Valikko

Pullovesibuumi jatkuu

Kivennäisvesien myynti kasvaa tasaisesti. Maustettujen kivennäisvesien myynti saattaa pian ohittaa maustamattoman veden myynnin määrän. Virvoitusjuomien suosio taas on laskussa.
Pullotettujen lähde- ja kivennäisvesien myynti kasvaa tasaisesti. Erityisen paljon suosiotaan kasvattavat maustetut vedet. Jo noin 40 prosenttia Suomessa myydyistä vesipulloista kätkee sisäänsä maustettua kivennäisvettä.

Joillakin juomavalmistajilla maustettujen vesien myynti ohittaa jo kirkkaasti perusvissyn myynnin. 

– Kivennäisvesiä on ollut markkinoilla jo pitkään, mutta maustetut vedet ovat tuotteita, joissa on jotain uutta ja erilaista, kertoo Hartwallin alkoholittomien juomien liiketoimintayksikön johtaja Pasi Kuosmanen.

Juomavalmistajat uskovat vesi-innostuksen jatkuvan, vaikka alkukesän koleat kelit kutistavatkin vesimyynnin kasvua selvästi.

Makujen
loputon lista


Maustettujen vesien suosiota on alalla kasvatettu tehokkaasti valikoimaa lisäämällä. Kivennäisvesivalmistajilla on yhteensä useita kymmeniä erilaisia vesivaihtoehtoja. Sitrushedelmät ja marjamaut ovat saaneet seurakseen yhä eksoottisempia hedelmäyhdistelmiä.

Valmistajien mukaan vesimarkkinoiden kasvu vaatii jatkuvaa tuotteiden kehittelyä. Siispä uusia makuja tuodaan markkinoille joka vuosi. Viimeisin villitys on se, että vesiin lisätään vitamiineja, mehua tai hitunen makeutta.

Mutta miksi pullovedet ovat niin suosittuja, kun vettä saisi hanastakin, ja vieläpä paljon halvemmalla?

– Määrällisesti vettä otetaan tietysti vielä enemmän hanasta kuin pullosta. Mutta olemme kehittäneet tuotteita, jotka antavat elämyksiä, joita hanasta ei saa. Tuotekehityksellä myös lisätään kulutusta. Uudet maut ja ominaisuudet tuovat kuluttajille lisäarvoa, Kuosmanen sanoo.

Joko limsa
syrjäytyy?


Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastojen mukaan kivennäisvesiä myytiin viime vuonna yhteensä noin 69 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi edellisvuodesta 0,9 prosenttia.

Hartwall kertoo haukkaavansa vesipotista 40 miljoonaa litraa, ja Sinebrychoff noin 20 miljoonaa litraa.

Samaan aikaan virvoitusjuomien myynti on kääntynyt pieneen laskuun. Viime vuonna virvoitusjuomia myytiin noin 279 miljoonaa litraa, joka on 3 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Tämän vuoden alkukuukausina limsan myynti jatkoi laskuaan, samaan aikaan kivennäisvedet pitivät pintansa. Pidemmän aikavälin trendit kertovat samaa. Limsan lipitys ei ole 2000-luvulla enää juurikaan kasvanut, sen sijaan kivennäisvesien myynti on yli tuplaantunut vuodesta 1995.

Syrjäyttääkö maustettu vesi pian limsan?

– Keski-ikäiset kuluttajat korvaavat usein virvoitusjuoman maustetuilla kivennäisvesillä. Virvoitusjuomia myydään kuitenkin edelleen tasaiseen tahtiin. Niiden myynnissä ei ole luvassa romahdusta eikä jyrkkää nousua, sanoo Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää