Vatsan turvotus kuriin - nyt!

Julkaistu: 12.4.2011 6:15

10 konstia turvonneen vatsan litistämiseksi. Kokeilemalla saatat löytää juuri itsellesi sopivimman.

Tv-mainosten perusteella saattaa tuntua, että ruoansulatusta edistävät jogurtit ovat ainoa keino taistella turpoavaa vatsaa vastaan. Osalle niistä onkin apua, mutta myös muita vaihtoehtoja löytyy.

Vatsaa voi turvottaa monista eri syistä. Toiset reagoivat niin sanottuihin valkoisiin viljoihin kuten pastaan, toisia taas turvottaa ummetuksen takia. Joillakin naisilla vatsa oireilee ennen kuukautisia. Koska turvotukseen on useita syitä, ei se aina taltukaan yhdellä ja samalla tavalla.

Alla RealBeautu.com-sivuston  kokoamat 10 konstia turvonneen vatsan litistämiseksi. Kokeilemalla saatat löytää juuri itsellesi sopivimman.

1. Ruoat, joissa on kaliumia

Kalium on mineraali, joka auttaa säätelemään kehon nestetasapainoa. Kaliumia löytyy erityisesti kasviksista, eniten perunasta ja soijasta sekä maitotuotteista.

Myös parsassa on kaliumia. Parsa sisältää lisäksi asparagiini-nimistä aminohappoa, joka toimii diureettien tapaan eli poistaen elimistöstä ylimääräistä nestettä.

2. Sulje suusi

Jotkin tavat ovat niin piintyneitä, ettei niitä edes itse huomaa. Jos vatsasi tuntuu olevan kovin täynnä ilmaa iltaisin, kannattaa ehkä tarkastaa niistä muutamia.

Et kai vai jauha jatkuvasti purukumia, puhu ruoka suussa, tupakoi tai juo usein pillillä? Saatat samalla tiedostamattasi haukkoa suuren määrän ilmaa vatsaasi vaivaamaan.


3. Pastaillalliset


Niin sanotuista valkoisista jauhoista valmistetut tuotteet - esimerkiksi pullat, pastat ja patongit - keräävät elimistöön nestettä. Jos niitä nauttii runsaasti illalla, saattaa vatsa olla turvoksissa aamulla.

Ehkä pastaillallisen lisukkeen voisi vaihtaa vaikka paahdettuihin juureksiin ja nauttia pastan vaikka lounassalaatin seassa?


4. Hiilihapolliset juomat


Hiilihapolliset juomat kuplivat mukavasti, mutta ikävä kyllä saavat myös monien vatsat kuplimaan.

Vissyt voikin olla järkevintä vaihtaa silkkaan veteen. Jos herkuttelet limsalla, vaihda se hedelmämehuun tai –smoothieen.


5. Makeutusaineet

Erityisesti monissa kevyttuotteissa sokeri on korvattu jollakin makeutusaineella, useimmiten sorbitolilla tai aspartaamilla. Kalorit vähenevät, mutta kaikkien mahat eivät makeutusaineita kestä.

Joillekin makeutusaineet saattavat aiheuttaa turvotuksen lisäksi myös ripulia. Kannattaa muistaa, että myös ksylitoli on makeutusaine. Sitäkään ei siis pidä popsia tolkuttomasti, niin hyvää kuin se hampaille tekeekin.


6. Varaudu kuukautisten varalle


Jos olet yksi niistä monista naisista, joiden vatsa reagoi joko kuukautisten aikana tai juuri ennen niitä, kannattaa oireisiin varautua.

Pidä huolta ainakin siitä, että ruokavaliostasi löytyy riittävästi kalsiumia, samoin B6-vitamiinia ja magnesiumia. Niillä on nimittäin havaittu olevan naisten kuukautisiin liittyviä vaivoja kuten turvotusta lievittävä vaikutus.


7. Hiero vatsaasi

Hierontaakin voi kokeilla, kun yrittää saada liikkeelle vatsaan kertyneitä kaasuja.

Suorita hierontaliikkeen ruoansulatuskanavat luonnollisen suunnan mukaisesti: paina sormilla läheltä lantiotasi vasemmalta, liu’uta kohti kylkiluita, sitten sivulle ja alas kohti paksusuolta. Jatka samaa, pöyrivää rataa.



8. Persilja


Myös persiljalla on nestettä kehosta poistavia vaikutuksia.

Sitä kannattaakin leikata runsaasti maustamaan niin keittoja, patoja, laatikoita kuin vaikkapa paistia tai kalaa.


9. Probiootit

Nämä tv:stä tutut hyvät bakteerit auttavat pitämään yllä suoliston hyvinvointia.

Nykyään saatavilla on lukuisia probiootteja sisältäviä tuotteita jogurteista ja juotavista jogurteista, maitoihin, juustoihin ja mehuihin.


10. Lähde liikkeelle

Suolistossa tapahtuu liikettä, jos ihmisessä tapahtuu liikettä! Turvotusta kannattaakin torjua kävelemällä vähintään 15-20 minuuttia päivittäin.

Hikiliikunta taas laittaa nesteet liikkeelle, joten pikku spurtit lenkin lomassa eivät ole pahitteeksi.

Lähde ja lisätietoa kaliumista: Tohtori.fi




Kommentit

Tuoreimmat