MAINOS

MAINOS

Kannattaako mennä aikaisin nukkumaan, vaikkei nukuta? Asiantuntija vastaa

ILMOITUS Tenori Pentti Hietanen käy nukkumaan aamuneljältä ja herää puolen päivän tienoilla. Unikulman uniasiantuntija Vesa Tuominen selvitti, onko päälaelleen kääntyneestä vuorokausirytmistä haittaa. Katso klippi Jaksa paremmin -ohjelmasta ja lue, mitä selvisi.
Pentti Hietasen makuuhuoneessa kaikki näyttää olevan päällisin puolin kunnossa. Paikalle kutsuttu Unikulman asiantuntija Vesa Tuominen nyökkäilee hyväksyvästi tutkiessaan sänkyä. Vaikka se on jo 15 vuotta vanha, huomaa, että sitä on huollettu ahkerasti.

Tenoria kuitenkin mietityttää yksi nukkumiseen liittyvä seikka. Hänen unirytminsä on kääntynyt päälaelleen, ja uni tulee tavallisesti vasta neljän maissa aamuyöllä. ”Nukun tosi hyvin, kun nukahdan. Mutta on eri asia, milloin nukahdan.”

Hietasen unirytmin muotoutumiseen on vaikuttanut esiintyvän taiteilijan epäsäännöllinen elämä. ”Normaali arkipäiväni on luovaa ja liikkuvaa, eikä siinä ole tarkkoja aikatauluja. Toisaalta se ei haittaa, sillä toimin parhaiten ilman aikataulusta. Olen epäsäännöllinen mies.”

Myöhäinen rytmi ei välttämättä ole huono asia

Epäsäännöllisestä arjestaan huolimatta Hietanen arvostaa suuresti lepoa ja hyvää unta ja tiedostaa sen vaikuttavan myös omaan instrumenttiinsa, ääneen. Siksi myöhäinen unirytmikin on toisinaan mietityttänyt ja stressannut miestä.

Hietanen on kokeillut rytminsä aikaistamista – turhaan. ”Nukkumisesta ei tule yhtään mitään, jos menen sänkyyn aikaisemmin enkä ole vielä väsynyt.”

Suomalaisten unen tunteva Tuominen huomauttaa, ettei myöhäinen vuorokausirytmi ole automaattisesti huono asia. Tärkeintä on säännöllinen ja riittävä uni – ei suinkaan se, mihin aikaan nukahtaa. ”Jos nukkuu 7-8 tuntia yössä ja ympäristö sopeutuu myöhäiseen rytmiin, niin ei siitä silloin todennäköisesti ole mitään haittaa”, hän toteaa.

Mittaustulokset kertovat

Tuominen selvittää Unikulmassa käytössä olevan Beddit-sovelluksen avulla, onko myöhäisestä unirytmistä Hietaselle haittaa. Sovellus tunnistaa nukkujan liikkeet aina sydämenlyönneistä ja hengityksestä alkaen ja mittaa monen eri tekijän avulla nukkujan unen laatua.

Tulokset kertovat Hietasen unen olevan myöhäisestä vuorokausirytmistä huolimatta hyvää. ”Olisin odottanut, että myöhäinen unirytmi olisi jotenkin vaikuttanut tuloksiin, mutta näin ei ollut. Unirytmi vain on noin nelisen tuntia tavallisen työssäkäyvän ihmisen rytmiä jäljessä”, Tuominen toteaa.

Hietasen unen tehokkuus ei ollut mittausten mukaan kertaakaan alle 90 prosentin, mikä on hyvä tulos. Myös unen laatu on heräämiseen saakka hyvää.

Hietasen unen hyvää laatua selittää säännöllisyyden lisäksi se, että hän huoltaa ahkerasti vuodettaan ja pitää huolta sen puhtaudesta. Hän vaihtaa lakanat usein, tyynyliinan jopa muutaman kerran viikossa. Lisäksi Hietanen imuroi sängyn ja vaihtaa petauspatjan säännöllisesti.

”On tärkeää vaihtaa petauspatjaa säännöllisesti, sillä ihmisestä irtoava kuona jää etupäässä siihen”, Tuominen muistuttaa.

Katso video! Uudessa Jaksa paremmin -jaksossa Unikulman uniasiantuntija kertoo, mikä voisi auttaa Hietastakin toisinaan öisin vaivaavaan olkapääkipuun.



Unikulma on toiminut paremman unen asialla jo 30 vuotta. Unikulma kehittää, valmistaa ja myy yksilöllisiä sekä terveellisiä hyvän unen ratkaisuja. Ammattitaitoinen henkilökunta koostuu fysioterapeuteista sekä ergonomiasuunnittelijoista.
MAINOS
Lue myös:

MAINOS