MAINOS


ILMOITUS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat ilmoittajan mainosaineistoa
MAINOS

Kauniita unia vai puhelimen kuvia?

ILMOITUS Nukkumaanmenoaika lähestyy ja ryömit peiton alle. Katsos, joku kommentoi kuvaasi Facebookissa ja samaan aikaan kaveri lähetti WhatsAppissa hauskan kissavideon. Sähköpostinkin avaat, kun sinne näytti tulleen uusi viesti pomolta. Tunnistatko itsesi kuvauksesta?
Älypuhelimien vallankumous elämässämme saanut älylaitteet kilpailemaan hyvän unen kanssa tyynytilasta. Viime aikoina onkin kiistelty älypuhelimen käytön vaikutuksista elämämme eliksiiriin, uneen.

DNA Appinen haastatteli unitutkija Timo Partosta nukkumisesta ja mobiililaitteiden käytön vaikutuksista uneen. Partonen on koulutukseltaan lääkäri ja toimii Helsingin yliopistolla psykiatrian dosenttina sekä työskentelee tutkimusprofessorina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella.

Käytä mobiiliteknologiaa oikein, niin nukut hyvin

Mobiililaitteet pysyvät käsissämme aina aamuvarhaisesta lampaiden laskemiseen. Myöhäisillan sometusajan hinta on kuitenkin kallis. Mobiililaitteiden sinertävä valo saa ihmisen sisäisen kellon sekaisin – keho luulee valon määrän perusteella olevan päivä, vaikka kello lähenisikin puolta yötä. Siksi mobiililaitteiden käyttö virkistää ja valvottaa. Virkistävä vaikutus on suurempi mitä sinisempi ja voimakkaampi laitteen valo on.

Näytön valon lisäksi myös laitteen käyttötarkoituksella on vaikutusta vireystilaan. “Mitä paremmin laitteella tehtävän toiminnan sisältö pitää yllä mielenkiintoa ja aktivoi aivoja, sitä enemmän laitteen käyttö virkistää ja valvottaa”, Partonen korostaa. Esimerkiksi iltalukeminen on monille hyvä tapa rentoutua, mutta jos suosii e-kirjallisuutta paperisten kirjojen sijaan, kannattaa käyttää mieluummin Amazon Kindlen kaltaisia sähkömustetta käyttäviä lukulaitteita kuin sinistä valoa hehkuvia tabletteja.

Hyvän unen avaimet

Uneen ja nukahtamiseen vaikuttaa moni asia. Ulkoisten häiriötekijöiden lisäksi oma sosiaalinen lukujärjestys ja kiire vaikuttavat Partosen mukaan paitsi unen määrään myös sen laatuun ja ajoitukseen. Unen laadun parantamiseksi Partonen suosittelee säännöllistä vuorokausirytmiä sekä kuntoliikunnan harrastamista vähintään kaksi kertaa viikossa. Rasittavaa liikuntaa ei kuitenkaan kannata harrastaa liian lähellä nukkumaanmenoaikaa, ettei nukahtaminen vaikeudu. Jos haluaa taata vaivattoman nukahtamisen, tulee illalla alkaa hyvissä ajoin virittäytyä nukkumaanmenoon esimerkiksi tutuilla iltarutiineilla tai muuten rentouttavalla toiminnalla.

Nykyisin on laaja tarjonta erilaisia sovelluksia ja niiden lisäosia unen seuraamiseen ja mittaamiseen sekä heräämisen helpottamiseen. Asiantuntijaa unisovellukset eivät kuitenkaan vakuuta. “Ne eivät vielä ole kovin luotettavia kertomaan unen aikana nukutuista univaiheista eivätkä siten unen virkistävyydestä. Ne eivät myöskään anna luotettavaa tietoa vuorokausirytmistä eli sisäisen kellon toiminnasta”, toteaa Partonen. Mobiiliteknologian tulevaisuus unen saralla näyttää kuitenkin valoisalta. Partonen uskoo, että teknologian avulla voidaan kehittää ratkaisuja, joilla ihmiset voivat edistää untaan ja helpottaa nukahtamista. Jäämme odottamaan, mitä tulevaisuuden sovellukset tuovat tullessaan. Hyviä unia toivottavasti!

Nappaa tästä vielä unitutkija Timo Partosen 5 vinkkiä nukahtamiseen:

1. Vältä kiirettä ja minuuttiaikatauluja.

2. Vältä huolia ja stressaavia asioita illalla ennen nukkumaanmenoa, ja puhu niistä aiemmin päivällä ja pidä tarvittaessa huolipäiväkirjaa.

3. Pidä kiinni itsellesi miellyttävistä iltarutiineista.

4. Opettele aktiivisesti rentoutumaan ja houkuttelemaan uni luoksesi.

5. Käy vuoteeseen nukkumista varten väsyneenä.

Lue kuinka mobiililaitteet vaikuttavat elämäämme ››
MAINOS

MAINOS