Valikko

Kallis polttoaine hillitsee veneilyä Tallinnaan

Moottoriveneet harvenevat Suomenlahdella. Tallinnaan pääsee helikopterillakin halvemmalla kuin omalla moottoriveneellä.
Parin kolmen viime vuoden aikana lisääntynyt huviveneily Tallinnaan on tänä kesänä selvästi notkahtanut kiitos kalliin polttoaineen ja kolean sään. Mediassa on esitetty arvioita jopa 30 prosentin vähennyksestä.

– Olen itsekin nähnyt tietoja, joiden mukaan Suomen kanavaliikenteessä olisi tapahtunut 30 prosentin vähentyminen. Tämä heijastelee varmaan koko huviveneliikenteeseen, arvioi alueupseeri Mikko Kettunen Helsingin merivartioalueelta.

Viime vuonna Tallinnaan matkasi Suomenlahden länsiosan ja Viron merivartioasemien rajatarkastuksen mukaan noin 20 000 ihmistä ja 6 000 venettä. Kettusen mukaan venemäärät ovat viime vuosina hienokseltaan kasvaneet, mutta veneissä matkustaneiden henkilöiden määrä hiukan supistunut.

Viro liittyi tämän vuoden alusta Schengen-alueeseen, joten veneilijät voivat suunnata Tallinnaan merivartioasemalla pistäytymättä. Se vaikeuttaa tulevaa huvivenetilastointia.

Merivartioston havaintojen mukaan purjeveneitä on liikkunut selvästi edellisvuotista enemmän ja matkaveneitä vähemmän.

– Voisi olettaa, että nykyisillä polttoainehinnoilla purjeveneilyn määrä kasvaa, joskin purjeveneiden vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat kalliita, Kettunen huomauttaa. Hän lisää, ettei moottori- ja purjeveneiden matkanteon kokonaiskustannuksia voida verrata suoraan pelkkiä polttoainekuluja katsomalla.

Polttoaineen hinta
kaksinkertaistui


Kapteeniluutnantti Aki Salomaa Suomenlahden meripelastuskeskuksesta on pannut merkille moottoriveneiden vähäisen määrän merellä.

– Nyt on ollut selvästi viimevuotista rauhallisempaa, tosin kesäkään ei ole kunnolla alkanut, hän viittaa koleisiin säihin.

Salomaa uskoo polttoaineen hinnan kaksinkertaistumisen vähentäneen huviveneilyä.

– Jos löpö maksoi 70 senttiä litra ja diesel 1,40 euroa, voi laskea paljonko ero tekee 100-200 litrassa. Se määrä kuluu helposti Tallinnan matkalla, Salomaa ynnää.

Kettusen mukaan 100 hevosvoiman avovene, jossa on neljä henkeä, kuluttaa noin 100 litraa edestakaiseen Tallinnan matkaan. Se maksaa likemmäs 150 euroa. Isommalla veneellä matkaan kuluu helposti 500 euroa.

– Helikopterimatka on varmaan useassa tapauksessa halvempi ja nopeampi, Kettunen vertaa. Hän itse suosittelee purjeveneilyä, joka on ympäristöystävällisempää.

Hinauksia ja
teknisiä vikoja


Meripelastustehtävät eivät ole tänä kesänä lisääntyneet, eikä avun tarve muuttanut muotoaan. Moottori- ja muut tekniset viat pakottavat veneilijät useimmin turvautumaan ulkopuoliseen apuun. Polttoaine pääsee loppumaan entistä harvemmin.

Salomaan mukaan veneilijät ovat aika järkevää joukkoa. Vain muutaman kerran kesässä joku pyrkii pikkupaatilla Suomenlahden yli.

– Silloinkin saamme hänet usein muuttamaan mielensä hyvällä ennakkovalistuksella.

Jos Salomaan pitäisi matkustaa Tallinnaan moottoriveneellä, hän lähtisi mieluiten 8-9 metrin hytillisessä ja katetussa matkaveneessä, jonka moottorissa olisi tarpeeksi tehoa. Itse hän kuitenkin viihtyy paremmin purjeveneessä ja harrastaa merimelontaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    4. 4

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää