Aslak

Miksi emme ole löytäneet Maan ulkopuolista elämää? Syy saattaa olla hyvin surullinen

Avaruus
Miksi emme ole löytäneet Maan ulkopuolista elämää? Tutkijoiden mukaan syy tähän saattaa olla hyvin surullinen.
Australialaistutkijoilla on ikäviä uutisia niille, jotka toivovat jonakin päivänä tapaavansa tosielämän E.T.:n. Tutkijoiden mukaan ”varhainen Armageddon” tuhosi Maan ulkopuolisen elämän ennen kuin sillä oli mahdollisuus kehittyä.

Artikkelissaan tutkijat kirjoittavat, että Maan ulkopuolista elämää voi hyvinkin olla kehittynyt useita kertoja useissa eri paikoissa, mutta se on kohdannut nopean tuhon. Syinä tähän tutkijat näkevät uuden elämän kotiplaneettojen nopeasti muuttuneet olosuhteet, eli joko äärimmäisen lämpenemisen tai kylmenemisen.

– Varhaisessa vaiheessa oleva elämä on haurasta. Siksi uskomme, että se erittäin harvoin kehittyy tarpeeksi nopeasti pystyäkseen selviytymään, sanoo Australian kansallisen yliopiston astrobiologi Aditya Chopra yliopiston verkkosivuilla.

Chopran ja Charles Lineweaverin kirjoittama artikkeli aiheesta julkaistiin Astrobiology-julkaisussa. Heidän mukaansa siis muuttuvat lämpötilaolosuhteet tuhoavat tuoreen elämän ennen kuin se ehtii kehittyä mikrobitason yläpuolelle.

Kaikki eivät ole vakuuttuneita tästä teoriasta.

– Tämä oletettu varhainen Armageddon voi tapahtua joskus joillakin planeetoilla. Se voi harventaa kosmista joukkoa, mutta vaikea kuvitella, että se väistämättömästi pyyhkäisisi koko joukon pois, sanoo kalifornialaisen SETI-instituutin astronomi Seth Shostak Huffington Postille.

Hänen mainitsemansa esimerkki on ilmeinen: Maa. Se on osoitus siitä, kuinka elämä voi säilyä ja kehittyä miljardeja vuosia.

– Toisin sanoen, vaikka ympäristö muuttuu, elämällä on tarpeeksi aikaa sopeutua.

Mutta Maan lähiympäristö taas vaikuttaisi tukevan ”varhainen Armageddon” –teoriaa.

Chopra kertoo Huffington Postille, että vaikka Venuksen, Maan ja Marsin arvellaan olleen periaatteessa identtisiä noin neljä miljardia vuotta sitten, Mars ja Venus kokivat kuitenkin toisenlaisen kohtalon.

Australian kansallisen yliopiston astronomian professori Charles Lineweaver puolestaan sanoo, että elämä Maassa on “kosmisen oletusarvon harvinainen poikkeus”.

Tämä oletusarvo on hänen mukaansa varhainen sukupuutto.

Katso huikea video oman aurinkokuntamme auringosta. Yhdysvaltain avaruushallinto NASA julkaisi videon äskettäin.

Vakava liikenneturma Heinävedellä – osallisina useita autoja

51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

Perhetragedia taustalla – MM-kisojen johtoon äkillinen muutos

Pelastajien kuvat kertovat lohduttomasta urakasta: 17-vuotias suomalaisnuori putosi Alpeilla jäärotkoon ja kuoli

Johanna Tukiaiselle tuomio eläinsuojelurikkomuksesta – koirilla puutteelliset elinolosuhteet

Poliisin kuvat: palkitun kissakasvattajan pakastimesta löytyi karmea yllätys – ”Pyörryin, kun sain puhelun”

Kohuhiihtäjälle rahaa kerännyt Aleksi Valavuori arvoituksellisena – ”Perjantaina tulee ulos iso uutinen”

Ketjukolari Kuopion moottoritiellä – liikenne puuroutunut

Kimmo kuvasi tulipallon Nurmijärven taivaalla – Ursan Jaakko tunnisti 5 sekunnissa

Suomalainen joutui auttamaan kohuhiihtäjälle suksetkin jalkaan – miten aloittelija sai osallistua MM-starttiin?

Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”