Operaattori ei vieläkään osaa

Monen suomalaisen teleoperaattorin asiakaspalvelu on edelleen luvattoman huonossa kunnossa. Kuluttajaviraston mukaan netti- tai mobiiliasiakas joutuu usein maksamaan jopa operaattorin virheiden korjaamisesta, eivätkä ongelmat aina ratkea rahallakaan.
Netti- ja teleoperaattoreiden taas yltynyt palvelutaidottomuus on yllättänyt Kuluttajaviraston väen. Tänäkin talvena virasto on kuullut ihmisiltä kauhutarinoita yhtiöiden mitä omituisimmista sähläyksistä.

Asiakas joutui soittamaan ja jonottamaan useita kertoja maksulliseen palvelunumeroon, vaikka hän halusi vain ilmoittaa operaattorin tekemästä virheestä.

Mökkimokkulansa mykistymisestä valittanutta asiakasta käskettiin kertomaan ongelmasta heti sähköpostitse, koska puhelimitse asiaa ei voinut hoitaa.

Laajakaistan nopeus jäi pysyvästi kymmenesosaan luvatusta, mutta operaattorin mielestä kyse on normaalista vaihtelusta.

Telemyyjän lupauksesta huolimatta 3G-kännyliittymä ei toiminutkaan asiakkaan asuinpaikalla, mutta sopimusta ei voinut purkaa koska verkkoa oltiin mahdollisesti joskus tulevaisuudessa rakentamassa alueelle.

Toistaiseksi voimassa ollut liittymä muuttui yhden lisäpalvelun hankkimisen jälkeen määräaikaiseksi.

Operaattori lähettää teknisen vikansa takia säännöllisesti asiakkaan puhelimeen kymmeniä palvelutekstareita, jotka tukkivat puhelimen viestimuistin.

Telemyymälä ei ollut varmistanut asiakkaan kännykkävakuutussopimuksen perillemenoa vakuutusyhtiölle, vaikka oli perinyt vakuutusmaksua jo kuukausien ajan.

Muutto Sisä-Suomeen ei oikeuttanut purkamaan pääkaupungissa tehtyä kaapelitv-nettisopimusta, vaikka kyseisellä yhtiöllä ei ole verkkoa uuden kodin lähimaillakaan.

Ongelmia ilmestyy
välillä kaikille firmoille



Esimerkkejä riittää, mutta viraston mielestä pahempaa on että yksinkertaisetkin peruspalvelut ovat operaattoreilta ajoittain hakusessa. 

– Laskut ovat epäselviä, laskutuskaudet vaihtelevat, kyselyihin ei vastata. Korjauspyynnöt katoavat eikä mitään tapahdu, luettelee viestintäpalveluihin erikoistunut Kuluttajaviraston juristi Miina Ojajärvi.

Viraston mukaan käytöshäiriöitä on kaikilla firmoilla.

– Esimerkiksi Elisa on ottanut opikseen ja parantanut palvelutasoaan. Sen sijaan saman yhtiön Saunalahdella samat pulmat jatkuvat, ihmettelee viraston kuluttajaoikeusryhmää johtava Anja Peltonen.

Yksi syy ongelmaruuhkiin lienee työvoiman vaihtuvuus. Operaattorien asiakaspalvelussa päivystää pienipalkkaisia pätkätyöläisiä, jotka lähtevät parempiin hommiin juuri kun ovat oppineet työnsä.

– Heille ei ole aina annettu tarpeeksi todellisia valtuuksia ratkaista ja korjata ongelmia heti. Jos asiakkaan ilmoittamaa pulmaa vain siirretään organisaatiossa eteenpäin, aikaa kuluu ja asia voi unohtua matkan varrelle, Ojajärvi arvelee.

Operaattorit kehuskelevat mielellään, miten lyhyet odotusajat heidän help deskeihinsä ovat. Jonotussekunnit eivät kuitenkaan kerro siitä, miten kauan koko ongelman ratkaisu kestää. Tai tuleeko homma kerralla kuntoon.


Viivästyksestä voi
pyytää rahaa


Kuluttajavirasto kertoo nyt terästävänsä telepalveluiden seurantaa ja valistusta.

Viraston nettisivuilta löytyy jo lomake, jolla voi hakea korvauksia esimerkiksi netti- tai kännyliittymän kytkennän viivästymisen takia.

Laajakaistan teholupausten ja toteuman väliseen hyväksyttävään vaihtelueroon saadaan lähiaikoina uusia suosituksia.

– Itsekseen jurnuttaminen ei auta ongelmien ratkaisemisessa. Jaksan kyllä uskoa, että jotkut operaattorit muuttavat tapojaan kunhan saavat tästä riittävästi palautetta tai todellisia korvausvaatimuksia, sanoo Anja Peltonen.

Hänen mielestään telepalvelut eivät enää ole mikään uusi toimiala, jolta voi hyväksyä lastentauteja tai epäselvyyksiä kokemattomuuden takia.

– Näin pitkään toimineiden yritysten pitäisi kyllä osata työnsä huomattavasti paremmin. Kyse on kuitenkin ihmisten jokapäiväiseen elämään kuuluvista palveluista, Peltonen sanoo.

Teleoperaattoreiden kehno palvelu suututtaa yhä asiakkaita. Kuluttajavirasto ihmettelee osaamisen tasoa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    9. 9

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    10. 10

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää