Tältä alalta voi löytyä pian töitä tuhansille

Autoliikenteen Työnantajaliitto on huolissaan siitä, että linja-autonkuljettajista tulee lähivuosina pula ympäri Suomea. Syynä on eläköityminen. Vanhoja kuljettajia on liian paljon suhteessa nuoriin.
Mietitkö tulevaisuuden ammattiasi tai väheneekö työpaikkojen määrä alallasi ja pelkäät pestisi menettämistä? Miltä kuulostaisi uusi ura bussinkuljettajana?

Linja-autonkuljettajista uhkaa tulla lähivuosina pula, arvioi Autoliikenteen Työnantajaliiton ALT:n toimitusjohtaja Mari Vasarainen Taloussanomille. Hänen mukaansa kuljettajien keski-ikä on korkea, 48 vuotta. Ala eläköityy nopeasti.

– Ammatissa olevista yli 50-vuotiaita on 49 prosenttia ja yli 60-vuotiaita 13 prosenttia, Vasarainen kuvaa ikärakennetta.

Bussinkuljettajia on Suomessa noin 15 000 ja heistä noin 2000 eläköityy seuraavan viiden vuoden aikana.

Vasaraisen mukaan pulaa linja-autonkuljettajista syntyy ympäri Suomea, eikä vain pääkaupunkiseudulla.

– Laskelmiemme mukaan tarvitaan hieman alle tuhat uutta linja-autonkuljettajaa vuodessa, hän sanoo.

"Koulutus on pullonkaula"

Mari Vasarainen syyttää tilanteesta riittämätöntä koulutusta. Linja-autonkuljettajaksi ei pääse nykyisin pelkän linja-autokortin ajamalla, vaan uusilta kuljettajilta vaaditaan myös perustason ammattipätevyys.

Koulutusreittejä ovat esimerkiksi ammattioppilaitosten logistiikan perustutkinto tai aikuiskoulutuksessa suoritettu linja-autonkuljettajan ammattitutkinto. Lisäksi ammattipätevyyden voi suorittaa yksityisesti autokoulun kurssilla.

Vasaraisen mukaan etenkin nuorisoasteen koulutus on riittämätöntä. Hakijoita kyllä olisi, koska aloituspaikkoja on selvästi vähemmän kuin alalle ensisijaisesti pyrkineitä.

Uhkana on myös se, että valtio leikkaa ammatillisen koulutuksen paikkoja, mukaan lukien kuljetusalan koulutuspaikkoja.

– Ensin lainsäädännöllä säädetään koulutus pakolliseksi ja sitten vähennetään sitä. Tässä sahataan omaa jalkaamme.

Logistiikan perustutkinnon opiskelleista vain murto-osalla on linja-autokuljettajan koulutus. Enemmistö suuntautuu muille kuljetuksen tai logistiikan aloille.

Onko bussinkuljettajan ammatti jostain syystä epäsuosittu, kun nuoret eivät kouluttaudu alalle? Vasaraisen mukaan näin ei ole, vaan kyseessä on enemmänkin koulutuksellinen pullonkaula.

Palkkakin on kohtuullinen, suurin piirtein suomalaista keskitasoa. Viime vuoden toisella neljänneksellä Suomen linja-autonkuljettajien keskimääräinen ansio lisineen oli 2980 euroa kuukaudessa. Pääkaupunkiseudun bussinkuljettajien keskipalkka oli puolestaan 3256 euroa.

Aloittavan linja-autonkuljettajan palkka ilman mitään lisiä eli vähimmäispalkka on pääkaupunkiseudulla noin 14,86 euroa tunnissa eli noin 2530 euroa kuussa. Muualla maassa palkka on 13,33 euroa tunnissa eli noin 2300 euroa kuussa.

Pitkät työajat voivat epäilyttää

Lehtijuttuja lukemalla bussinkuljettajan työstä ei synny pelkästään auvoista kuvaa. Milloin on liian lyhyet vessatauot, milloin kamala stressi liian tiukassa aikataulussa pysymisessä. Jatkuva kilpailutus luo epävarmuutta, ja harva se päivä matkustajat uhkailevat tai ääritapauksessa käyttävät jopa väkivaltaa.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n palkkasihteeri Jyrki Halvari arvioi, että nuoria saattavat askarruttaa alan kohtuullisen pitkät työajat.

– Työhönsidonnaisuusaika saattaa olla lähi- ja paikallisliikenteessä jopa 12 tuntia ja kaukoliikenteessä jopa 15 tuntia. Se on ollut monille yllätys, Halvari sanoo.

Työhönsidonnaisuusaika käsittää ajoajan, muun työajan, odotusajan ja tauot. Halvarin mukaan työpaikoilta tuleekin viestiä, että työaikoja pitäisi saada inhimillistettyä.

"Kuljettajia on nyt kortistossa"

Juuri tällä hetkellä linja-autonkuljettajista ei ole huutava pula, mutta ALT:n Mari Vasaraisen mukaan ei myöskään tarvetta vähentää.

Vasarainen näkee, että laajempaa työvoimapulaa ei vielä ole, ole koska muiden alojen huonompi tilanne tuo uudelleenkouluttautujia alalle.

– Silloin kun muualla ei mene hyvin, niin linja-autoliikenteessä perinteisesti löytyy vielä töitä.

AKT:n Jyrki Halvarin mukaan linja-autonkuljettajia on tällä hetkellä myös työttömyyskortistossa. Hän kertoo, että esimerkiksi Pohjolan Liikenne irtisanoi loppuvuonna Kotkasta ja Haminasta 15 työntekijää.

Halvari arvioi, että kehärata vaikuttaa bussinkuljettajien työllisyyteen pääkaupunkiseudulla. Liikennöinti radalla aloitetaan heinäkuussa. Halvarin mukaan bussinkuljettajien tarve saattaa vähetä jopa 60 henkilöllä.

Toisaalta Jyväskylän Liikenne on julkisuudessa valitellut kuljettajapulaa uuden sopimusliikenteen ja lisääntyneiden liikennemäärien vuoksi.

Halvari arvioi, että osa alalla aina silloin tällöin työskennelleistä kuljettajista on jäänyt pois. Ammattipätevyyttä ei saa enää helposti ja säädökset vaativat, että ammattipätevyyttä on myös ylläpidettävä lisäkoulutuksella joka viides vuosi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    6. 6

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    7. 7

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää