Selma

Ulkomaat

Valikko

Ulkomaat

”Me kuolemme!” - Hyytävät tallenteet paljastavat lentäjien karut viimeiset sanat

Lentokoneiden mustat laatikot tallentavat turmalentojen tapahtumat alusta aina traagiseen loppuun. Niiden toivotaan kertovan myös AirAsian matkustajakoneen tragedian syyn.

AIRASIAN turmakoneen murhenäytelmän yksityiskohtien odotetaan paljastuvan pian. Palasiksi hajonnut kone on löytynyt Jaavanmeren pohjasta jo lähes kokonaisuudessaan. Turmakoneen molemmat mustat laatikot on saatu talteen, ja niiden toivotaan tuovan vastauksia mysteeriin: mitä lennolla QZ8501 oikein tapahtui?

Tähän mennessä tiedetään, että AirAsian kone katosi tutkasta matkalla Indonesian Surabayasta kohti Singaporea 28. joulukuuta ja päätyi merenpohjaan. Kaikki koneessa olleet 162 ihmistä kuolivat.

Osa uhreista oli ehtinyt vetää pelastusliivit päälleen ja osa oli löydettäessä yhä kiinni istuimensa turvavöissä. Pelastusliivit ja koneen läheltä löydetty hätäuloskäynnin liukumäki ovat herättäneet erilaisia teorioita siitä, mitä koneelle todella tapahtui. Varmuudella se saadaan tietää ehkä vasta sitten, kun jakartalainen tutkijaryhmä on analysoinut koneen mustien laatikoiden sisältämät lentotiedot ja ohjaamosta peräisin olevat lennon viimeisten hetkien äänitallenteet.


MUSTIEN laatikoiden ohjaamotallenteet ovat yleensä hyytäviä. Yhdysvaltalainen Malcolm MacPherson on kirjoittanut kirjan Air disasters: Dramatic black box flight recordings – vapaasti käännettynä: Lentoturmat: mustien laatikoiden dramaattiset lentotallenteet.

Kirjassa kerrotaan parinkymmenen turmalennon viimeisistä hetkistä sanatarkasti. IS listaa niistä mielenkiintoisimmat. Tuorein tapaus Air Francen turmakoneesta perustuu IS:n juttuun vuodelta 2014.


Uskonnollinen itsemurhalento? ”Allahin haltuun!”

EgyptAir, lento 990 - Nantucket, Massachusetts, Yhdysvallat - 31.10.1999


KONE lähti New Yorkin John F. Kennedyn kansainväliseltä lentokentältä kohti Egyptin pääkaupunkia Kairoa. Pitkällä yölennolla oli tuplamiehistö: kaksi kapteenia ja kaksi perämiestä.

Mustan laatikon äänitallenteesta käy ilmi, että ensimmäisenä vuorossa ollut kapteeni puhui perämiehelleen vihaisena siitä, että koneessa on mukana lentohenkilökuntaa, joilla ei ole kapteenin mielestä riittävää näyttöä siitä, että heidän pitäisi olla koneessa ensinkään.

Lepovuorossa ollut perämies tuli vapauttamaan vuorossa olleen perämiehen etuajassa. Hän sanoi jo nukkuneensa tarpeeksi eikä saisi kuitenkaan enää unta. Perämies ei olisi halunnut suostua vaihtoon, sillä se oli vastoin lentokäytäntöjä.

Lopulta pienen väittelyn jälkeen perämies suostui menemään etuajassa lepäämään. Hän kysyi vielä kapteenilta luvan ja poistui.


Kapteeni: Anteeksi, käyn nopeasti vessassa, ennen kuin se on täynnä. Nyt he (matkustajat) syövät. Tulen kohta takaisin.

Ohjaamoon etuajassa tullut perämies kääntää koneen jyrkkään 40 asteen laskuun.

Vuoroon tullut perämies: Allahin haltuun.

Nauhalla kuuluu tömähdyksiä ja klikkauksia.

Perämies: Allahin haltuun.

Nauhalla kuuluu lisää kolinaa.

Perämies: Allahin haltuun! Allahin haltuun! Allahin haltuun!

Koneen hälytysäänet alkavat soida.

Perämies: Allahin haltuun! Allahin haltuun! Allahin haltuun! Allahin haltuun! Allahin haltuun!

Nauhalla kuuluu erittäin kovia tömähdyksiä.

Perämies: Allahin haltuun!

Kapteeni palaa ohjaamoon: Mitä tapahtuu?! Mitä tapahtuu, Gamil?! Mitä tapahtuu?!

Perämies toistelee yhä ”Allahin haltuun” -huutoja. Hän oli kääntänyt koneen laskuun kummankin lentäjän ohjaimista. Siksi kone ei suoristunut kapteenin yrityksistä huolimatta. Kapteeni kyselee edelleen mistä on kyse.

Kapteeni: Vedä (ohjaustangosta)! Vedä kanssani! Vedä kanssani! Vedä kanssani!

Nauhoitus päättyy.

Boeing 767-366ER -tyyppinen kone syöksyi Atlantin valtamereen ja kaikki 217 ihmistä kuolivat. Yhdysvaltalaisviran­omaiset pitävät EgyptAirin lento 990:n onnettomuuden todennäköisimpänä syynä helpotusvuoroon tulleen perämiehen ohjausta. Syytä ei määritellä tarkemmin, mutta epävirallisesti oletetaan, että kyseessä oli itsemurha.

Egyptin hallitus ei ole tyytynyt itsemurhaselitykseen, vaan pitää onnettomuuden syynä teknistä vikaa. Egyptiläiset ovat syyttäneet amerikkalaisia todisteiden puutteesta ja turmakoneen valmistajan suojelusta.


Kohtalokkaita ohjausvirheitä Venäjällä - ”Mitä v****a sinä teet?

Vladivostokavia, lento 352 - Burdakova, Venäjä - 4.7.2001


KONE oli matkalla Jekaterinburgista Vladivostokiin. Se oli valmistautumassa suunniteltuun välilaskuun Irkutskissa. Miehistö ilmoitti lennonjohdolle kahden aikaan yöllä, että kiitorata on näkyvissä. Maksiminopeus, jolla laskeutumistelineet saa laskea turvallisesti on 400 kilometriä tunnissa. Kone lensi kuitenkin 540 kilometrin tuntinopeudella.

Perämies käski laskemaan telineet ja hidastamaan nopeutta tyhjäkäyttämällä moottoreita. Kun telineet olivat alhaalla, kone teki 20–23 asteen käännöksen vasemmalle. Koneen nopeus oli 360 kilometriä tunnissa.

Vauhtia lisättiin hiljalleen korkeuden säilyttämiseksi. Kone oli yhä vasemmalle kallellaan, kun autopilotti yritti säilyttää korkeuden lisäämällä koneen kulmaa. Kapteeni kehotti toistuvasti perämiestä vähentämään nopeutta.

Kapteeni: Hidasta, vähennä nopeutta.

Perämies: Vähennetään, vähennetään.

Kapteeni: Meillä on sata metriä annettuun korkeuteen.

Perämies: Sata metriä, selvä.

Kapteeni: Sinä olet asettanut kahdeksan (metriä sekunnissa laskeutumisnopeudeksi). Siksi sinulla on tuollainen nopeus. Tässä sitä mennään Jura. Nyt olemme pilvissä.

Koneen hälytysjärjestelmä alkoi soida ja perämies yritti korjata tilannetta vääntämällä ohjaustankoa. Hälytys ulvoi liian jyrkästä kulmasta. Koneen vauhti hidastui liikaa.

Kapteeni: V...u. Mitä sinä teet? Nopeutta. V...u! Käännä sitä (kaasua)!

Perämies: Stop. Stop. Minne? Minne?

Kapteeni: Stop. Stop. Stop.

Perämies: Tänne päin. Tänne päin. Tänne päin.

Kapteeni: Me palaudumme.

Kone oli väärässä asennossa pilvissä ja nopeus lisääntyi. Kapteeni käänteli ohjaustankoa vasemmalle ja oikealle, jolloin kone teki jyrkän 45 asteen kulman vasemmalle. Laskeutumiskulma kasvoi. Kumpikaan perämies tai kapteeni eivät reagoineet siihen. Kone heittelehti rajusti ja sakkasi ennen kuin se ajautui syöksykierteeseen.

Perämies: Voima pois. Herra jumala!

Joku ohjaamossa: Se siitä kaverit. V...u!

Nauhoitus päättyy.

Hälytysääni jatkuu äänityksen loppuun asti. Miehistö ei enää saanut konetta haltuunsa, vaan Tupolev 154M -tyyppinen kone teki mahalaskun 22 sekunnissa. Se tuhoutui täysin ja kaikki 145 ihmistä kuolivat.


Kone ei päässyt turbulenssista: ”Me olemme jumissa!”

American Airlines, lento 587 - New York, Yhdysvallat - 12.11.2001

Lento lähti kohti Dominikaanista tasavaltaa ja Santo Domingoa John F. Kennedyn kansainväliseltä lentokentältä New Yorkista. Tavallisen viestiliikenteen ja lennonjohdon kommunikoimisen lomassa lentäjä ja perämies keskustelivat muun muassa lentämisestä. Kone joutui kuitenkin nopeasti turbulenssiin.

Kapteeni: Hmm, hieman turbulenssia.

Perämies: Joo.

Perämies antaa lukemia kiristyvällä äänellä ja nauhoitteessa kuuluu klikkauksia ja tömähdyksiä.

Kapteeni: Onko sinulla kaikki hyvin?

Perämies: Joo. Minä pärjään.

Kapteeni: Yritä kestää. Yritä kestää.

Nauhoitteessa kuuluu napsahduksen ääni. Perämies sanoo lisäävänsä tehoja. Tömähdykset ja pauke voimistuvat, ja nauhoitteella kuuluu ihmisen murinan kaltaista ääntä.

Perämies: Jumalauta!

Ohjaamon laitteiden hälytyskellot alkavat soida ja jyrinä voimistuu ja hiljenee.

Perämies: Missä helvetissä me olemme?! Me olemme jumissa!

Kapteeni: Ohjaa meidät pois! Ohjaa meidät pois!

Nauhoitus päättyy.


Airbus MA300-605R -tyyppinen kone syöksyi maahan ja tippui asutusalueelle Queensissa. Kaikki koneessa olleet 260 ihmistä kuolivat ja maassa kuoli viisi muuta ihmistä törmäyksen vuoksi. Koneen vertikaalinen vakain ja peräsin irtosivat ilmeisesti perämiehen ohjausvirheen vuoksi. Ne löytyivät 1,5 kilometrin päästä päähylystä. Lentokoneen moottoritkin irtosivat lennossa.


Kapteeni nukkui trooppisessa myrskyssä - ”Me kuolemme!”

Air France, lento 447 - Atlantin valtameri, Etelä-Amerikan edusta - 3.6.2009


KONE oli matkalla Brasilian Rio de Janeirosta kohti Ranskan Pariisia. Kone joutui matkalla rajuun trooppiseen myrskyrintamaan. Vain yksi koneen kolmesta lentäjästä oli hereillä.

Kapteeni oli päättänyt mennä nukkumaan, vaikka tiesi edessä olevasta säärintamasta. Hän oli väsynyt vietettyään yön lentoemäntänaisystävänsä kanssa.

Kapteeni: En nukkunut tarpeeksi viime yönä. Vain yhden tunnin – se ei ole riittävästi.

Lentonopeutta mittaavat laitteet menivät epäkuntoon. Kone sakkasi ja alkoi menettää korkeutta ilman, että lentäjä havaitsi sitä.

Sen sijaan, että hän olisi laskenut koneen nokkaa alaspäin oikaistakseen sakkauksen, lentäjä yritti ohjata paniikissa konetta ylöspäin. Kapteeni ja toinen perämies palasivat ohjaamoon nopeasti.

Toinen perämies: V...u! Me murskaudumme! Ei voi olla totta! Mitä oikein tapahtuu?

Toinen perämiehistä: V...u! Me kuolemme!

Kaikki Airbus 330 -tyyppisessä koneessa olleet 228 ihmistä kuolivat. Koneen hylky ja ruumiit löydettiin syvältä merenpohjasta vasta kaksi vuotta turman jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Täysyllätys Saara Aallon kotona! Vanhemmat kohtasivat tyttärensä ensi kertaa kuukausiin: ”Lähtö tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta”

    2. 2

      Poliisi: Imatran kolmoissurma tallentui valvontakameroille – ”Teko näkyy kameroissa”

    3. 3

      Hiihdon unelmaparin suhde ohi: ”Emme asu enää yhdessä”

    4. 4

      Saara Aallolta paljastus X Factor -finaalista: Sharon Osbourne toteuttaa erään Saaran suurimmista unelmista

    5. 5

      Nainen käveli portaat joka päivä kuukauden ajan – yllättyi lopputuloksesta

    6. 6

      Ensimmäiset kuvat: Häkeltynyt Saara Aalto saapui jättiyleisön eteen – ”Olen ihan sekaisin nyt”

    7. 7

      IS seuraa Suomen-vierailua hetki hetkeltä: Saara Aalto tapasi valtavan fanivyöryn Helsinki-Vantaalla

    8. 8

      X Factorin kuvausryhmä käskytti ja hyppyytti Saara Aallon faneja lentokentällä – ”Olkaa innokkaampia!”

    9. 9

      Espanjan Aurinkorannikolla ennätyssateet – lehti: kaksi kuollut tulvissa

    10. 10

      5 tyylimokaa, joita ammattilainen ei halua enää nähdä Linnan juhlissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Silminnäkijä: Imatralla surmattujen viimeiset hetket – tulivat vain käväisemään ravintolassa

    3. 3

      Koko ABC tyhjeni ja Ville, 19, jäi yksin lukkojen taakse: ”Olin istumassa tuolla pimeässä nurkassa – tää mesta suljettiin!”

    4. 4

      Brittilehdeltä raju väite Saara Aallon finaalipaikasta: Tuotanto käynnisti selvityksen Suomesta annetuista ”kielletyistä äänistä”

    5. 5

      Uskomatonta! Saara Aalto teki sen – pääsi heittämällä X Factor -finaaliin

    6. 6

      Uskomatonta, mutta totta – Aku Ankka ennusti Saara Aallon finaalipaikan jo elokuussa

    7. 7

      Uutisvuoksi julkaisi Imatralla surmattujen toimittajiensa nimet ja koskettavat muistokirjoitukset

    8. 8

      AL: Viiden lapsen yh-äiti sai neloset – paikallinen yrittäjä tarjoutui apuun

    9. 9

      Tuottaja paljastaa: Uutisvuodon studioyleisökin hämmentyi Baba Lybeckin Sipilä-vitsistä – Jari Tervo tajusi juonen heti

    10. 10

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    5. 5

      Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

    6. 6

      Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

    7. 7

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    8. 8

      Todelliset syyt, joiden vuoksi naiset voihkivat seksin aikana

    9. 9

      Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

    10. 10

      Aleksi Valavuori julkaisi matkakuvan Los Angelesista: maisemaotos paljastuikin Ikean sisustustauluksi – some repesi

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Täysyllätys Saara Aallon kotona! Vanhemmat kohtasivat tyttärensä ensi kertaa kuukausiin: ”Lähtö tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta”

    2. 2

      Poliisi: Imatran kolmoissurma tallentui valvontakameroille – ”Teko näkyy kameroissa”

    3. 3

      Hiihdon unelmaparin suhde ohi: ”Emme asu enää yhdessä”

    4. 4

      Saara Aallolta paljastus X Factor -finaalista: Sharon Osbourne toteuttaa erään Saaran suurimmista unelmista

    5. 5

      Nainen käveli portaat joka päivä kuukauden ajan – yllättyi lopputuloksesta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Silminnäkijä: Imatralla surmattujen viimeiset hetket – tulivat vain käväisemään ravintolassa

    3. 3

      Koko ABC tyhjeni ja Ville, 19, jäi yksin lukkojen taakse: ”Olin istumassa tuolla pimeässä nurkassa – tää mesta suljettiin!”

    4. 4

      Brittilehdeltä raju väite Saara Aallon finaalipaikasta: Tuotanto käynnisti selvityksen Suomesta annetuista ”kielletyistä äänistä”

    5. 5

      Uskomatonta! Saara Aalto teki sen – pääsi heittämällä X Factor -finaaliin

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    5. 5

      Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

    6. Näytä lisää