MAINOS


ILMOITUS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat ilmoittajan mainosaineistoa
MAINOS

Mitä autosi korjaus maksaa? - Suurin osa suomalaisista arvioi kustannukset väärin

ILMOITUS Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat useat auton korjauksesta koituvat kustannukset jopa yli puolet halvemmiksi kuin ne oikeasti ovat.
Asia selviää Suomen suurimman autokaupan rahoitusyhtiön Santanderin teettämästä tutkimuksesta. Yhtiö on kehittänyt uuden palvelun, jonka avulla tavallinen suomalainen voi säilyttää mielenrauhansa autoilun yllättäviltä menoilta.

Varsinkin kalliiden korjausten hinta-arviot menevät suomalaisilla pahasti alakanttiin. Samalla riittäviä talouden puskureita ei ole auton yllättäviin kustannuksiin. Santanderin selvityksen mukaan suomalaiset arvioivat auton korjauskustannukset jopa yli puolet halvemmiksi kuin ne oikeasti ovat.

Esimerkiksi vaihteistoremontin hinnan arvioinnissa oli vaikeuksia, ja vain noin joka kuudes oli lähellä.

- Keskimäärin hinnaksi arvioitiin noin 1600 euroa, vaikka kustannukset ovat helposti yli kaksinkertaiset ja automaattivaihteiston osalta vielä enemmän, Hannu Heliö Santanderilta toteaa.

Myös jakoketjun vaihdon hinta arvioitiin alakanttiin, keskimäärin 640 euron hintaiseksi, joka on noin puolet siitä kuin se yleensä maksaa.

Halvemmissa korjauksissa suomalaiset ovat paremmin kartalla. Esimerkiksi lukon tai keskusyksikön vaihtamisen kokonaishinta-arviot olivat suhteellisen kohdillaan.

Kotitalouden puskurit liian pienet


Selvityksen mukaan 40 prosentilla suomalaisista ei olisi rahaa tilillä maksaa edes halvempia auton korjauksia kerralla, sillä heillä on säästössä alle tuhat euroa. Neljänneksellä ei ole säästöjä ollenkaan.

Santander on ratkaissut ongelman tuomalla markkinoille automerkistä riippumattoman All in One -huolenpitosopimuksen käytetyille autoille.

- Suuremmat korjaukset heiluttavat henkilökohtaista taloutta voimakkaastikin. All in One -palvelumme ansiosta asiakas voi varautua äkillisiin autoilun menoihin, Hannu Heliö jatkaa.

- Palvelumme avulla tavallinen autonomistaja voi maksaa läpi vuoden tasaista summaa, jolloin huoltokustannukset eivät heilauta omaa taloutta yksittäisenä kuukautena.

Tee se itse –korjaus lähes mahdotonta


Santanderin uudella palvelulla on Heliön mukaan tilausta, sillä auton korjaaminen ja vikojen tunnistaminen käy koko ajan vaikeammaksi. Yleensä auto on aina vietävä korjaamolle.

- Kun takuu loppuu, maksaa omistaja viulut itse. Myös pienemmät viat vaativat autokorjaamolla käyntiä. Korjaamossa auto kytketään tietokoneeseen, joka analysoi, mikä autossa on vialla. Sitä ei kotona tee taitavakaan tee-se-itse -mies.

Ennen All in One -sopimuksen alkua autolle tehdään kuntokartoitus K1-katsastusasemalla.

- Se antaa hyvän kuvan auton nykykunnosta omistajalle.

All in One -huolenpitosopimus

  • Santanderin huolenpitosopimus on tarkoitettu alle kuusi vuotta vanhoille autoille, joilla on ajettu alle 150 000 kilometriä.
  • Huolenpitosopimuksen kiinteä kuukausierä kattaa auton rikkoutumisesta aiheutuvat yllättävät korjauskulut sekä autokohtaiset huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot. Sopimus on voimassa 24 kuukautta tai 40 000 kilometriä.
  • Huolenpitosopimus kattaa yllättävien vikojen ja rikkoontumisten korjaukset sopimusehtojen mukaisesti sekä auton huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot autokohtaisen huoltobudjetin mukaan.
  • Sopimus kattaa myös määräaikaiskatsastukset ja mahdolliset jälkitarkastukset.
  • Huolenpitosopimuksen voi saada myös rahoitetulle ajoneuvolle.
MAINOS


MAINOS