Valikko

Skoda vs Jaguar - kumpi on edustavampi?

Kun itäeurooppalaista ja intialaista edustusautoa mitataan samoin kriteerein, kumpi voittaa? Skoda Octavia L&K ja Jaguar X-type eivät ole enää kovin kaukana toisistaan.


Otetaan rakenteeltaan hyväksi tiedetty keskikokoinen perheauto, viimeistellään se tavallista huolellisemmin mutta pidetään hinta suhtkoht inhimillisissä lukemissa.
Tällä reseptillä syntyvät useimmat meillä "lähes-edustustason" autoina myydyt keskiluokan kulkineet, myös nyt kokeillut Skoda Octavia Laurin & Klement sekä Jaguarin pienin malli, X-type D A.




Itäauto ja Intian ihme




Mielikuva- ja brändimainonnassa Jaguarilla on yli puolen vuosisadan etumatka Skodaan.
Harva muistaa, että tsekkitehdas teki 1900-luvun alussa hyvinkin edistyksellisiä vaunuja. Autojen valmistus alkoi yhtiön perustajien Vàclav Laurinin ja Vàclav Klementin nimellä, ja Skoda-konserniin L&K yhdistyi vasta 1925.




Nyky-Skoda käyttää nostalgista L&K-logoa vain pröystäilevimmissä malliversioissaan.




Jagge-kuskienkaan ei ehkä kannata enää kovin leveästi irvailla Skodan itäblokki-muistoilla. Ford myi omistamansa Jaguarin tänä keväänä kauas Intiaan, maailman halvimpia autoja tekevälle Tata-konsernille.
Oikeasti X-type on yhtä kaukana intialaisautoista kuin mitä Octavia on Varsovan liiton ajan tuotteista.

Ahdas Jagge,
avara Skoda





X-typeen istahdettaessa ensimmäisenä yllättää ahtauden tunne. Pitkän etumatkustajan on vaikea saada jalkojaan kunnolla suoriksi.

Etupenkkiläisten tila kutistuu onnettomaksi, mikäli taakse pakkaa lasten turvaistuimet oikeaoppisesti selkä menosuuntaan.

Premium-luokkauskovaisten on turha kitistä, ettei näitä autoja ole tarkoitettu perhekäyttöön. Höpö höpö. Kyllä äveriäätkin ihmiset kuljettavat lapsia, kavereitaan ja matkatavaroita. Jaguarissa se ei ole kovin mukavaa: kolmella takamatkustajalla on tuskaiset oltavat.


Kymmenisen senttiä lyhyempi Skoda tuntuu huomattavasti tilavammalta. Siinä on muutaman sentin verran enemmän korkeutta, ja pääntilakin luo väljyyden illuusiota.


Tavaratila on X-typessäkin riittävä. Tietysti Octavian sata litraa suurempi hatchback-kontti nielee paremmin oudonmuotoisiakin matkatavaroita, ja tilan verkkojärjestelmä ja ostoskassikoukut helpottavat arkipakkaamista.

Jaguarin ulottuvuuksien arvioiminen on helppoa, ja peilejäkin voi kehua. Skodassa peilit ovat suhteettoman pienet ja näkyvyys taakse aika heikko.

Skodan tunnistaa
äänestä dieseliksi


Jaguar sai X-typen isompiin dieselmalleihin automaattivaihteiston täksi kevääksi. Jo Land Rover Freelanderissa kokeiltu 6-portainen laatikko tekee 2,2-litraisesta moottorista oivallisen paketin. Se vastaa kaasuun herkästi ja ajo on nautinnollisen väkevän tuntuista. Moottori on kiitettävän hiljainen.


Octavian 2-litrainen diesel ja liki portaattomalta tuntuva DSG-vaihteisto ovat jo vanhempia tuttavuuksia. Moottorin käyntiääni tulee välillä karkeasti läpi, eikä rengasmelukaan pysy täysin ulkona.


DSG-laatikko on ehkä aavistuksen verran eleettömämpi vaihtaja, mutta kovin suurta käyttömukavuuseroa ei autoille tässä synny.


X-typessä on enemmän tehoa ja vääntöä, mutta vastineeksi Octavia söi koeajossa muutaman desin vähemmän polttoainetta.


Kumpikaan ei ole räyhäkäs kuminpolttoauto. Voima tulee esiin hyvänä ohituskiihtyvyytenä.


Suuntavakavuus on molemmissa hyvä, mutta todennäköisesti rengasvalinnoista johtuen X-type kiemurteli enemmän moottoritien urissa. Matka-autoina molemmat ovat erittäin hyviä.


Skodan jousitus on germaanisen jäykkä, Jaguar myötäilee miellyttävämmin päällysteheitoissa.

Vakiona tarpeeksi tavaraa

Varustelu on kummassakin hyvin lähellä täydellistä. X-typen elinkaari alkaa olla lopuillaan, ja seuraajaa odotellessa ainakin Business-mallisto on pakattu täyteen teknisiä herkkuja aina xenon-valoista ja sähköpenkeistä alkaen.


Samanlaista ylenpalttisuutta Royalty-verhoiluineen on L&K-Skodassakin, mutta hiukkassuodatin ja metalliväri vievät vakiovarustekilvan voiton Jaguarille.


Skodan takaikkunaverho ja jäähdytettävä hanskalokero ovat kesällä hauskoja, mutta talvisaikaan X-typen lämmitettävä tuulilasi lienee tarpeellisempi varuste.

Jaguarissa ilma ei vaihdu

Jaguarin malli-ikä näkyy muun muassa ilmastointilaitteen suunnittelussa. Matkustamon lämpötilaa tai puhallusta ei voi säätää erikseen kunnolla.
Hellekelillä X-typen takamatkustajat valittivatkin huonoa ilmanvaihtoa ja tunkkaisuutta, vaikka etupenkkiläisillä hampaat kalisivat puhalluksesta.


Skodassa ilmanvaihto toimii selvästi paremmin ja lämpötilakin pysyy halutusti paikallaan.

Kummassa enemmän luksusta?

Jaguar X-type on ahdas, vanhahtava ja kallis, mutta sen hintakilpailukyky on parantunut huomattavasti loisteliaan varustepaketin ja hyvän automaattivaihteiston takia.


Toisaalta vuodenvaihteen CO2-verouudistus pudotti myös L&K:n hintaa tuntuvasti.


Moni ostaja sietää X-typen puutteita valmistajan yleisen loiston takia. XK-XF-malliston tapaisia erikoisautoja kun joltain Skodalta ei koskaan tule.


Silti kriittisesti tarkasteltuna X-typessä ei ole erityistä luksusta muualla kuin omistajien mielikuvituksessa. Laurin & Klement menee monessa yksityiskohdassa, jopa silmämääräisesti arvioiden valmistuslaadussa, pikku-Jaguarin ohi.


Molemmat ovat edustavia eurooppalaisia herrasväen autoja, mutta perhekäytössä L&K-Skodan tiloja ja matkustamisen vaivattomuutta vastaan Jaggen tekniikka ei ihan riitä. Brändin painoarvo on sitten ihan oma lukunsa.

Skoda Octavia 2,0 TDi Laurin & Klement

Hinta: 34840 e, vapaa autoetu 710 e/kk
Teho ja vääntö: 103 kW, 320 Nm
Kulutus: mitattu 5,6 l/100 km
CO2: 158 g/km
Tavaratila: 560 l
Lisävarustehintoja: hiukkassuodatin 900 e, metalliväri 500 e, kattoluukku 1260 e

Jaguar X-type 2,2 D A Business

Hinta: 43200 e, vapaa autoetu 820 e/kk
Teho ja vääntö:107 kW, 350 Nm
Kulutus: mitattu 6,4 l/100 km
CO2: 184 g/km
Tavaratila: 452 l
Lisävarustehintoja: navigaattori 3600 e, sähköinen kattoluukku 1550 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Venäjän-viennin pudotus tasaantumassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää