Lihaton "liha" maistuu saksalaisille

Näkökulma
Ovat saksalaiset liha-alan yritykset alkaneet sahata omaa oksaansa? Lihatuotteiden kotimaisen kulutuksen laskiessa ne ovat alkaneet satsata lihattomiin tuotteisiin, kuten tofunakkeihin ja soijaleikkeisiin.
Yhä useammat lihafirmat ovat päättäneet myötäillä paitsi kasvavaa kasvissyöjien joukkoa, myös jo joka toista saksalaista, joka on päättänyt supistaa viikoittaista lihankulutustaan.

Trendin kärkinimiksi ovat nousseet maan suurin lihafirma Tönnies Westfalenissa, lähellä Güterlohia ja teemakkaroistaan kuulu Rügenwalder Mühle itäisellä Friisinmaalla, lähellä Oldenburgia. Myös Saksan elintarvikekauppa on jo teettänyt omina private label -tuotteinaan lihattomia "lihatuotteita" ja ehtinyt myös riemuita julkisesti niiden kovasta menekistä.

Ensin lihatuotteita kevennettiin vähentämällä niiden rasvapitoisuutta. Maan suurin ruokaketju Edeka meni tässä pisimmälle. Se kehitti 2000-luvun puolivälissä VielLeicht-tuotesarjaansa tutkijoiden kanssa kevytmakkaran, josta imettiin pois eläinrasvat ja niiden tilalle pumpattiin omega-3-rasvahappoja sisältäviä kasvirasvoja.

Toisaalta täysin kasvispohjaiset leikkeet ja makkarat eivät ole mitään uutuustuotteita. Uutuuksia ne ovat vain kulutuksen valtavirrassa ja tavallisten supermarkettien valikoimissa. Niitä on ollut jo pitkään saatavilla kasvisruokiin, luomuun ja luontaistuotteisiin erikoistuneista ruokakaupoista. Eniten lihankorvikkeena käytetään runsaasti kasviproteiinia sisältävää soijarouhetta.

Tofunakki ei vakuuttanut

Soijaleikkeet ja tofunakit eivät ennen vakuuttaneet koostumukseltaan ja maultaan suurta yleisöä, eivätkä liioin herkkusuita. Oli syytä epäillä, söivätkö edes kasvissyöjät nakin tai makkaran näköistä ja siis ulkonäöltään vastenmielisestä lihasta muistuttavaa, mutta lähes mautonta muonaa. Puhumattakaan, että se olisi toiminut vetonaulana heidän liharuoasta pitäville pöytävierailleen?

Toisaalta kukaan ei nostanut vielä meteliä siitä, että näissä tuotteissa käytettiin ilmiselvästi väärin käsitteitä "liha", "nakki" ja "makkara". Toisinhan oli kevytjuustoissa, ja varsinkin "analogisiksi" kutsutuissa pitsajuustoissa, joissa maito ja eläinrasvat on korvattu kasvisaineksilla. Meijerit vaativat, että "juuston" täytyy olla jo määritelmänsä mukaan tehty maidosta. Entäs sitten "lihatuotteen"?

Saksan liha-alallakin on kuultu jo murinaa. Rügenwalder Mühlen lihamestari on kertonut, että heilläkin uusi tuotantolinja kasvismakkaroineen ja -lihapullineen on loukannut monen kollegan ammattillista kunniantuntoa. Kilpailevista lihafirmoista ja alan etujärjestöistäkin on kuulunut myös katkeraa kritiikkiä siitä, että kasvissyöntiä suosivat lihafirmat olisivat alansa pettureita.

Mutta mitä tehdä, kun alan menekki on törmännyt kasvun pysähtymiseen? Saksan lihateollisuuden kasvu on jo pidempään perustunut vain vientiin Venäjälle ja Euroopan ulkopuolisille kasvaville markkinoille. Kotimarkkinoilla vain innovatiivisimmat lihafirmat ovat enää onnistuneet valloittamaan uusia markkinaosuuksia ihan oikeilla lihatuotteilla – ja vain kilpailijoidensa kustannuksella.

Alalla on kyllä tajuttu, että lihatuotteiden markkinointi kannattaa aloittaa jo pikkulapsista. Hyvin menestynyt westfalenilainen perheyritys Reinert Versmoldista supisti vuosituhannen alussa valikoimansa vain salameihin ja lasten Bärchen-tuotteisiin, nallekarhukuvioisiin makkaroihin ja -nakkeihin, ja käynnisti niistä ensimmäisenä lihafirmana valtakunnallisen televisiomainonnan.

Joka kymmenes välttää lihaa

Mutta saksalaisten kulutustottumukset ovat vääjäämättömästi muuttuneet. Väestöstä jo lähes kymmenesosa eli 7,8 miljoonaa saksalaista välttää lihansyöntiä Forsa-instituutin kyselyn mukaan. Peräti puolet taas on päättänyt lakata syömästä lihaa useampia kertoja viikossa. Saksalaisten lihankulutus on edelleen 29,6 kiloa vuodessa, mutta se on laskenut koko ajan vuodesta 2010 lähtien.

Liha-alan parhaiten menestyviä innovaatioita ovat siis lihattomat "lihatuotteet". Rügenwalder Mühlen satsasi lihattomien uutuuksiensa tuotekehitykseen kolme vuotta, toi ne markkinoille viime syksynä ja pystyy nyt hädin tuskin vastaamaan niiden kysyntään. Ne tuovat jo 15 prosenttia sen liikevaihdosta, ja ensi vuonna odotettavasti jopa 30 prosenttia. Seuraavana ovat vuorossa "liha-tuotteet" myös vegaaneille.

Tönnies toimii kuluttajamarkkinoilla tytäryhtiöidensä kautta. Leivänpaahtimissa lämmitettävistä Toasty-leikkeleistään parhaiten tunnettu Tillman's suunnittelee syksyksi lihattomia uutuuksia. Toisella tytäryhtiöllä, perheyhtiöön hiljattain ostetulla versmoldilaisella Nölkella taas on jo hyviä kokemuksia kasvispohjaisista makkaroista kaupan private label -toimittajana ja oman Gutfried-merkkinsä kautta.

Lihayritysten lihaton linjaus on vähän pelottanut alan muskelinpullistelijoita, vaikka se jättääkin nyt juuri heille enemmän pelivaraa. Myönteisintä vastakaikua se on saanut tietystikin kasvisruokiin erikoistuneen teollisuuden ja kaupan piirissä – paitsi trendiä vahvistavana taivaanmerkkinä, myös ihan makuasiana. Onhan selvää, että juuri lihamestarit osaavat parhaiten jäljitellä oikeita lihatuotteita!

Jussi Tuormaa

Jussi Tuormaa on saksalaistunut suomalaistoimittaja, joka on asunut eteläisessä Saksassa 1990-luvulta asti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    6. 6

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    7. 7

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää