Julkaistu: 10.5.2012 19:34

Asiantuntijoiden mukaan mainokset ihannoivat rusketusta.

Vaatejätti H&M:n bikinikampanja on herättänyt keskustelua ympäri Eurooppaa. Kuvissa brasilialainen malli Isabeli Fontana poseeraa erilaisissa uima-asuissa. Mallin iho on syvän ruskea.

Ruotsalainen professori Yvonne Brandberg kritisoi vahvasti ketjun mainoskuvia.

"H&M vahvistaa tappavaa kauneusihannetta", kirjoittaa syöpätutkimukseen keskittynyt professori Yvonne Brandberg yleisönosastokirjoituksessaan Dagens Nyheterissä.

"Ihosyöpä on syövän muoto, joka leviää nopeimmin. Pahalaatuiseen melanoomaan kuolee Ruotsissa vuosittain yli 500 ihmistä. Suurin syy ihosyöpien kehittymiseen on liiallinen auringonotto", Brandberg kirjoittaa.

Brandberg julkaisi yleisönosastokirjoituksen yhdessä tutkijakollega Stefan Berghin kanssa.

Brandbergin mukaan Isabeli Fontanan ruskettunut vartalo myy ostajille unelmaa siitä, miltä me kaikki voisimme näyttää.  Brandberg on työskennellyt vuosien ajan sen eteen, että ihmiset ottaisivat vähemmän aurinkoa.

- Olen työskennellyt tämän parissa jo lähes 25 vuoden ajan ja yrittänyt saada ihmiset ottamaan aurinkoa vähemmän. On todella surullista nähdä tällainen kampanja, Yvonne Brandberg kommentoi Aftonbladetille.

H&M pahoittelee - muttei lopeta kampanjaa


Mainoksia on levitetty myös Suomessa suurten kaupunkien katukuvaan.

- Olemme pahoillamme, jos ihmiset ovat järkyttyneet uimapukukampanjastamme. Tarkoituksenamme ei ole ihannoida rusketusta, vaan näyttää uusi kesämallistomme mahdollisimman ihanteellisesti, toteaa H&M Suomen markkinointi- ja viestintävastaava Tiina Miettinen.

Miettisen mukaan kaikista mainoskampanjoista tulee paljon sekä positiivista että negatiivista palautetta.

- Otamme kritiikin huomioon ja hyödynnämme sitä tulevissa kampanjoissamme, Miettinen kertoo.

Kaikki H&M:n mainoskampanjat ovat maailmanlaajuisia. Nyt käynnissä oleva mainoskampanja jatkuu toistaiseksi.

Ihannoidaanko rusketusta liikaa? Kerro mielipiteesi kommenttikentässä.

Puheenaiheet

Kommentit

Tuoreimmat