Kilometrikorvauksesta tuli maksuautomaatti

Oman kulkuvälineen käytöstä työmatkoilla maksettavista verottomista kilometrikorvauksista on tullut maksuautomaatti. Kilometrikorvaukset kohoavat vuosi vuodelta, vaikka autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta. Korvauksista neuvotellaan vuosittain työmarkkinajärjestöjen miehittämässä työryhmässä.


Kilometrikorvauksen enimmäismäärä oman auton käytöstä on tänä vuonna 45 senttiä kilometriltä. Korvaus on kohonnut vuosittain samaan aikaan, kun autojen polttoaineenkulutus on laskenut.

Ajoneuvohallintokeskus AKE:n tilastoista käy ilmi, että ensirekisteröityjen ajoneuvojen polttoaineenkulutus oli viime vuonna keskimäärin 6,3 litraa 100 kilometriä kohden. Vuonna 2000 lukema oli 7,3 litraa. Kilometrikorvaus oli tuolloin euroiksi muutettuna 35,5 senttiä.

Kilomterikorvausten pohjana käytettävässä oletuslaskelmassa autojen keskikulutus on kuitenkin 8,5 litraa kilometriltä.

Finanssineuvos Pentti Tuominen valtiovarainministeriöstä kertoo, että keskikulutusluku on pysynyt pitkään samana. Oletuslaskelman pohjana on hänen mukaansa 1980-luvulla tehty tutkimus virka-ajoihin käytettävistä autoista.

Olisiko laskelmaa syytä päivittää?

– Seuraamme eri osuuksia, mutta kyllä tätä laskelmaa on pidetty kaikin puolin luotettavana.  Esimerkiksi pohjoismaisessa vertailussa korvaukset ovat normaaleja.

Tuomisen mukaan kulutus myös vaihtelee paljon, minkä vuoksi keskikulutus on jossain määrin hankala mittari.

Viime vuonna kilometrikorvauksia maksettiin hieman yli 900 000 suomalaiselle yhteensä noin 1,1 miljardia euroa.

Polttoaineen
osuus pieni


Polttoaine muodostaa vain osan kilometrikorvauksista. Nykyisestä 45 sentistä sen osuus on 10,85 senttiä, eikä esimerkiksi bensan hinnan muutoksilla siksi ole isoa muutosta korvaukseen. Polttoaineen keskihinta tarkistetaan vuosittain syksyllä Tilastokeskuksesta.

Kilometrikorvaus koostuu niin sanotuista kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Isoimman osan muodostavat kiinteät kustannukset, eli lainan kuoletukset, lainan korot ja vakuutukset. Muuttuviin kustannuksiin luetaan polttoaineen lisäksi esimerkiksi voitelu-, rengas-, huolto- ja korjauskustannukset.

Tällä hetkellä valtionvarainministeriössä kuntajakoa pätkätyöläisenä selvittävä Osmo Soininvaara arvostelee kilometrikorvausten perusteita.

– Ei kilometrikorvauksella ole mitään tekemistä todellisten käyttökustannusten kanssa. Niistä on tullut tapa maksaa verotonta palkkaa.

Soininvaaran mielestä esimerkiksi pääomakuluja ei pitäisi hyvittää korvauksissa. Siinä olisi hänen mukaansa järkeä vain, jos auto olisi ostettu yksinomaan työmatkoja varten.

Väärinkäytöksiin
vaikea puuttua


Soininvaara antaa esimerkin.  

– Itse vuokrasin viime vuonna työmatkaa varten auton. Vuokrakulut olivat vähemmän kuin matkasta saatavat kilometrikorvaukset, joten käytännössä tienasin rahaa, Osmo Soininvaara sanoo.

– Autonvuokrassa ovat varmasti mukana kaikki kustannukset ja jonkinlainen voittokin, joten kilometrikorvauksissa täytyy olla ilmaa.

Hänen mukaansa korvaukset kannustavat paitsi oman auton käyttöön työmatkoilla, myös väärinkäytöksiin.

– Eräs tuttuni on töissä kansainvälisessä firmassa, jossa myyntimiehet ajavat usein esimerkiksi Lahdesta Hämeenlinnaan Helsingin kautta, koska niin tienaa enemmän. Mutta tähän on vaikea puuttua.

Järjestelmän väärinkäytöstä on tuoreita esimerkkejä. Viime vuonna Helsingin käräjäoikeus tuomitsi kiinteistönvälitysyhtiö Habitan johtohenkilöille vankeutta törkeistä kirjanpitorikoksista ja törkeistä veropetoksista. Käräjäoikeus katsoi, että yrityksessä oli maksettu säännönmukaisesti palkkoja kilometrikorvauksina.

Soininvaara huomauttaa lisäksi, että esimerkiksi Kelan lääkärimatkoista maksama oman auton käyttökorvaus on 20 senttiä kilometriltä.

– Miksi nämä korvaukset eivät olisi edes samansuuruisia, hän kysyy.

Alennuksia
ei tule


Kilometrikorvaukset vahvistetaan vuosittain. Valtion työmarkkinalaitoksen tekemä kustannuslaskelma menee käsiteltäväksi kulukorvausasioiden neuvottelukuntaan, jossa ovat valtiovarainministeriön vero-osaston lisäksi edustettuina keskeiset työmarkkinajärjestöt SAK, STTK, Akava, EK sekä Kunnallinen työmarkkinalaitos.

Verohallinto vahvistaa korvauksien perusteet. Tosiasialliset määrät sovitaan viime kädessä työ- ja virkaehtosopimuksissa.

– Työmarkkinalogiikka on sellainen, että alennuksia on vaikea niellä, Tuominen sanoo.

Niinpä korvauksia ei olekaan koskaan tarkistettu alaspäin. 

Tuomisen mukaan valtiovarainministeriöön tulee paljon kyselyitä kilometrikorvausten nostamisesta bensan hinnan ollessa nousussa.

– Kukaan ei ikinä valita siitä, että maksettaisiin liikaa, jos kustannukset laskevat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    5. 5

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    6. 6

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Bill Gates ehdottaa: Verotetaan robotteja – ”Mitä työtä robotti tuo?”

    9. 9

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    10. 10

      Aukioloaikojen mylläys jakoi ABC-asemat kahteen kastiin – "Muutoksia voi vielä tulla"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää