Säädettävät pöydät tulivat työpaikoille – mutta osaatko hyödyntää niitä riittävästi?

Säätöpöydällä voi vähentää istumista töissä. Se kuitenkin vaatii viitsimistä ja jaksamista työntekijältä. Pöytien terveyshyödyistä ei ole selvää tutkimusnäyttöä.
Istumisen vaaroista on puhuttu paljon viime vuosina. Samaan aikaan monille työpaikoille on hankittu säädettäviä sähköpöytiä, joita voi käyttää joko istuen tai seisoen.

Toimistokalusteita valmistavan Martelan myymien sähköpöytien suhteellinen osuus on lähes kolmikertaistunut viime vuosien aikana, kertoo yhtiön markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Minna Andersson.

Hänen mukaansa reilut kaksi kolmasosaa yhtiön myymistä työpöydistä on nykyisin sähköpöytiä. Monitilatoimistojen myötä myös esimerkiksi puolikorkeiden pistäytymispöytien osuus on kasvanut.

– Nykyisin uusiin kohteisiin toimitetaan lähes aina sähköpöytiä, Andersson kertoo Taloussanomille.

Vaikka sähköpöydän avulla voi vähentää istumista, ei ole selvää, kuinka aktiivisesti ihmiset hyödyntävät tätä mahdollisuutta.

Korkeussäädettävien työpöytien mahdollisista terveyshyödyistä on vain hyvin heikkoa tutkimusnäyttöä. Tämä selviää kansainvälisen tutkijaverkoston Cochranen katsauksesta, jossa käytiin läpi 20 tutkimusta.

Sähköpöytien hyötyjä tutkittiin kuudessa tutkimuksessa, joissa oli yhteensä 218 osallistujaa. Tutkimuksissa tuli ilmi, että ne, jotka käyttivät korkeussäädettävää työpöytää, istuivat työpäivän aikana keskimäärin 30 minuutista kahteen tuntiin vähemmän kuin ihmiset, jotka käyttivät perinteistä työpöytää.

Korkeussäädettävät työpöydät myös vähensivät sekä istumista koko päivän aikana että 30 minuuttia tai pidempään kestävien istumisjaksojen määrää.

Sähköpöydät sopivat monelle

Tutkijat havaitsivat heikkolaatuista näyttöä myös siitä, että neuvonta voi vähentää istumista hieman eli keskimäärin noin 30 minuuttia työpäivän aikana.

– Tutkimusten perusteella johtopäätöksemme oli, että sähköpöydän avulla voit todennäköisesti vähentää istumista, mutta epäselvää on, kuinka paljon, sanoo tutkimusryhmään kuulunut Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Jos Verbeek.

Hänen mukaansa asiantuntijat arvioivat, että istumista pitäisi vähentää vähintään 2–4 tuntia päivässä, jotta siitä olisi hyötyä.

Verbeek sanoo, että terveyshyötyjen arviointi ei ole aivan helppoa. Tutkijat havaitsivat, että katsaukseen valikoituja tutkimuksia oli suunniteltu huonosti ja niissä oli käytetty hyvin pieniä osallistujamääriä. Tämä heikensi heidän luottamustaan tulosten paikkansapitävyydestä ja sovellettavuudesta.

Tampereen yliopiston työterveyden professori Clas-Håkan Nygård katsoo, että sähköpöydät ja ergonomiset tuolit ovat hyviä vaihtoehtoja ainakin siinä mielessä, että niitä saa säädettyä oman kroppansa mukaan.

– Ongelma kai tässä on se, ettei niitä ehkä käytetä hyväksi niin paljon kuin voisi. Tai emme osaa itse säätää niitä oikein, Nygård sanoo.

Yleinen trendi on, että fyysinen aktiivisuus työpaikoilla on vähentynyt entisestään viime vuosina. Työterveyslaitoksen Verbeek huomauttaa, että nykyisin esimerkiksi palavereja pidetään tietokoneen välityksellä sen sijaan, että ihmiset kokoontuisivat samaan paikkaan.

Asiantuntijoiden mukaan istuminen on haitaksi erityisesti tuki- ja liikuntaelimistölle sekä sydämelle ja verenkierrolle. Pitkäkestoinen istuminen voi myös nostaa syöpäriskiä ja lyhentää elinikää sekä johtaa ylipainon kertymiseen.

Vaihtele työskentelyasentoa

Tutkimuksista kävi ilmi, että esimerkiksi taukojen aikana kävely ei vähentänyt istumista työpäivän aikana. Aktiivisuus työpäivän aikana on kuitenkin hyväksi terveydelle, on kyse sitten hetken kävelystä, taukojumpasta tai portaiden käyttämisestä hissin sijaan.

Tutkimukset eivät osoittaneet, että lisääntynyt seisominen olisi johtanut tuki- ja liikuntaelinten kipuihin tai työn tuottavuuden laskemiseen.

Tästä huolimatta Verbeek ei pidä koko työpäivän ajan seisomistakaan ihanteellisimpana vaihtoehtona. Seisomisella voi olla myös haittavaikutuksia. Se voi esimerkiksi saada ihmisen tuntemaan itsensä väsyneemmäksi, aiheuttaa selkäkipuja tai kipeyttää jalat.

– Variaatio on tärkeintä. Pitäisi lähteä siitä, että kävelee välillä edes hetken. Aktiivisuuteen ei välttämättä tarvita uutta teknologiaa, Clas-Håkan Nygård sanoo.

Hänen mielestään oleellisinta on välttää yhtäjaksoista istumista ja vaihdella työskentelyasentoa työpäivän aikana. Niin istuessa kuin seisoessa pitäisi muistaa ergonominen asento.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    8. 8

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    9. 9

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    10. 10

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää