Yrittäjä

Valikko

Yrittäjä

Kolumni: Jokainen tsäänssi on mahdollisuus

Tämän päivän lapset elävät melko erilaisessa maailmassa kuin jossa oma ikäluokkani kasvoi. Tietokoneet ja kännykät ilmestyivät seitsemänkymmentäluvun alun kasvateille vasta parikymppisenä, jos ei nyt sattunut napsuttelemaan Commodore 64:ää.


Sähköpostitkin olivat hottia vielä reilut kymmenen vuotta sitten. Eipä olisi silloin arvannut, että nykyvauvoille markkinoidaan vaunuja, joihin on asennettu iPod-valmius - melkoinen lisäpalvelu vaippaikäiselle!

Parhaimmillaan nettipalvelut ja muut uusmediapalvelut tukevat perustuotteen myyntiä ja rakentavat brändiuskollisuutta.

Loistava esimerkki uusien medioiden hyödyntämisestä tuotekonsepteissa on lähes konkurssin partaalta onnistuneen paluun tehnyt Lego, joka on ponkaissut takaisin jokaisen pikkupojan vinkumia unelmaleluja valmistavaksi menestykseksi.

Legon oivalluksena on ollut malliston uudistaminen sekä uusien teknologioiden hyödyntäminen markkinoinnissa ja lisäpalveluissa.

Mitä olisikaan pelkkä Bionicle-legoörkkien rakentelu, jos tekelettä ei voisi muunnella omanlaisekseen. Olennaista on itsekehitetyn ukkelin digikuvaaminen, nimeäminen ja pudottaminen Legon kotisivuille muiden töllisteltäväksi. Tämä luo lisäkysyntää. Palikoitahan ei lasten mielestä voi koskaan olla liikaa.

Suomalaisia uusmedioihin pohjautuvia menestystarinoita ei montaa ole, mutta niiden arvostus näyttää olevan nousussa: Suomen Liikemies -yhdistys valitsi Vuoden liikemieheksi uusmedioita bisneksissään hyödyntävän Jussi Nurmion, jonka yrityshelmiä ovat yhteisöpalvelu Habbo Hotel Ltd. ja kiinteistömarkkinaa ravistellut Igglo.

Verkkosovellukset ovat uudistaneet montaa alaa. Silti monet perinteisemmät yritykset tyytyvät edelleen hyödyntämään uusmedioita lähinnä tiedon välittämiseen, jälkimarkkinointiin tai elektroniseen asiakkuuden hallintaan.

Liekö kyse siitä, ettei uusmedioiden kehittymisen kyydissä pysytä vai eikö kaikkiin kotkotuksiin haluta lähteä suinpäin mukaan.

Eivät verkkopalvelut silti automaattisesti mitään kultakaivoksia ole. Harha-askeleita investoinneissa verkkopalveluihin ovat ottaneet isotkin toimijat kuten Sonera Saksassa vuosituhannen vaihteessa.

Uusmedioissa on kuitenkin paljon mahdollisuuksia tuote- ja liiketoimintakonseptien uudistamiseen ja toiminnan tehostamiseen.

"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus", kuten mäkikotka Matti Nykänen on osuvasti todennut. Matti itse on pyrkinyt uudistamaan omaa konseptiaan urheilusta viihdetaiteen eri saroille.

Aiempi menestys mäkihypyssä ei ole taannut vastaavaa menestystä uusilla areenoilla. Tämä pätee myös uusmedioihin, joiden valloitukseen Matti ei tiettävästi ole vielä siirtynyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää