Unelma, Anelma

Miksi emme ole löytäneet Maan ulkopuolista elämää? Syy saattaa olla hyvin surullinen

Avaruus
Miksi emme ole löytäneet Maan ulkopuolista elämää? Tutkijoiden mukaan syy tähän saattaa olla hyvin surullinen.
Australialaistutkijoilla on ikäviä uutisia niille, jotka toivovat jonakin päivänä tapaavansa tosielämän E.T.:n. Tutkijoiden mukaan ”varhainen Armageddon” tuhosi Maan ulkopuolisen elämän ennen kuin sillä oli mahdollisuus kehittyä.

Artikkelissaan tutkijat kirjoittavat, että Maan ulkopuolista elämää voi hyvinkin olla kehittynyt useita kertoja useissa eri paikoissa, mutta se on kohdannut nopean tuhon. Syinä tähän tutkijat näkevät uuden elämän kotiplaneettojen nopeasti muuttuneet olosuhteet, eli joko äärimmäisen lämpenemisen tai kylmenemisen.

– Varhaisessa vaiheessa oleva elämä on haurasta. Siksi uskomme, että se erittäin harvoin kehittyy tarpeeksi nopeasti pystyäkseen selviytymään, sanoo Australian kansallisen yliopiston astrobiologi Aditya Chopra yliopiston verkkosivuilla.

Chopran ja Charles Lineweaverin kirjoittama artikkeli aiheesta julkaistiin Astrobiology-julkaisussa. Heidän mukaansa siis muuttuvat lämpötilaolosuhteet tuhoavat tuoreen elämän ennen kuin se ehtii kehittyä mikrobitason yläpuolelle.

Kaikki eivät ole vakuuttuneita tästä teoriasta.

– Tämä oletettu varhainen Armageddon voi tapahtua joskus joillakin planeetoilla. Se voi harventaa kosmista joukkoa, mutta vaikea kuvitella, että se väistämättömästi pyyhkäisisi koko joukon pois, sanoo kalifornialaisen SETI-instituutin astronomi Seth Shostak Huffington Postille.

Hänen mainitsemansa esimerkki on ilmeinen: Maa. Se on osoitus siitä, kuinka elämä voi säilyä ja kehittyä miljardeja vuosia.

– Toisin sanoen, vaikka ympäristö muuttuu, elämällä on tarpeeksi aikaa sopeutua.

Mutta Maan lähiympäristö taas vaikuttaisi tukevan ”varhainen Armageddon” –teoriaa.

Chopra kertoo Huffington Postille, että vaikka Venuksen, Maan ja Marsin arvellaan olleen periaatteessa identtisiä noin neljä miljardia vuotta sitten, Mars ja Venus kokivat kuitenkin toisenlaisen kohtalon.

Australian kansallisen yliopiston astronomian professori Charles Lineweaver puolestaan sanoo, että elämä Maassa on “kosmisen oletusarvon harvinainen poikkeus”.

Tämä oletusarvo on hänen mukaansa varhainen sukupuutto.

Katso huikea video oman aurinkokuntamme auringosta. Yhdysvaltain avaruushallinto NASA julkaisi videon äskettäin.

Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

5-henkisellä opiskelijaperheellä jää elämiseen 680 €/kk – ”Ei haittaa, vaikka valtio leikkaisi”

7 seksineuvoa, jotka olisivat tulleet nuorempana tarpeeseen – naiset kertovat

Ylen päätoimittaja otti yhteen Ruben Stillerin kanssa Pressiklubissa: ”Päädyit omaan ratkaisuusi”

Parrakas Jussi69 toipuu keuhkokuumesta – vaikenee huhutusta suhteesta kansanedustajaan: ”Sen näkee sitten televisiosta”

Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

Nico Rosberg hylkäsi valtavan summan rahaa

Beth, 22, nukahti sohvalle marraskuussa – heräsi vasta toukokuussa

Testaa, miten sinkku olet!

Hirvittävä onnettomuus järvellä vei pojan hengen – poliisin sanat keskellä yötä musersivat Leenan

Nico Rosberg pudotti uutispommin – lopettaa F1-uransa!

Eija, 32, huomasi vauvansa olevan erilainen – elämä muuttui pikkuhiljaa painajaiseksi

Sampsa muutti perheensä Espanjaan – arki iski pian päin kasvoja: Asunto homeessa, sähkölasku 400 €/kk

Äiti ajoi lasten kanssa turmapaikan ohi ja suri tuntemattoman perheen tuskaa – uhri olikin lasten isä

Laine ja McDavid ottivat tulisesti yhteen – ”Piti näyttää kaapin paikka”

Elli Haloo kommentoi ensimmäistä kertaa VilleGallen suhdepaljastuksia: ”En voi sille mitään”

7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

Saara Aallon lauantain X Factor -kappaleet julki – esittää semifinaalissa kaksi jättihittiä

HS: Kauneusleikkaus jätti Cheyenne Järvisen rintoihin rujot jäljet – myöhemmin rintaan ilmestyi tulehtunut reikä

Sorrutko sinäkin aina näihin virheisiin? 4 asiaa, jotka kannattaa jättää väliin ennen seksiä

Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

Kartta paljastaa, asutko syöpäriskiä nostavalla radonalueella – ”Tietyllä tapaa henkilökohtainen päätös”

IS seurasi hetki hetkeltä: Saara Aalto räjäytti pankin – ”Yksi parhaista esityksistä koskaan X Factorissa”

7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

Matti Nykäsellä kiehui yli – räväytti kovan uutispommin

Aleksi Valavuori julkaisi matkakuvan Los Angelesista: maisemaotos paljastuikin Ikean sisustustauluksi – some repesi

Saara Aalto teki historiallisen tempun – kukaan muu brittien X Factorissa ei ole kyennyt samaan

7 seksineuvoa, jotka olisivat tulleet nuorempana tarpeeseen – naiset kertovat

Nico Rosberg pudotti uutispommin – lopettaa F1-uransa!

Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”