Vaihtoautokauppa keskittyy halpaketjuille

Pienillä kuluilla toimiva autokauppaketju Kamux Oy saa valtaosan asiakkaistaan netin autoportaalien kautta. Monille nettiasiakkaille auto viedään myös suoraan kotiin.


Autokaupassa ratkaisee hinta. Me pystymme maksamaan autoista hyvän hinnan ja myymään ne myös asiakkaille edullisesti. Tämä onnistuu, kun oma kulurakenne on kevyt, sanoo kasvuyrittäjä Juha Kalliokoski.

Hämeenlinnalaisen Kalliokosken Kamux Oy on kasvava käytettyjen autojen kauppaketju, jolla on nyt neljä liikettä Etelä-Suomessa ja viides aukeaa vuoden vaihteessa Lahteen.

Jatkossa Kalliokosken haave on viisinkertaistaa yrityksensä liikevaihto 100 miljoonaan euroon vuoteen 2012 mennessä.

Liikeideana on toimia tehokkaasti pienellä henkilöstöllä ja kohtuuhintaisissa kiinteistöissä. Kun kulut ovat hallinnassa, voi pärjätä hintakilpailussa ja palvella asiakasta hyvin.

– Ihmisten odotukset autokaupasta eivät ole kaksiset. Me lähdemme vaatimattomammista oloista, mutta ylitämme asiakkaan odotukset hyvällä palvelulla ja toiminnan helppoudella.

– Tärkeää on kohdella ihmisiä hyvin. Näin asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä, Kalliokoski sanoo.

Poliisintyöstä autokauppiaaksi siirtynyt Kalliokoski omistaa Kamuxin puoliksi vaimonsa Marian kanssa.

Paikallisia pisteitä pyörittävissä konserniyhtiöissä myös osa henkilöstöstä on mukana omistajina.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Kalliokoski toimi kolme vuotta Forssassa paikallisen Volkswagen-merkkiliikkeen johtajana ja käynnisteli samalla omaa yritystoimintaa.

– Ensin ajatuksena oli myydä tästä pikkuhallista sata autoa vuodessa ja elättää sillä perhe. Mutta meillä on mennyt paljon paremmin. Kaikki tavoitteet on aina ylitetty, hän sanoo.

Kasvu on tullut markkinaosuutta muilta valtaamalla, sillä autokauppa ei ole viime vuosina kasvanut.

Kalliokosken mukaan kannattavuus on ollut koko ajan etusijalla, mutta autokaupassa vaaditaan myös volyymiä.

Kamuxin myyntikate on pysynyt yhdeksän prosentin tuntumassa ja liikevoittokin on 4,5 prosenttia 21 miljoonan euron liikevaihdosta. Tämä on autoalan keskiarvoon verrattuna erinomaista tasoa.

Varaston kiertonopeus on Kalliokosken menestyksen ydin. Käytetyn auton ostajat katsovat autojen hinnat netistä ja kaupat menevät niille, joiden hinnoittelu on kohdallaan. Hänestä tärkeää on osata ostaa autot oikealla hinnalla ja myydä ne nopeasti.

– Oikea hinta on usein satasista tai kympeistä kiinni. Useimpien merkkien kohdalla löytyy selvä markkinahinta, hän sanoo.

Kamuxin hallussa autot ovat keskimäärin vain kolme viikkoa, kun merkkiliikkeillä vaihtoautovaraston kiertonopeus on usein parikin kuukautta.

– Meillä on varastossa kiinni kaksi miljoonaa euroa ja varaston arvo laskee normaalisti 1,7 prosenttia kuukaudessa. Jokainen voi laskea, että normaalilla autoliikkeellä katteet sulavat varaston arvon alenemiseen, Kalliokoski sanoo.

Vuodenvaihteessa voimaan tulevassa autoveron muutoksessa Kalliokoski laskee hävinneensä pari sataa tuhatta euroa varaston arvon alenemisena, mutta selviää romahduksesta silti kunnialla.

Tehokkaalla toimintakonseptilla on Kalliokosken mukaan mahdollista menestyä jatkossakin. Hän uskoo, että kilpailun kiristyminen tuo vain lisää asiakkaita halpakauppakonseptin autokauppoihin.

– Tämä on volyymibisnestä ja uskon, että käytettyjen autojen kauppa keskittyy edelleen. Yhä enemmän tällä alalla ratkaisee osaaminen. Meidän pyrkimyksemme on, että Kamux on yksi keskeinen toimija, Kalliokoski sanoo.

Kalliokoski uskoo, että Suomessa seurataan muiden länsimaiden kehitystä.

Kun valmistajat vaativat uusien autojen kauppiailta yhä enemmän, käytettyjen autojen kauppa jää tehokkaampien ja kevyempien yritysten tehtäväksi.

Kalliokosken mielestä merkkiliikkeiden ongelma on jo nyt valmistajan tuoma paine myydä mahdollisimman paljon uusia autoja. Siksi vaihtoautoja otetaan ylihinnalla, eikä niitä saada myytyä eteenpäin. Kannattavuus kärsii.

– Arvokkaat vaihtoautot myydään silti jatkossakin merkkiliikkeistä. Meidän konseptimme ei toimi yli 40 000 euron autoissa, sillä arvokkaampien autojen ostajat haluavat asioida hienommissa myyntitiloissa, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    5. 5

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    6. 6

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    7. 7

      Ranskalaisyhtiö avittaa Opel-kauppaa tapaamalla ministereitä – työpaikat luupin alla

    8. 8

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää