän ei usko, että Venäjä vastaa Suomen haittamaksuaikeisiin jollain vastaavilla nokituksilla.

– Olen hyvin toiveikas siitä, että saamme tullikiistaan jonkinlaisen ratkaisun. Hallitus ei tietenkään halua, että joudumme turvautumaan näihin toimiin, mutta on ollut tärkeä selvittää miten ne voitaisiin toteuttaa.

Puutullikiista, osa 2: Suomi keksii venäläiskonteille uuden haittamaksun. Saako tämä Venäjää taipumaan?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää